You are currently viewing احکام شرعی کاشت مو

احکام شرعی کاشت مو

احکام شرعی کاشت مو یکی دیگر از دغدغه‌های زیباجویان است. اما این موضوع خود به دو بخش تقسیم می‌شود. مورد اول در رابطه با کلیت انجام

این عمل بوده و مورد بعدی در رابطه با نحوه درست انجام فرایض دینی در دوره نقاهت بعد از کاشت است. در ادامه این مطلب به تمامی این موارد اشاره شده است.

آیا کاشت مو در اسلام مجاز است؟

در ابتدا باید ببینیم دین ما اسلام اجازه انجام چنین عملی را به ما می‌دهد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال اول باید به این سوالات پاسخ دهیم: تار مو از کجا و چه کسی برداشت شده و به چه نحوی به سر الحاق می‌شود؟

در متدهای جدید کاشت مو، سوال اول جواب کوتاهی داشته و هیچ جای نگرانی نیست چرا که تارمو نه متعلق به فرد دیگری است و نه از بدن حیوانات برداشت شده است بلکه سر یا به طور کلی بدن خود فرد مورد برداشت قرار می‌گیرد. این موضوع به سالیان خیلی دور که از موی سایر حیوانات و انسان‌ها برای این عمل استفاده می‌شد برمی‌گردد. این روش‌ها تنها پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به دلیل رضایت‌بخش نبودن نتیجه‌ حاصل از آن‌ها، به سرعت منسوخ شدند. عمل پس نیازی نبوده که وارد جزئیات احکام مربوط به آن‌ها شویم ولی به طور کلی باید گفت که استفاده از موی سایر افراد و یا حیوانات جایز نیست.

همچنین در مورد توصیه‌های مربوط به ورم صورت بعد از کاشت مو مطالعه کنید.

اما می‎رسیم به سوال دوم که از اهمیت بالاتری نیز برخوردار است. به طور کلی اگر نحوه اتصال مو به سر و یا صورت فرد به نحوه بوده که مانع از رسیدن آب به آن نواحی باشد جایز نیست و بهتر است قبل از وضو و غسل حتما برطرف شود. این مورد نیز برای مواردی مثل اکستنشن که از چسب استفاده می‎‌شود، اهمیت دارد. در عمل کاشت مو، گرافت‌ها به صورت طبیعی به سر پیوند خورده و بعد از مدتی مثل موی سایر نقاط شروع به رشد می‌کنند.

احکام شرعی کاشت مو

مواردی که در بالا گفته شدند صورت کلی احکام دین در این رابطه بودند. در ادامه نیز به حکم صریح و دقیق برخی از مراجع در رابطه با این وضوع اشاره شده است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای:

اگر مانع از رسیدن آب در وضو و غسل باشد، جایز نیست وگرنه اشکال ندارد.

حضرت آیت الله بهجت:

در فرض سؤال، کاشتن خلاف احتیاط وجوبی است و در صورت کاشتن باید برطرف شود و اگر امکان ندارد، احتیاط جمع بین وضو و غسل جبیره است و تیمم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

در صورتی که واقعاً مو را بکارند و جزء بدن شود و رشد و نمو کند هیچ اشکالی ندارد و اگر مو به صورت مصنوعی باشد و مانع از رسیدن آب به بدن نگردد آن هم اشکالی ندارد، ولی اگر مانع رسیدن آب به بدن است فقط در مواقع ضرورت جایز است.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

اشکال دارد و در صورت امکان باید برطرف شود، اگر نمی‌شود، وضو و غسل جبیره انجام شده و احتیاطاً تیمم هم بکند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

اشکال دارد.

حضرت آیت الله سیستانی:

اگر احتمال داده شود که مانع از رسیدن آب به پوست است، باید برطرف شود.

حضرت آیت الله تبریزی:

چنانچه کاشتن طوری باشد که در وقت وضو و غسل آب به پوست سر و صورت برسد، مانعی ندارد.

اگر نام مرجع تقلید شما در لیست بالا وجود ندارد با شماره تلفن‌های دفاتر ایشان تماس گرفته و از احکام این مورد اطمینان حاصل کنید. همچنین اگر نام مرجع تقلید شما در لیست بالا قرار دارد نیز احتیاط است تا با دفتر مشکلات شرعی وی تماس حاصل کرده و مجددا مورد را سوال بفرمایید.

شیوه درست وضو و غسل بعد از کاشت مو

در بخش قبل به احکام شرعی در خصوص کلیت انجام عمل کاشت مو اشاره شد. سوال بعدی این است که آیا در دوره نقاهت مشکلی برای انجام فرایض دینی به وجود نمی‌آید؟ جواب این سوال منفی است و کاشت مو هیچگونه منافاتی با فرایض دینی ندارد و شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی عمل کاشت مو خود را حتی در ماه رمضان انجام دهید.

همانطور که می‌دانید رعایت درست تجویزات پزشک معالج در دوره نقاهت بعد از کاشت مو، تاثیر بسزایی در نتیجه عمل خواهد داشت. یکی از ممنوعیت‌های پزشکی بعد از این عمل نرسیدن آب به ناحیه تازه کاشته شده است اما پس چگونه می‌توان در این دوران نماز، غسل و روزه را به درستی به جا آورد؟

بنابر نظر مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم شیرازی: اگر محل مسح، زخم است و نمی‌تواند روی آن، دست تر بکشد، باید به جای وضو، تیمم کند، ولی در صورتی که می‌تواند پارچه‌یی روی زخم قرار دهد و بر آن دست بکشد احتیاط (واجب) آن است که علاوه بر تیمم، وضو نیز با چنین مسحی بگیرد.

اما فتوای برخی از مراجع نیز این است که چنانچه نظر پزشک متخصص شما بر این است که در دوران نقاهت آب به آن قسمت نرسد، برای شما مباح است که از خیس نمودن موضع مورد نظر خودداری کنید. هنگام وضو گرفتن نیز قسمتی از سر را مسح بکشید که در آن قسمت مو کاشت نشده و ضرری برای شما ندارد. همینطور هنگام غسل کردن می توانید بجای شستن فقط مسح نمایید.

شیوه درست نماز خواندن بعد از کاشت مو

سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که آیا با داشتن خون مردگی روی سر می‌توان نماز خواند؟ جواب این سوال مثبت است. بله در صورتی که وضو و غسل به شیوه‌ای که در بالا شرح داده شد انجام شود، خواندن نماز جایز است. البته برای اطمینان می‌توان پس از بهبودی کامل قضای آن‌ها را نیز به جای آورد.

شیوه درست نماز، وضو، روزه و غسل بعد از کاشت مو

اما نکته دیگری که در این مورد باید مجدد به آن اشاره کنیم این است که در دوره نقاهت و به ویژه در روزهای ابتدایی بعد کاشت از خم کردن سر خود پرهیز کنید به همین منظور می‌توانید نماز خود را به صورت نشسته خوانده و مهر را بر پیشانی بگذارید. البته به طور کلی بعد از کاشت اختلالی در روند انجام فعالیت‌های روزانه به وجود نخواهد آمد و تنها با رعایت نکاتی می‌توانید آن‌ها را انجام دهید به این منظور بازدید از مقاله نحوه انجام کارهای روزانه بعد از کاشت مو به شما توصیه می‌شود.

روزه و کاشت مو

اگرچه ممنوعیتی در این باره وجود ندارد و فرد می‌تواند با جابجایی ساعت مصرف داروها روزه بگیرد اما ساعت‌های زیادی بدون آب بودن بدن ممکن است در نتیجه عمل تاثیر منفی بگذارد و باعث ریزش فولیکول‌ها شود. علاوه بر آن در حین عمل و پس از آن ممکن است فرد دچار درد، افت فشار و قند خون شود. بنابراین بهتر است مطابق با نظر بیشتر مراجع تقلید از جمله آیت الله مکارم شیرازی عمل کنید. مراجع بر این باورند در صورتی که پزشک روزه را برای شما مضر بداند، روزه بر شما واجب نیست. پس از گذراندن دوره نقاهت و دستیابی به بهبودی کامل می‌توانید قضای آن‌ها را به جا آورید.

در آخر اینکه بهتر است قبل از هر اقدامی با کارشناسان دفتر مرجع تقلید خود مشورت کرده و از فتوای ایشان در این خصوص اطلاع کامل حاصل کرده و سپس برای این عمل اقدام کنید. برای دریافت مشاوره رایگان کاشت مو نیز می‌توانید با کلینیک رویش سبز در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید