You are currently viewing ریزش مو سکه ای در زنان چیست و راهکار جلوگیری و درمان آن چیست؟

ریزش مو سکه ای در زنان چیست و راهکار جلوگیری و درمان آن چیست؟

ریزش مو سکه ای که به آن آلوپسی یا آره آتا نیز گفته می‌شود. این بیماری ناشی از یک اختلال خود ایمنی است که تنها 1% از افراد جامعه به آن دچار می‌شوند. در این حالت سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کرده و منجر به ریزش دایره‌ای شکل و یا به اصطلاح سکه ای می‌شود. این اختلال تنها برای موی سر رخ نمی‌دهد و ممکن است در تارهای ریش و حتی ابروها نیز بروز کند. اما سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که منشأ این ریزش چیست؟ چطور می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد و شیوه درمان آن به چه شکلی است؟ از آنجایی که افراد زیادی با این مشکل روبرو هستند و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند به سراغ این موضوع رفتیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

علائم و تشخیص ریزش مو سکه ای

شاید فکر کنید نمودهای اولیه این بیماری ممکن است شروع ریزش در منطقه باشد اما در واقعیت این طور نیست. اگرچه فرورفتن و خارش پوست در ناحیه ریزش نیز از علائم اولیه به حساب می‌آید اما قبل از آن ناخن‌ها خبر از شروع این نوع ریزش می‌دهند. کاهش شادابی و درخشش، زبری، شکنندگی، ظاهر شدن لکه بر روی آن‌ها نشانگر بروز بیماری در فرد است.

ریزش مو سکه ای

مشاهده و تشخیص این بیماری چندان کار سختی نیست.  بروز دایره‌هایی که در برخی موارد به اندازه یک سکه می‌رسند و علت اختصاص یافتن این نام هم به همین دلیل است. این لکه‌ها گرد، صاف و بدون مو هستند و به صورت پراکنده رخ می‌دهند. در بعضی موارد حاد حتی ممکن است کل سر را نیز در بربگیرند. در صورت مشاهده هر علامتی از این ضایعه باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرد تا با آزمایش خون و یا بیوپسی پوست نتیجه مشخص شود و با ریزش‌های قارچی متمایز شود.

ریزش مو سکه ای در چه کسانی بروز می‌کند؟

این نوع ریزش فارغ از جنسیت است و برای زنان و مردان به یک نرخ رخ می‌دهد. اما به سن بستگی داشته و بیشتر سنین زیر 30 سال یعنی نوجوانان و جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اختلال حتی در کودکان نیز رخ می‌دهد که با مصرف ویتامین‌های خانواده B و پمادهای پوستی درمان می‌شود.

علت دقیقی برای این بیماری شناسایی نشده است اما نتایج تحقیقات حاکی از این است که ژنتیک (سابقه خانوادگی)، شرایط محیطی (استرس) و بیماری‌هایی همچون: آسم، آلرژی، پسوریازیس، تب یونجه، دیابت نوع 1، لوپوس، درماتیت آتوپیک، بیماری تیروئیدی، ویتیلیگو و سندرم داون در بروز این عارضه دخیل هستند.

دلایل ریزش مو سکه ای در مردان چیست

دلایل ریزش و روش‌های درمانی زنان و مردان با هم مشترک است. تنها تفاوتی که این بیماری بین زنان و مردان دارد، ریزش سکه ای ریش است که در آقایان رخ می‌دهد.

درمان ریزش مو سکه ای

اگر بخواهیم به صورت کلی به روش‌های درمان این بیماری بپردازیم باید بگوییم که در ابتدا باید حملات سیستم ایمنی را کنترل کرده و سپس با تحریک تارهای مو به رشد مجدد آن‌ها کمک کنیم. یعنی در واقع نمی‌توان توقع داشت که ریزش مو سکه ای به صورت دائمی درمان شود.

  • داروهای موضعی و تزریقی

کورتیکواستروئیدها:

عمومی‌ترین روش درمان ریزش مو سکه ای تزریق آمپول کورتون است. کورتیکواستروئیدها موجود در این آمپول خاصیت ضد التهابی داشته و اختلال خودایمنی را کنترل می‌کند. کورتون‌های مورد استفاده برای این عارضه تریامسینولون، هیدروکورتیزون، تریامسینولون استوناید و هگزاستوناید هستند. تزریق این داروها بصورت ماهانه است و از هفته 4 به بعد رویش موها شروع خواهد شد. این روش به ویژه برای آلوپسی باربارا یا ریزش سکه ای ریش بسیار مورد توجه است.

همچنین بخوانید: درمان ریزش ریش

تزریق استروئید:

این روش نیز بیشتر برای آقایان و آن هم در ناحیه صورت مورد استفاده است. استروئید با سوزن‌های ریزی به نواحی مختلف سر تزریق می‌شود.

ایمونوتراپی:

در این روش با مصرف موضعی دیفن سیپرون، التهاب کاهش یافته و بیماری کنترل می‌شود.

آنترالین:

استعمال روزانه این پماد قیر شکل موجب رشد مجدد موها می‎شود.

ماینوکسیدیل:

متداول‌ترین روش درمان همه الگوهای ریزش مو چه در زنان و چه در مردان، استفاده از ماینوکسیدیل به حساب می‌آید. البته باید در نظر داشته باشید که این محلول فقط به صورت مقطعی ریزش را کنترل خواهد کرد.

همچنین بخوانید:

درمان‌های سنتی و خانگی:

در این خصوص تجویزهای زیادی همچون ماساژ سر با آب پیاز، سیر، روغن زیتون، روغن بادام و … می‌شود. که نسبت به سایر روش‌ها اثربخشی کمتری دارند.

  • نوردرمانی

در حقیقت این روش که با نام‌های فتوتراپی و فتوشیمی درمانی نیز شناخته می‌شود، یک نوع پرتودرمانی به حساب می‌آید. این روش با ترکیب درمان دارویی خوراکی (پسورالن) و نور UV، ریزش مو سکه ای را درمان خواهد کرد. البته نوردرمانی یک روش مکمل است.

  • PRP

در روش PRP، از تحریک فولیکول‌های مو به وسیله غنی سازی گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این روش به مقاله پلاسمای غنی از پلاکت مراجعه کنید.

  • مزوتراپی

همانطور که می‌دانیم یکی از روش‌های پرآوازه تحریک مجدد فولیکول‌های مو برای رشد، مزوتراپی است. این روش که در ریزش‌های معمول نیز بسیار پرطرفدار است، برای ریزش مو سکه ای چه در سر و چه در صورت نیز اجرایی است.

البته کوکتل مصرفی برای موارد مختلف، متفاوت است. مثلاً برای مزوتراپی بعد از کاشت مو با مزوتراپی درمان ریزش سکه‌ای متفاوت است.

  • کاشت مو

کاشت مو یک روش درمانی بسیار کارآمد و تا حدی قطعی برای ریزش مو سکه ای است. فرآیند کاشت مو به صورت معمول انجام می‌گیرد فقط در جلسه مشاوره پزشک ناحیه مورد نظر را مورد بررسی قرار داده و امکان‌سنجی می‌کند. از کاشت مو نه تنها در ریزش سکه ای مو سر بلکه در ریش، سبیل و ابرو نیزاستفاده می‌شود.

همچنین بخوانید: عوامل مؤثر در هزینه کاشت مو

آیا ریزش موی سکه ای واگیردار است

این بیماری به هیچ وجه مسری و واگیردار نیست چراکه علت آن اختلال خود ایمنی است و به خود فرد بستگی داشته و قابل انتقال نیست.

دیدگاهتان را بنویسید