You are currently viewing اصول مراقبت‌‌ قبل از کاشت مو

اصول مراقبت‌‌ قبل از کاشت مو

در فرآیند کاشت مو، نه تنها مراقبت بعد از کاشت، بلکه رعایت نکته‌های مراقبت‌ قبل کاشت مو هم در نتیجه این عمل مؤثر است.

از زمانی که شما تصمیم به انجام این عمل می‌گیرید رژیم غذایی، عادات روزمره، داروهای مصرفی و تا شامپویی که استفاده می‌کنید در نتیجه عمل دخیل هستند و بهتر است توصیه‌هایی که کلینیک یا پزشک در این خصوص به شما می‌دهند را مو به مو رعایت کرده تا زیبایی دلخواه خود را بدست آورید.

به طور کلی در روزهای باقی‌مانده تا عمل استفاده از دارو، دخانیات، نوشیدنی‌های الکلی که باعث تغییر در روند گردش خون می‌شوند، دردسرساز خواهند شد.

در ادامه این مقاله کلیه نکات مراقبتی قبل از کاشت به طور مفصل شرح داده شده‌اند. برای کمک به یادگیری و فهم دقیق‌تر، این موارد به صورت مراقبت‌های غذایی، دارویی و فردی دسته‌بندی شده‌اند.

لازم به ذکر است که این نکات مورد تأیید کلینیک رویش سبز بوده و با توجه به متد کاشت و پرونده شخصی هر فرد، بهتر است به توصیه‌هایی که پزشک و کلینیک شما آن‌ها را تجویز می‌کنند، عمل کنید.

مراقبت‌‌های غذایی قبل از کاشت مو

  • متوقف کردن رژیم‌های غذایی:

اولین اقدام برای کاشت مو داشتن تغذیه مناسب در روزهای قبل از کاشت است. چون در صورتی که بدن شما مواد مغذی کافی را نداشته باشد؛ امکان دارد عمل کاشت مو با شکست مواجه شده و بدن گرافت‌ها را پس بزند. پس یک ماه تا دو هفته قبل از تاریخ کاشت رژیم خود را متوقف کرده تا در روز عمل انرژی کافی را داشته و همچنین دوره نقاهت کوتاه‌تر و راحت‌تری را سپری کنید.

البته این مورد را ترغیب به پرخوری تلقی نکنید بلکه در این مدت کافیست وعده‌های غذایی عادی را داشته باشید و تنها میوه و سبزجات را در رژیم خود بگنجانید.

  • شام سبک:

شب قبل کاشت از غذاهای پرچرب، سنگین و پر از قند، کربوهیدرات و پروتئین خودداری کنید.

  • عدم استفاده از نوشیدنی‌های الکلی:

این مورد یکی از مهمترین نکات مراقبت قبل کاشت مو است چون این نوشیدنی‌ها باعث رقیق‌تر شدن خون شده و احتمال بروز خونریزی شدید حین عمل را بیشتر می‌کنند. پس بهتر است یک ماه یا در نهایت دو هفته قبل از عمل، استفاده از آن‌ها را قطع کنید.

  • کاهش و یا قطع مصرف کافئین:

استفاده از چای‌ و قهوه را کمتر کرده و در دو سه روز نهایی به صفر برسانید.

مصرف چای و قهوه در روزهای قبل از کاشت مو ضروری است.

کافئین موجود در چای و قهوه موجب افزایش ضربان قلب، رقیق شدن خون و در نتیجه کند شدن فرآیند جوش خوردن زخم‌ها و گرافت‌های کاشته شده می‌شود.

مراقبت‌‌های دارویی قبل از کاشت مو

فرد متقاضی کاشت مو، ممنوعیت‌ دارویی نیز دارد. اینکه چند روز قبل از کاشت نباید فرد از این داروها استفاده کند، بستگی به نوع و میزان اثر آن‌ دارو روی فرد دارد.

در ادامه به نام این داروها و ترکیبات آن‌ها اشاره شده است. البته در کنار این ممنوعیت‌ها، داروهایی مثل: قرص‌های ضد اضطراب، آنتی بیوتیک و … توسط خود کلینیک برای شما تجویز می‌شود تا در روزهای قبل از عمل آن‌ها را مصرف کنید.

  • مسکن و ضد التهاب غیر استروئیدی:

یک روز قبل از عمل از مصرف داروهایی مثل: بروفن (ژلوفن)، ناپروکسن، دیکلوفناک، پیروکسیکام، ایندومتاسین و … خودداری کنید.

  • ماینوکسیدیل:

دو هفته قبل از عمل، استفاده از این محلول را متوقف کرده و استفاده مجدد آن را با دستور پزشک شروع کنید. برای دانستن تأثیر این محلول در روند کاشت مو به مقاله ماینوکسیدیل چیست؟ مراجعه کنید.

  • ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی:

در دو هفته قبل عمل (در نهایت ده روز)، از مصرف مکمل‌های غذایی و ویتامین به ویژه ویتامین E که موجب رقیق شدن خون می‌شود؛ خودداری کنید.

مراقبت‌ قبل کاشت مو

  • ترکیبات گیاهی:

اگر عادت به مصرف عرقیجات گیاهی، دمنوش‌ها، چای سبز، چای ترش، چای سیاه و … دارید حتماً پزشک خود را مطلع کنید چراکه ممکن است نیاز به قطع مصرف آن‌ها باشد.

  • مسکن و خواب‌آور:

در رابطه با استفاده از داروهای آنتی هیستامین، کلرپرومازین، فنوتیازین، تیوریدازین، پرومتازین، پرفنازین، تری فلئوپرازین و … با پزشک خود مشورت کنید چون بهتر است یک هفته قبل از کاشت مصرف آن‌ها متوقف شود.

  • داروهای ضد انعقاد خون:

استفاده از کلیه داروهای ضد انعقاد خود مثل: آسپرین، وارفارین، هپارین، امگا ٣ و هر داروی دیگری که موجب رقیق شدن خون می‌شود، دو هفته تا ده روز قبل از عمل ممنوع است. در این مورد پزشک برای رعایت درست مراقبت قبل کاشت مو نحوه استفاده از آن‌ها را متوقف و یا دستور مصرف را تغییر می‌دهد.

  • داروهای ضد افسردگی:

استفاده از این دست داروها را به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت تداخل با روند پیوند مو، دستور لازم را به شما اعلام کند.

  • داروهای هورمونی:

همچنین بخوانید: تأثیر هورمون در ریزش مو

اطلاع استفاده از این داروها به پزشک، بیشتر در بانوان حائز اهمیت است. برخی از بانوان به دلیل اختلالات هورمونی، جلوگیری از بارداری، وجود کیست در رحم و تخمدان و … از این دست داروها استفاده می‌کنند که بهتر است این موضوع را قبل از عمل به پزشک خود اطلاع دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله کاشت مو در زنان به شما توصیه می‌شود.

  • بیماری‌های خاص:

اگر بیماری‌هایی مثل: صرع، دیابت، نارسایی‌های قلبی و … دارید، در جلسات مشاوره قبل از کاشت حتماً به آن اشاره کرده و در پرونده پزشکی خود ثبت کنید.

دقیق و درست پر کردن پرونده پزشکی که در کلینیک برای شما ایجاد می‌شود، بسیار مهم است چون پزشک و پرسنل کلینیک متناسب با شرایط شما اقدام به عمل کرده و نحوه استفاده از داروها و نکات مراقبتی را بر این اساس تنظیم می‌کنند.

مراقبت‌‌های فردی قبل از کاشت مو

  • عدم استفاده از دخانیات:

بهترین زمان برای توقف مصرف دخانیات دو ماه قبل از عمل کاشت است، اما با این وجود امکان پیوند مو با یک ماه و در دیرترین حالت ممکن دو هفته از آخرین مصرف هم انجام‌پذیر است.

یک ماه تا دو هفته قبل از کاشت مو دخانیات مصرف نکنید.

این مورد شامل: قلیان، سیگار و هرگونه مواد مخدر دیگر که دارای نیکوتین است، می‌شود. استفاده از مواد مخدر بهبود شما را به تأخیر می‌اندازد.

  • نزدیک بودن به کلینیک:

اگر برایتان مقدور است در محلی نزدیک‌ به کلینیک اقامت داشته باشید چون دیگر استرس دسترسی به کلینیک را نداشته و می‌توانید خوب خوابیده تا در روز عمل سرحال باشید.

  • استراحت کافی:

توصیه می‌شود برای سرحال‌تر بودن و نداشتن استرس، شب قبل کاشت زودتر بخوابید.

  • استحمام:

شب قبل از کاشت دوش بگیرید چون تا دو هفته بعد عمل، خبری از حمام کردن کامل نیست.

  • استفاده از شامپوی مناسب:

برای جلوگیری از بروز عفونت در حین عمل، باید در روزهای قبل (حداقل یک هفته) از شامپویی که توسط کلینیک تجویز شده (معمولاً کتوکنازول 2%)، استفاده کنید تا پوست سر عاری از هرگونه قارچ و بیماری باشد.

  • انجام ندادن فعالیت‌های بدنی سنگین و ورزش:

برای جلوگیری از شدت یافتن فرآیند گردش خون، در یک هفته باقی‌مانده تا عمل از انجام فعالیت‌های سخت خودداری کنید. این موضوع به ویژه در روز قبل از کاشت بسیار حائز اهمیت است. منظور از فعالیت‌های سخت نیز ورزش‌هایی مثل: دویدن، وزنه زدن، کشتی و … است.

  • هماهنگی با همراه:

توصیه می‌شود در روز کاشت با فردی هماهنگ کنید که پس از عمل شما را همراهی کند. اگرچه در بیشتر افراد اثرات داروهای بی‌حسی تا زمان ترخیص از بین می‌روند و در صورت نداشتن همراه هم با مشکل زیادی روبرو نخواهید بود. اما چون ممکن است کمی سردرد یا سرگیجه داشته باشید همراه می‌تواند از برخورد سر شما هنگام سوار شدن به ماشین و … جلوگیری کند.

  • پوشیدن لباس دکمه‌دار در روز عمل:

در روز موعود و تا دو هفته بعد از کاشت از لباس‌های دکمه‌دار استفاده کنید تا از وارد شدن ضربه و فشار به گرافت‌های تازه کاشته شده جلوگیری شود.

  • کوتاهی مو:

معمولاً این کار در خود کلینیک و توسط پرسنل انجام می‌شود مگر اینکه کلینیک از شما بخواهد قبل از مراجعه موهای خود را کوتاه کنید.

شاید تعداد نکات مراقبت قبل کاشت مو زیاد به نظر برسد و در وهله اول کمی سردرگم شوید اما مطمئن باشید که رعایت آن‌ها سخت نیست.

در کلینیک تخصصی کاشت مو رویش سبز، پرسنل مجرب و پزشک متخصص، این نکات را متناسب با شرایط افراد تطبیق داده و برای فرد مفصل توضیح خواهند داد. برای درک بهتر این موضوع مطالعه مقاله کاشت مو افراد دیابتی به شما توصیه می‌شود.

همچنین از شروع فرآیند یعنی زمانی که تاریخ عمل شما مشخص می‌شود تا انتهای آن یعنی رشد طبیعی موهای کاشته شده، قدم به قدم با شما همراه بوده و این نکات را به شما یادآور می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید