You are currently viewing نحوه درست خوابیدن بعد از کاشت مو

نحوه درست خوابیدن بعد از کاشت مو

در متن زیر به این سوال که نحوه درست خوابیدن بعد از کاشت مو چگونه است؟ پاسخ خواهیم داد. درست و اصولی خوابیدن نیز یکی از فاکتورهای دخیل در نتیجه نهایی عمل کاشت مو است. نکته‌ای که باید در طول دوران نقاهت به آن توجه داشته باشید مراقبت از گرافت‌های تازه کاشته شده و در صورت داشتن بخیه، مراقبت از منطقه بانک مو یا به اصطلاح ناحیه دونر است.

گرافت‌های مو، به ویژه در روزهای اول یا هفته اول بسیار ضعیف و حساس هستند به صورتی که با کوچکترین فشار یا ضربه، کنده شده یا به اصطلاح پاپ می‌کنند. به همین دلیل با رعایت نکات مراقبتی که اپراتور کاشت، پزشک و یا مشاور در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توانید از این گرافت‌ها مراقبت کنید و در نتیجه رضایت بیشتری از عمل خود داشته باشید.

علت نشسته خوابیدن بعد کاشت مو

در پاسخ به اینکه چرا نحوه درست خوابیدن بعد از کاشت مو اهمیت دارد باید گفت که بعد از عمل  کاشت مو نه تنها پوست سر حساس شده و نیاز به مراقبت دارد بلکه اگر به گرافت‌های تازه کاشته شده نیز فشار یا ضربه‌ای وارد شود موجب ریزش یا کنده شدن آن‌ها خواهد شد. علاوه بر آن در صورتی که محل برداشت گرافت از بانک مو بخیه خورده باشد، فشار یا ضربه به این نواحی نیز موجب عفونت و مشکلاتی از این قبیل برای فرد خواهد شد. بنابراین چگونه خوابیدن یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت تا زحمت، تحمل درد، صرف وقت و هزینه فرد به هدر نرفته و نتیجه‌ای مطلوب حاصل شود.

به همین دلایل بایستی در دوران نقاهت نحوه درست خوابیدن بعد از کاشت مو، رعایت شود. در این مدت به هیچ عنوان نباید به صورت صاف و طبق عادت قبلی خود بخوابید. برای استراحت یا خوابیدن بهتر است تا سر را در زاویه حدوداً 30-45 درجه بر روی بالش قرار دهید. سر خود را از جلو بر روی بالش قرار ندهید، چرا که با این کار ممکن است صدمه شدیدی به گرافت‌های تازه کاشته شده وارد شود و باعث عفونت، چرک و در نهایت ریزش آنها شوید. یکی از اولین نشانه‌هایی که به شما آلارم بد خوابیدن را می‌دهد افزایش تورم در سر و صورت است.

استفاده از بالش مسافرتی برای خوابیدن بعد از کاشت مو

از آنجایی که به هیچ عنوان نباید در روز‌های اولیه تماسی بین پوست سر و موهای کاشته شده باشد، برخی از پزشکان استفاده از بالش مسافرتی را پیشنهاد می‌کنند. این نوع بالش‌ها کمترین میزان تماس مو، سطح پوست سر (به ویژه در ناحیه دونر) را با رختخواب ایجاد می‌کنند. به این وسیله فرد می‌تواند خوابی راحت و منظم را داشته باشد.

این امر در دوران بعد از کاشت مخصوصاً در روزهای اول اهمیت بالایی داشته و کمک زیادی را در نگهداری از پوست سر به فرد می‌کند. این موضوع به ویژه در افرادی که بخیه در پشت سر خود دارند واجب‌تر است. تماس حداقلی این نوع بالش موجب می‌شود تا این افراد دچار عفونت، تورم و … در این ناحیه نشوند و دوران نقاهت خود را به خوبی و بدون استرس سپری کنند.

خوابیدن دمر بعد از کاشت مو ممنوع!

یکی از کارهای ممنوعه و دردسرساز در رابطه با نوع خوابیدن بعد از کاشت مو، دمر یا به روی شکم خوابیدن است. به روی شکم خوابیدن یکی از عادت‌های شایع افراد هنگام خواب شب یا استراحت در طول روز است و تنها با این پوزیشن خوابی راحت و عمیق را خواهند داشت.

اما از آنجایی که گرافت‌های مو در روزهای ابتدایی کاشت بسیار حساس هستند، با کوچکترین فشار، تماس و آلودگی کنده شده یا دچار ریزش شدیدی می‌شوند. به همین دلیل در هفته‌های اول باید این موضوع رعایت شود و به صورت دمر نخوابید.

