You are currently viewing کاشت مو از فردی دیگر

کاشت مو از فردی دیگر

در این مقاله قصد داریم درباره کاشت مو از فردی دیگر صحبت کنیم و ببینیم آیا امکان انجام چنین کاری هست یا خیر؟

از گذشته تاکنون همه افراد به دنبال زیبایی هرچه بیشتر هستند. ریزش موی مردان یکی از مواردی است که به شدت آن‌ها را اذیت کرده و در بیشتر آقایان شایع است. البته زنان نیز با این مقوله طرف هستند اما همانطور که گفته شد درصد آن در مردان بیشتر است. در سالیان اخیر با پیشرفت علم و ساده‌تر شدن فرآیند پیوند مو تا حدی این مشکل حل شده است. فقط افرادی با بانک موی ضعیف یا افرادی که به بیماری‌های خاص دچار هستند ممکن است نتوانند از این روش برای درمان ریزش موی خود استفاده کنند.

بانک مو کجاست؟

منطقه دونر یا همان بانک مو به ناحیه پست سر افراد گفته می‌شود. تارهای موی این قسمت بیشترین ضخامت را داشته و در برابر ریزش به شدت مقاوم هستند. به همین دلیل بهترین نقطه برای برداشت گرافت است. اگر فرد بانک موی ضعیفی داشته باشد در وهله اول می‌تواند با بهره‌گیری از داروها و روش‌هایی مثل مزوتراپی باعث تقویت گرافت‌های آن نقطه شود. در صورتی که پزشک تشخیص دهد گرافت‌های ناحیه دونر ضعیف است از ناحیه ریش، سینه و در بدترین حالت از ناحیه زیر شکم یا بالای آلت تناسلی هم امکان برداشت وجود دارد. در نظر داشته باشید که به دلیل اهمیت طبیعی بودن خط رویش حدالامکان از بانک موی پشت سر برای کاشت در این نقطه استفاده می‌شود.

امکان استفاده از بانک موی فرد دیگر

شاید این سؤال مطرح شود که در صورت ضعیف بودن بانک موی فرد می‌توان از بانک موی فرد دیگری برای این کار کمک گرفت؟ در این باره نظرات ضد و نقیضی وجود دارد. برخی معتقدند که این عمل مشابه پیوند اعضای بدن بوده پس امکان‌پذیر است. برخی نیز بر این باورند که این عمل پیوند بافت به حساب آمده و DNA و سیستم دفاعی بدن افراد درگیر خواهد شد. فولیکول‌های مو متوجه جابجایی می‌شوند و پیوند آن‌ها پس زده می‌شود. در واقع سیستم دفاعی بدن گرافت‌های کاشته شده را خطر به حساب آورده و به آن‌ها حمله‌ور می‌شود. بنابر مستندات علمی تا به امروز پیوند موی فردی به فرد دیگر امکان‌پذیر نیست. چون بافت سر گرافت کاشته شده را پس می‌زند و ممکن است منجر به ریزش و حتی در برخی موارد باعث بروز عفونت شود. به همین دلیل است که بیشتر متخصصان مخالف چنین پیوندی هستند.

البته تمامی این حرف‌ها به این معنا نیست که تا ابد امکان انجام چنین پیوندی وجود ندارد. در حقیقت همین امروز نیز می‌توان اینکار را انجام داد اما با توجه به خطراتی که فرد پس از کاشت با آن‌ها دست و پنجه نرم خواهد کرد صلاح بر این است که این عمل انجام نشود. اگر قرار باشد کاشت با بانک موی فردی دیگر انجام شود برای جلوگیری از پس زده شدن پیوند بایستی فرد از داروهای قوی سرکوبگر سیستم ایمنی بدن استفاده کند که نه تنها در همان زمان مصرف خطرناک هستند و فرد را در معرض ابتلا به بیماری‌ها تشدید می‌کند بلکه عوارض آن تا سالیان سال همراه او خواهد بود و حتی در برخی موارد منجر به بروز سرطان خواهد شد. خود ضعیف شدن فرد نیز میزان موفقیت‌آمیز بودن عمل را کاهش می‌دهد. به هر حال انجام چنین کارهای پیچیده و خطرناکی برای انجام چنین عملی ضروری نبوده و انجام نمی‌شود.

پیوند مو از اعضای خانواده

در بالا گفتیم که بخاطرعدم تطابق  DNAافراد، کاشت مو از بانک موی فردی دیگر امکان‌پذیر نیست. حال شاید این سؤال پیش بیاید که آیا از بانک موی اعضای خانواده می‌توان استفاده کرد؟ در یک کلام باید گفت که اگرچه اعضای یک خانواده ممکن است ذخایر ژنتیکی یکسان داشته باشند اما تنها کیس‌های مناسب از بین افراد یک خانواده، دوقلوهای همسان هستند. اگرچه درصد موفقیت این عمل نیز خیلی بالا نیست. ضمناً از آنجایی که دوقلوها ژنتیک نزدیک به هم دارند پس الگوی ریزش آن‌ها نیز مشابه هست پس در صورت نیاز به کاشت هرکدام به بانک موی خود نیازمند هستند و نمی‌توانند به دیگری اهداء کنند.

در کلام آخر باید بگوییم حتی اگر بانک موی ضعیفی دارید هم نگران نباشید. در حال حاضر پزشکان مشغول تحقیق بر روی کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی هستند و در آینده می‌توانید از این روش برای کاشت مو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید