You are currently viewing آیا پروتئین تراپی باعث ریزش مو میشود؟

آیا پروتئین تراپی باعث ریزش مو میشود؟

در این مقاله قصد داریم به علل ریزش مو بعد از پروتئین تراپی بپردازیم وهمچنین ببینیم که آیا این باور واقعاً درست است یا خیر؟ از آنجایی که در سالیان اخیر روش‌های صافی و احیای موها همچون: کراتین، پروتئین، اوزون تراپی و … بسیار مرسوم شده و بحث در رابطه با آن‌ها نیز بسیار داغ است. قطعاً در وهله اول نتیجه و تأثیر این روش‌ها بر روی ظاهر موها بسیار جذاب و وسوسه‌کننده است. قطعاً هر فردی با موهای آسیب دیده یا فر یکبار به این فکر افتاده است که موهای خود را صاف و احیاء کند. اما باید دید که این دست روش‌ها در بلند مدت نیز جذاب هستند یا افراد با دیدن عوارض آن‌ها دیگر منصرف خواهند شد؟

در سال‌های بسیار دور فرآیند صافی و احیای موها را با نام گلت می‌شناختند. سال‌ها بعد نام کراتین بر سر زبان‌ها افتاد اما چندی طول نکشید که بخاطر گله‌مندی افراد از ریزش مو بعد از کراتین، جای خود را به روش‌های جدیدتر همچون: پروتئین تراپی، اوزون تراپی، اکسیژن تراپی، بوتاکس مو و … دادند.

یکی از مهمترین روش‌های جایگزین، پروتئین تراپی نام دارد که موضوع متمرکز این مقاله نیز هست. ما در این مقاله قصد داریم ببینیم که آیا پروتئین تراپی نیز مانند کراتین باعث ریزش مو خواهد شد یا خیر؟ پس در ابتدا بهتر است با سازوکار این دو روش آشنا شویم.

تفاوت کراتین و پروتئین تراپی مو

اگرچه خروجی ابتدایی هر دو روش، موهایی صاف و درخشان است اما عملکردشان اساساً با هم متفاوت است. اسم کراتین از پروتئینی با این نام برگرفته شده است. پروتئین کراتین، پایه شادابی و نشاط پوست و موی افراد است. تغذیه نامناسب، مصرف دخانیات، نداشتن روتین نگهداری درست و اصولی، رنگ و دکلره کردن مداوم موها، استفاده زیاد از سشوار، بیماری و … می‌تواند باعث از دست رفتن این پروتئین در موها و در نتیجه خشکی، وزی و به طور کلی زیبا و شاداب نبودن آن‌ها شود.

در روش کراتین با اضافه کردن موقتی و مصنوعی این پروتئین به موها، فقدان آن برای مدت زمان کوتاهی رفع شده و موهایی شاداب و صاف خواهید داشت. اما در پروتئین تراپی از مخلوط چند پروتئین اعم از گیاهی و جانوری استفاده می‌شود که علاوه بر احیا خاصیت تقویت‌کنندگی نیز دارد. در واقع پروتئین تراپی به بازسازی پیوندهای مو می‌پردازد.

علت ریزش مو بعد از پروتئین تراپی چیست؟

تفاوت این دو روش در مدت زمان ماندگاری اثر آن‌ها نیز هست. پروتئین تراپی برای 4 تا 6 هفته باقی می‌ماند در حالی که این مدت برای کراتین به 4 تا 6 ماه می‌رسد. البته کراتین صافی بیشتری را نیز ایجاد می‌کند.

در نهایت با وجود تمام مزایایی که برای این روش‌ها گفته شد، باید در نظر داشته باشیم که برای تمامی این روش‌ها از مواد شیمیایی استفاده خواهد شد. مواد شیمیایی این روش‌ها نیز شامل فرمالدئید هستند که برای مو بسیار مضر است. البته میزان فرمالدئید موجود در مواد پروتئین تراپی بسیار کمتر از کراتین است. بهتر است به جای استفاده از چنین روش‌هایی، اشتباهات رایج مراقبت از مو را بشناسیم و با رعایت آن‌ها از آسیب دیدن تارها موی خود جلوگیری کنیم.

ایا پروتئین تراپی برای ریزش مو خوب است؟

در وهله اول با اضافه شدن پروتئین‌ها، فرآیند تغذیه و آبرسانی به تارهای مو بهتر انجام شده پس مسلماً تارهای مو قوی‌تر شده و کمتر دچار ریزش و شکستگی خواهند شد. علاوه بر این موارد لایه کوتیکول نیز سخت‌تر شده و در مقابل آسیب‌هایی همچون موخوره مقاوم‌تر خواهد شد.

عوارض پروتئین تراپی مو چیست؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم هر عملی که باعث زیباتر شدن انسان شود قطعاً دل فریب خواهد بود. اما با این حال بهتر است پیش از هرکاری ابتدا از تمام فواید و مضرات آن کامل آگاه باشید و بی‌گدار به آب نزنید. در پروتئین تراپی نیز براساس آنچه که گفتیم از ماده شیمیایی استفاده می‌شود و میدانیم که هیچ ماده مصنوعی و شیمیایی پیدا نخواهد شد که بدون ضرر باشد. پس این روش نیز عارضه‌های خاص خود را دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

در نهایت تضعیف تارهای مو، خشکی، شکنندگی، چربی بیش از حد و بروز مشکلات پوستی باعث ریزش مو می‌شود اما چه عواملی باعث ایجاد این ویژگی‌ها در تارها می‌شوند؟

  • تجمع پروتئین

اگر موهای فرد نیاز به پروتئین تراپی نداشته باشد و این کار را انجام دهد، تجمع پروتئین بر روی موها فرآیند اکسیژن، آب و تغذیه رسانی را با مشکل مواجه می‌کند که برای تارهای مو بسیار مضر است.

  • استفاده زیاد از اتو مو

برای جذب عمیق‎‌تر مواد باید فرمالدهید موجود در آن آزاد شود که این کار نیاز به حرارت دارد. پس برای انجام پروتئین تراپی مکرر از اتو مو استفاده می‌شود که خود باعث کشیده شدن آب داخل ساقه مو و سپس ریزش آن می‌شود.

  • افزایش چربی سر

پروتئین اضافه شده اگرچه با پرکردن حفره های کوتیکول تارهای مو را تقویت می‌کند اما با این حرکت میزان جذب چربی تارها زیادتر می‌شود و چربی‌های ترشح شده سر را به خود جذب می‌کند. در پی آن شستشوی زیادتر نیز خود از عوامل ریزش به حساب می‎‌آید.

  • حساسیت پوستی

فرمالدهید موجود در مواد شیمیایی مورد استفاده در پروتئین تراپی، هنگام گرم شدن تبخیر شده و گاز سمی ایجاد می‌کنند. این موضوع نه تنها باعث بروز مشکلات پوستی بلکه باعث عارضه‌های تنفسی نیز می‌شود.

همچنین بخوانید: تاثیر عفونت پوستی بر ریزش مو

علت ریزش مو بعد از پروتئین تراپی چیست؟

پس می‌توان چربی بیش از حد سر، شستشوی زیاد، اثرات مواد شیمیایی، استفاده زیاد از سشوار و اتو مو، تجمع پروتئین، مواد بی‌کیفیت و بروز مشکلات پوستی بعد از آن را به عنوان علل ریزش مو بعد از پروتئین تراپی برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید