You are currently viewing تاثیر سیگار در کاشت مو

تاثیر سیگار در کاشت مو

تاثیر سیگار در کاشت مو از جمله مسائلی است که نباید در پروسه پیوند مو از آن غافل شد. سیگار و کلیه دخانیات علاوه بر ایجاد اختلال در روند بهبودی فرد، سرعت جوش خوردن گرافت‌ها را کاهش داده و در نتیجه عمل اثر سوء باقی می‌گذارد.

به همین دلیل برای موفقیت‌آمیزتر بودن نتیجه کاشت، قطع مصرف دخانیات نیز در دسته نکات مراقبتی توصیه شده برای قبل و بعد از کاشت قرار می‌گیرد. مدت زمان این ترک مصرف هم مانند سایر نکاتی که رعایت آن‌ها برای انجام این عمل ضروری است؛ از طرف پزشک متخصص به شما اعلام خواهد شد.

همانطور که در سایر مقالات هم گفتیم کاشت مو بهترین و موثرترین روش برای بازگردان موهای از دست رفته است چون هم دائمی بوده و هم کاملاً طبیعی و زیباست. و باز هم گفتیم که عمل پیوند مو تنها نیمی از راه است و در حقیقت رعایت نکات مراقبتی در نهایت تعیین‌کننده نتیجه آخر است.

اثر سیگار در کاشت مو و ضرورت عدم استعمال آن در فرآیند کاشت مو، یکی از مهم ترین مسائلی است که تمامی پزشکان و کلینیک‌های کاشت در آن اتفاق نظر دارند. این موضوع تنها به کاشت موی سر محدود نمی‌شود و برای کاشت ریش و ابرو هم ضروری است. در ادامه این مقاله به شرح نظر متخصصان کلینیک رویش سبز در این خصوص پرداخته خواهد شد.

اثرات سیگار قبل از کاشت مو

شاید درک عوارض سوء مصرف سیگار بعد از کاشت مو ساده‌تر باشد اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا قبل از کاشت مو نباید سیگار کشید؟ چون گردش خون در این عمل نقش بسزایی دارد و سیگار موجب اختلال در گردش خون می‌شود.

سیگار در کاشت مو

نیکوتین و مونواکسید کربنی که همراه با سیگار وارد بدن می‌شود، شریان‌ها را شدیداً تحت تاثیر قرار می‌دهد. نیکوتین ماده‌ای محرک است که مقدار آن در هر سیگار، ضربان قلب را تا 20 بار در دقیقه بیشتر می‌کند. در نتیجه فشار خون نیز بالا رفته و عروق منقبض می‌شوند.

منقبض شدن عروق مساوی با کوچک‌تر شدن آن‌ها و در نتیجه باعث سخت‌تر شدن کار قلب در خون و اکسیژن‌رسانی به اندام‌ها است. اما مونواکسید کربن موجود در دود سیگار توانایی خون در انتقال اکسیژن را کاهش داده تا جایی که حتی اکسیژن کافی برای فعالیت خود قلب نیز کم شده و باعث ایجاد یک سیکل معیوب در عملکرد قلب می‌شود.

با این حساب برای تنظیم گردش خون و همچنین طراوت و سلامت پوست سر برای برداشت بهتر گرافت‌ها، لازم است تا در روزهای باقی مانده تا عمل مصرف دخانیات قطع شود اما چند روز قبل از کاشت مو سیگار نکشیم؟

اگرچه بهترین حالت، ترک مصرف از چند ماه قبل است اما اگر شرایطش وجود ندارد، یک ماه قبل هم زمان خوبی است. اما برخی پزشکان معتقدند که حتی دو هفته یا نهایتاً ده روز نیز کفایت می‌کند.

اثرات سیگار بعد از کاشت مو

دو هفته ابتدایی بعد از کاشت، زمانی طلایی برای کسب نتیجه دلخواه است. رعایت اصولی نکات مراقبتی در این دوران، میزان موفق عمل را افزایش داده و با پیوند خوردن حداکثر گرافت‌ها تراکم نهایی موها نیز بالاتر خواهد بود.

در نتیجه پرهیز از کشیدن سیگار، قلیان و دخانیات در این دو هفته بعد از هر کدام از انواع روش‌های کاشت مو، امری واجب و ضروری است. در ادامه به آسیب‌های استعمال سیگار بعد از کاشت مو اشاره شده است.

عوارض مصرف سیگار قبل و بعد از کاشت مو

به طور کلی اثرات سیگار در کاشت مو به دو دسته تقسیم می‌شود. یکی اثراتی که در بهبود وضعیت فرد تأثیر دارند و دیگری اثراتی است که بر روی نتیجه کاشت مو دارد. البته این دو دسته مجزا از هم نیستند و بر یکدیگر تأثیرگذار هستند.

  • تأخیر در ترمیم زخم‌ها

اگر بهبودی زخم‌ها دیرتر اتفاق بیفتد، فرد دوران نقاهت سخت‌ و طولانی‌تری را تجربه خواهد کرد. همچنین هرچه ترمیم پوست سر کندتر باشد احتمال بروز عفونت (به ویژه در افرادی که بخیه دارند) بیشتر می‌شود. اگر پوست سر دیرتر التیام یابد، گرافت‌ها نیز دیرتر جوش خورده و احتمال ریزش آن‌ها بالاتر است.

همچنین بخوانید: عفونت بعد کاشت مو

  • کاهش جریان خون رسانی پوست سر

می‌توان ادعا کرد این مورد مهم‌ترین اثر سیگار در کاشت مو است. کاهش سطح اکسیژن دریافتی علاوه بر اینکه بر سلامت پوست و بهبودی آن اثر داشته و موجب نازک شدن پوست سر، نکروز یا مرگ پوستی می‌شود؛ احتمال پیوند خوردن گرافت‌ها را نیز شدیداً تحت تأثیر قرار می‌دهد.

  • اختلال در رشد و ریزش فولیکول‌های کاشته شده

علاوه بر کاهش سطح اکسیژن، خود ترکیبات موجود در دود ناشی از مصرف دخانیات نیز مستقیماً به فولیکول‌های مو آسیب زده و در نتیجه باعث شکست خوردن عمل کاشت مو خواهد شد.

  • دوام کبودی و تورم

بعد از انجام عمل زیبایی پیوند مو، به دلیل استفاده از داروهای بی‌حسی در ناحیه سر، تورم و کبودی دیده می‌شود. مصرف سیگار این عارضه را طولانی‌تری می‌کند چون مانع از خروج این داروهای از بدن می‌شود.

  • تضعیف سیستم ایمنی بدن

عمل کاشت مو از دسته عمل‌های کم تهاجم است. اما به هر حال سیستم ایمنی بدن بیمار را تا حدی تضعیف می‌کند و باعث بروز مشکلات متعدد می‌شود. در صورت استفاده از سیگار این موضوع نیز تشدید خواهد شد.

  • عفونت فولیکول‌های کاشته شده

بروز عفونت نه تنها در ناحیه بانک مو بلکه در فولیکول‌های تازه کاشته شده هم دیده می‌شود و دردسر ساز است. از دیگر عوارض استفاده از سیگار بعد عمل می‌توان به عفونت در این ناحیه نیز اشاره کرد.

در آخر باید گفت اثرات سیگار در کاشت مو تنها به فولیکول‌های تازه کاشته محدود نمی‌شود. ترکیبات سیگار با ایجاد وقفه در بهبودی افراد می‌توانند باعث بروز عفونت‌های شدید شوند. پس بهتر است دو هفته قبل و بعد از عمل سیگار استفاده نکنید.

در ادامه شما عزیزان را به مطالعه مقالات مراقبت‌‌‌های قبل و بعد کاشت مو دعوت می‌نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید