You are currently viewing علت خارش بعد از کاشت مو

علت خارش بعد از کاشت مو

از شایع‌ترین عوارضی که زیباجویان از آن گله‌مند هستند، خارش بعد کاشت مو است. البته جای هیچ نگرانی نیست چون این وضعیت کوتاه مدت بوده و تنها در روزهای ابتدایی بعد از کاشت ممکن است کمی شما را کلافه کند.

اگر به تازگی کاشت مو انجام داده‌اید و با این مشکل مواجه شده‌اید جای نگرانی نیست؛ چراکه پس از گذشت دوره نقاهت و بعد از آن رفته رفته این چالش کمرنگ‌تر شده و به زودی از بین خواهد رفت.

اما در این مقاله به این خواهیم پرداخت که علت این خارش چیست و چگونه می‌توان آن را تسکین داد؟

خارش سر بعد از کاشت مو نشانه چیست؟

این خارش در سه ناحیه رخ می‌دهد که عبارتند از:

  • خارش در ناحیه بانک مو:

این خارش از لحظه‌ای آغاز می‌شود که پوست سر شما در ناحیه دونر یا همان بانک مو شروع به جوش خوردن می‌کند. پس با آغاز خارش در این ناحیه می‌توانید مطمئن شوید که بانک مو شما در حال ترمیم و بهبودی است.

  • خارش در محل پیوند:

خارش در این ناحیه دیرتر از مرحله قبل آغاز خواهد شد و نشانه خوبی برای شما خواهد بود چون این خارش نوید پیوند خوردن فولیکول‌های مو و در نتیجه رضایت‌بخش بودن عمل خواهد بود.

  • خارش کلی پوست سر:

برای جلوگیری از عفونت و همچنین تسکین درد، سوزش و خارش در دو ناحیه قبلی پزشک معالج برای شما داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد کرد که این موضوع خودش باعث خشکی پوست سر و تا حدی سوزش و خارش خواهد شد. البته علاوه بر آن، شستشوی مداوم سر با سرم‌های شستشو که دستورالعمل آن هم توسط پرسنل کلینیک به شما آموزش داده می‌شود در این موضوع دخیل بوده و باعث تشدید آن می‌شود.

پس از تمامی روش‌های کاشت مو خارش بروز می‌کند و کلیه مواردی که گفته شد در تمامی این روش‌ها یکسان است. تنها بیمارانی که از بانک مو آن‌ها به صورت نواری برداشت انجام می‌شود ممکن است به دلیل وجود بخیه، تجربه شدیدتری از درد، سوزش و یا خارش را تجربه کنند.

آیا هر خارشی بعد از کاشت طبیعی است؟

لازم به ذکر است که درد، خارش و سوزش در دوره نقاهت خفیف است و در صورتی که هریک از این موارد را شدید حس کردید ممکن است به دلیل بروز عفونت بوده و بهتر است در کمترین زمان ممکن به پزشک معالج و یا کلینیک کاشت خود اطلاع داده تا در صورت نیاز هرچه سریع‌تر به آن‌ها مراجعه کنید.

برای رفع خارش بعد از کاشت در ناحیه بانک مو چه باید کرد؟

استفاده از داروهایی که توسط پزشک تجویز شده است تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد. علاوه بر آن نوشیدن مایعات فراوان به ویژه آب و همچنین رعایت رژیم غذایی درست برای بعد از کاشت، هم تاثیر بسزایی در این موضوع خواهد داشت.

برای رفع خارش بعد از کاشت در ناحیه بانک مو چه باید کرد؟

برای قسمت بانک مو هم اگر در زمان درست و مرتب از پمادهای تجویزی استفاده کنید دوره نقاهت کم دردتر همراه با سوزش و خارش کمتر را تجربه خواهید کرد.

برای خارش در ناحیه تازه کاشته شده چه باید کرد؟

بعد از کاشت باید روزانه چند مرتبه گرافت‌های کاشته شده شستشو شوند. اما این شستشو با استحمام فرق دارد. اگرچه شیوه درست این شستشو توسط پرسنل کلینیک برای شما توضیح داده خواهد شد اما در اینجا به صورت خلاصه به آن اشاره شده است.

نکته مهم: حتماٌ در این زمینه با پزشک متخصص خود مشورت کنید ممکن است روش تجویز شده توسط پزشکان کلینیک رویش سبز بسته به روش کاشت پزشک شما، متفاوت باشد در نتیجه اولویت اجرا با مواردی بوده که توسط پزشکتان گفته شده است.

برای این‌ کار نیاز به آبپاش‌های استریل دارید که باعث بروز عفونت نشوند. علاوه بر آن نیاز به سرم شستشو و شامپو بچه و یا شامپوهای مناسب برای بعد از کاشت، خواهید داشت. همه این اقلام در تمامی داروخانه‌های سراسر کشور موجود است و می‌توانید به راحتی آن‌ها را تهیه کنید.

یکی از این آبپاش‌ها را از سرم شستشو و دیگری را از ترکیب شامپو و سرم شستشو پر کنید. در ادامه روزانه چندین بار محتویات این دو ظرف را از بالا، با دقت زیاد و بدون هیچگونه فشار و ضربه به صورت مه‌پاش بر روی سر خود اسپری کنید. نوع و میزان شامپوی ترکیبی، تعداد دفعات پاشش و سایر شرایط نیز توسط کادر کاشت به شما اعلام خواهد شد.

این موضوع نیز رفته رفته کمک زیادی به شما می‌کند. چراکه نه تنها با مرطوب نگه‌ داشتن پوست سر خارش و سوزش کمتر می‌شود بلکه با جداشدن لخته‌های خون از کف سر به مرور زمان عوارض کمتر شده و هرچه سریع‌تر بهبودی حاصل می‌شود.

خارش بعد از کاشت مو تا چه زمانی ادامه دارد؟

به طور معمول این خارش تا یک هفته بعد از عمل همراه بیمار است. البته در مواردی هم تا روز چهاردهم یعنی تا زمانی که فرد استحمام کامل کرده و تمام زخم‌ها و خون‌های لخته شده از سرش خارج شود، این خارش ادامه دارد.

خارش بعد از کاشت مو تا چه زمانی ادامه دارد؟

مراقب خاراندن سر خود باشید

همانطور که گفته شد خارش بعد از کاشت امری طبیعی است اما مراقب خاراندن سر خود به ویژه در ناحیه کاشته شده باشید.

در روزهای اول بعد از کاشت که هنوز گرافت‌ها به صورت کامل پیوند نخورده‌اند با وارد شدن ضربه و فشار ممکن است بریزند و امکان کاشت مجدد آن‌ها نیز وجود ندارد چون گرافت از بین خواهند رفت.

در طول روز این موضوع چالش مهمی نیست اما در خواب ممکن است به صورت غریزی اقدام به خاراندن کنید. راه حل این است که کمی نیمه هوشیار بخوابید.

خاراندن بانک مو نیز در صورتی که دست شما آلوده باشد ممکن است باعث بروز عفونت شود پس از این کار نیز خودداری کنید. علاوه بر آن ممکن است بخیه‌ها نیز باز شده و خونریزی رخ دهد.

پس به طور کلی بروز خارش پس از کاشت مو به ویژه در روزهای ابتدای بعد از عمل امری طبیعی بوده و جای هیچگونه نگرانی نیست مگر اینکه حاد و غیر قابل تحمل شود. در این صورت با دیدن اولین علائم پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید تا در صورت صلاح دید وی به کلینیک مراجعه کرده و درصدد رفع مشکل برآیید.

به دلیل اهمیت بالای این موضوع مجدد توصیه می‌کنیم که در دوره نقاهت تحت هیچ شرایطی به ناحیه تازه کاشته شده دست نزنید چون گرافت‌ها استحکام کافی را ندارند و از سر جدا می‌شوند.

این خارش در کلیه روش‌ها، پس از کاشت در تمامی نواحی وجود داشته و نحوه کنترل آن نیز در تمامی موارد مشابه است. تنها با رعایت درست مراقبت‌های بعد از کاشت می‌توانید دوره نقاهت کوتاه‌تر و کم دردسرتری را تجربه کرده و همچنین به نتیجه دلخواه خود دست یابید.

دیدگاهتان را بنویسید