در واقع با خوابیدن بر روی شکم شما دچار تورم شدید در سر و صورت خود خواهید شد و جدا از آن ممکن است به گرافت‌های موی تازه کاشته شده در جلوی سر به صورت غیر ارادی آسیب‌های جبران ناپذیری وارد شود. رعایت نکات مراقبتی ضمن دور نگهداشتن فرد از دچار شدن به عفونت، تورم، چرک و … در نواحی کاشت و دونر در نتیجه نهایی نیز تاثیر داشته و هزینه، وقت، زحمت، تحمل درد و سختی‌هایی که فرد متحمل می شود را با نتیجه ای عالی همراه خواهد کرد.

زاویه مناسب هنگام خواب بعد از عمل کاشت مو

تورم سر و صورت فرد در روزهای اولیه که ممکن است به 10 روز نیز برسد موردی عادی بوده و فرد خواه ناخواه با آن مواجه است. اما چیزی که می تواند این تورم را کاهش داده و در این پروسه تاثیرگذار باشد نوع قرارگیری یا بهتر بگوییم وضعیت سر نسبت به بدن است.

برای رعایت نحوه درست خوابیدن بعد از کاشت مو باید بالش طوری تنظیم شود تا شیبی در حدود 30 تا 45 درجه داشته باشد. این وضعیت را می‌توانید با استفاده از چند بالش ایجاد کنید. نحوه قرارگیری درست سر با بدن و در واقع نسبت به قلب تعیین می شود به صورتی که سر از بدن و قلب بالاتر قرار گیرد. کمر خود را طوری که صورت، سینه و شکم شما به سمت سقف باشد قرار دهید و به صورت طاق باز استراحت کنید.

به این موضوع توجه داشته باشید که تورم جزو یکی از مواردی به شمار می رود که در هر نوع عمل کاشت مو تهاجمی و غیر تهاجمی فرد با آن مواجه خواهد شد و مسئله‌ای عادی است. اما میزان تورم سر و صورت شخص در روزهای اولیه در اوج خود قرار دارد و در روزهای بعد به صورت تدریجی کاهش پیدا می‌کند.

این قرارگیری سر به صورت 30-45 درجه کمک می کند تا تورم زودتر کاهش پیدا کند. با صاف قرار دادن سر و رعایت نکردن اصول وضعیت سر ، تورم نه تنها دیرتر از بین خواهد رفت بلکه ممکن است میزان آن نیز افزایش داشته و مدت زمان بیشتری طول بکشد تا از بین برود.

قرار دادن سر بر روی بالش نیز بدیهی است که باید به صورت کاملاً آرام و بدور از هیچگونه فشاری به نواحی که از آن گرافت های مو برداشت شده است، همراه باشد. شاید برای برخی از افراد استراحت کردن به صورت طاق باز و به شکلی که به آن اشاره شد کمی سخت باشد و نتوانند در این حالت استراحت یا خوابی عمیق داشته باشند. افرادی با این شرایط می توانند با رعایت جوانب احتیاط به پهلوی چپ یا راست نیز بخوابند.

رعایت نکات بهداشتی و شستشو کالای خواب برای استراحت بعد از کاشت مو

از دیگر مواردی که در رابطه با مراقبت‌ها و اصول نگهداری بعد از کاشت مو باید به آن توجه داشته باشیم رعایت بیشتر مسائل بهداشتی مخصوصاً تمیز بودن و شستشو مرتب کالای خواب است.

با توجه به زخم بودن پوست سر و حساسیت‌هایی که در برابر جذب میکروب دارد بهتر است تا ملحفه، رو بالشی و … به صورت مرتب و روزانه تعویض شده و شستشو انجام شود. اینکار کمک می‌کند تا از بروز مشکلات عفونی و … برای فرد جلوگیری شود و محافظت حداکثری از نقاط حساس به عمل بیاید.

استفاده مناسب و صحیح از حوله در روزهای ابتدایی کاشت

علاوه بر تمیزی محلفه، روبالشی و … ، جنس الیاف تشکیل دهنده کالای خواب نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید به آن توجه داشت تا مشکل ساز نشود. استفاده از حوله نرم یکی از مواردی به شمار می رود که در روند مراقبت های بعد عمل کاشت مو شما موثر است.

در روزهای ابتدایی بعد از کاشت نواحی که بر روی آن عمل صورت گرفته ممکن است با ترشحاتی مثل خون یا مایعاتی دیگر همراه باشد. برای اینکه پارچه ملحفه دچار لک‌، آثار خون و … نشود بهتر است از حوله‌ای نرم استفاده شود. پس علاوه بر تمیزی جنس و لطافت الیاف ملحفه یا رو بالشی نیز مهم است تا نه باعث ایجاد حساسیت شوند و نه عفونت را انتقال دهند.

خواب کافی و منظم بعد از کاشت مو

خواب منظم و کافی در روند بهبود فرد تاثیر بسزایی داشته و می‌تواند روند بهبودی را تسریع کند. بازسازی اعضای مهم بدن هنگام خواب و استراحت انجام می‌شود. بدیهی است که با کاشت یا پیوند مو به منظور قبول کردن و جای‌گیری گرافت‌ها، ترمیم زخم‌های ایجاد شده و جلوگیری از عفونت نیاز به بازسازی سریع پوست داریم.

نتایج تحقیقات بسیاری از پزشکان و متخصصین این امر، حداقل میزان خواب مورد نیاز هر فرد در دوران نقاهت بعد از عمل را 8 ساعت نشان می‌دهد. شروع خواب باید از ساعت‌های پایانی روز 10 الی 11 شب شروع شود. در این زمان بدن بیشترین انرژی را برای بازسازی بافت‌های آسیب دیده داشته و بالاترین بازدهی را در روند بهبود به همراه خواهد داشت.

اهمیت داروهای تجویز شده در خواب

تاثیر استفاده از داروهایی که بعد از کاشت مو توسط پزشک برای فرد تجویز می شود؛ غیر قابل انکار بوده و برای بهبودی و ترمیم سریع‌تر، باید تمامی آن‌ها به دقت و مو به مو دریافت شوند. برخی از داروهایی که برای دوران نقاهت بعد از کاشت تجویز می‌شود؛ خواب‌آور بوده و به تسکین درد کمک می‌کند. تسکین دادن درد نقش مهمی را در رابطه با داشتن خوابی منظم و عمیق ایفا می‌کند.

علاوه بر مسکن و خواب آور، داروهایی نیز به منظور جلوگیری از عفونت‌های احتمالی توسط پزشک تجویز می شود. مصرف این داروها نیز بر کیفیت خواب فرد بی‌تاثیر نیست. در صورتی که فرد دچار عفونت و درد باشد امکان خوابیدن برای او فراهم نبوده و همین امر می‌تواند موجب ناراحتی، کلافگی و گذراندن دوران نقاهت سختی باشد.

تا چند روز پس از کاشت مو باید نشسته خوابید

الگو خواب و نکاتی که در بالا گفته شد حداقل تا 10 روز باید رعایت شود تا نتیجه مطلوب حاصل شده و مشکلی برای گرافت‌های مو پیش نیاید. اما بهتر این است که 2 هفته پس از عمل کاشت مو با احتیاط و عدم فشار به نواحی حساس به پوزیشن و روال سابق خوابیدن خود بازگردید.

این زمان به منظور پیوند خوردن و به نوعی پذیرفتن گرافت‌های مو توسط سر فرد تعیین شده است. این مدت زمان برای بهبودی یا ترمیم بافت‌های آسیب دیده، خراش‌های ایجاد شده و بخیه‌ها الزامیست. در صورتی که خواب بیمار طبق الگو تعیین شده صورت نگیرد، نتیجه نهایی مطلوب نخواهد بود.

حساس‌ترین روزهای دوره نقاهت بعد از کاشت مو

5 روز اول بعد از کاشت مو حساس‌ترین روزهای دوره نقاهت هستند. چرا که سر و صورت فرد ورم زیادی دارد و باید این روزها بیشترین مراقبت را با بالاترین حساسیت انجام داد. مانند سایر نکات مراقبتی در دوره نقاهت، در این روزها باید زاویه مناسب برای قرارگیری سر بر روی بالش را نیز رعایت کنید.

در این روزها اگر سر بالاتر از قلب قرار نگیرد ممکن است تورم و درد شدیدتر شده و یا عفونت را به همراه داشته باشد. این موضوع تاثیر منفی بر نتیجه عمل خواهد داشت و دوره نقاهت را نیز سخت‌تر و طولانی‌تر می‌کند.

سخن آخر

در این مقاله توضیحاتی در رابطه با نحوه درست خوابیدن بعد از کاشت مو خدمت شما عزیزان ارائه شد.

به صورت کلی اگر اهمیت دوران نقاهت بعد از عمل کاشت مو از خود عمل آن بیشتر نباشد، کمتر نیست. بنابراین رعایت اصولی که خدمت شما گفته شد تاثیر مستقیمی بر نتیجه حاصل از عمل کاشت مو خواهد داشت. با رعایت این نکات می‌توانید تعداد روزهای دوران نقاهت را کاهش داده و بهبود و ترمیم را تسریع بخشید.

همانور که گفته شد داشتن خواب منظم و کافی نیز یکی از فاکتورهای مهم در تسریع روند بهبود و ترمیم بعد از کاشت مو به شمار می‌رود. مصرف مرتب و منظم داروها هم علاوه بر جلوگیری از بروز عفونت، درد را نیز تسکین داده و با توجه به خواب‌آور بودن برخی از آن‌ها، به شما برای داشتن خوابی عمیق کمک می‌کند.

پس در صورتی که به دنبال نتیجه‌ای مطلوب هستید، نکاتی که به آن‌ها اشاره کردیم را مو به مو اجرا کرده و با پزشک خود نیز مشورت‌های لازم را داشته باشید تا بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه را بدست آوردید.

دیدگاهتان را بنویسید