You are currently viewing نحوه انجام کارهای روزانه بعد از کاشت مو

نحوه انجام کارهای روزانه بعد از کاشت مو

بعد از عمل کاشت مو مثل هر عمل زیبایی دیگر، بیمار باید مراقبت‌هایی را جهت تسریع در روند بهبودی انجام دهد. اما در بیشتر مواقع فرد تنها با دانستن شیوه درست انجام کارهای روزانه بعد کاشت مو، می‌تواند به زودی به شرایط عادی خود برگردد.

به همین دلیل و همچنین طبیعی‌تر بودن روش پیوند یا کاشت مو نسبت به سایر روش‌ها، این متد برای افرادی که دچار ریزش مو شدید شده‌اند گزینه بهتری به حساب می‌آید. مراقبت‌های بعد از کاشت مو به دو دوره یک تا دو هفته‌ای و یک دوره یکساله تقسیم می‌شود. در ادامه مقاله به نحوه انجام کارهای روزانه بعد از کاشت مو می‌پردازیم.

توصیه های بعد از کاشت مو

به طور کلی تمامی اقدامات در دوره نقاهت بعد از کاشت مو و به ویژه در روزهای ابتدایی به منظور از بین بردن هرچه سریع‌تر عوارض عمل و جلوگیری از وارد شدن هرگونه ضربه و فشار به گرافت‌های تازه کاشته شده، انجام می‌شود. پس در این دوره بایستی از انجام کارهایی که باعث آسیب رسیدن به گرافت‌ها می‌شود؛ اجتناب کرده و همچنین با رعایت رژیم غذایی تعیین شده و استراحت کافی و درست تلاش کنید تا تورم و درد هرچه سریع‌تر التیام یابد.

اما بایستی بدانید که در این دوره نیازی به استراحت مطلق نبوده و تنها با رعایت اصول اعلام شده توسط پزشک می‌توانید به فعالیت‌های روزانه خود برسید و حتی تنها با گذشت یک روز از عمل به محل کارتان بازگردید. در ادامه به برخی نکاتی که در نحوه درست انجام فعالیت‌های روزانه بعد از کاشت مو دخیل هستند اشاره شده است.

✔️ عدم شستشوی مو و سر

یکی از توصیه‌های مهم بعد از کاشت مو نشستن موها در روزهای اولیه کاشت است. دلیل این توصیه هم همانطور که جلوتر گفته شد جلوگیری از وارد شدن فشار، تغییر در جریان خون، بروز عفونت و تلاش برای پیوند درست گرافت‌ها است. شاید در ابتدا حتی فکر این موضوع هم کلافه کننده باشد اما در نظر داشته باشید که در این مدت دو هفته‌ای شستشوی بدن به وسیله دوش‌های تلفنی و لگن‌های حمام به صورتی که به گرافت‌ها آب نرسد؛ قابل انجام است.

همچنین در طول این دو هفته روزانه گرافت‌های کاشته شده به آرامی و با دقت زیاد توسط آب‌پاش‌های حاوی سرم، شستشو می‌شوند. دستورات لازم برای این کار در روز عمل توسط اپراتور کاشت به شما منتقل می‌شود. تا اینجا به نظر می‌رسد که نباید به سختی که فکرش را می‌کردید باشد.

✔️ جلوگیری از تورم

اگرچه بعد از چند روز به دلیل دفع داروها از بدن تورم خود به خود به حالت قبل باز می‌گردد. اما برای عدم بروز تورم در پیشانی بهتر است شب اول از کمپرس آب سرد استفاده کنید البته اگر سینوزیت دارید این کار را انجام ندهید.

✔️ استراحت

با اینکه گفته شد شما حتی از فردای عمل نیز می‌توانید به محل کار خود برگردید اما توصیه پزشکان کلینیک رویش سبز به شما عزیزان این است که حداقل فردای کاشت، کاملا استراحت نمایید. استراحت بیشتر نه تنها باعث بهبود سریع‎‌تر شما خواهد شد بلکه فرصتی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به درستی با شرایط و دستورات بعد از عمل آشنایی پیدا کرده و در روزهای بعد با تمرکز بیشتری آن‌ها را رعایت کنید. همچنین ممکن است به دلیل تزریق داروهای بیهوشی و ضد درد، توانایی لازم برای انجام فعالیت‌های خود را نداشته باشید. پس در این مورد هم تداخلی در انجام فعالیت‌های روزمره به وجود نخواهد آمد.

✔️ باز کردن پانسمان

نحوه انجام کارهای روزانه بعد از کاشت مو

یکی دیگر از دلایلی که پیشنهاد می‌شود تا فردای عمل را استراحت کنید برای مراجعه به کلینیک برای باز کردن پانسمان است چرا که بهتر است این کار را به دست متخصصان بسپارید. البته بعضی مواقع به دلیل در دسترس نبودن می‌توانید با رعایت اصول گفته شده توسط اپراتور کاشت خودتان این کار را انجام دهید. برای این کار در ابتدا کلاه توری را از سر خود بردارید سپس به آرامی پانسمان خود را باز کنید. این مورد هم مداخله‌ای در انجام کارهای روزمره ندارد.

✔️ طریقه خوابیدن

در طی این دو هفته مدل خوابیدن شما کمی با روزهای عادی متفاوت است. باید دو بالشت زیر سرتان قرار دهید تا زاویه بین سر و بدن 30-45 درجه باشد. حواستان باشد باید به صورتی بخوابید که قسمت‌های کاشته شده اصلا با بالشت تماس برقرار نکند. استفاده از بالشت U شکل هم کمک بیشتری خواهد کرد.

✔️ ورزش

بعد از کاشت مو از ورزش‌های سنگین پرهیز کنید.

تنها فعالیتی که تا چند وقت باید از آن خودداری کنید ورزش سنگین است. زیرا ورزش سنگین و فشار ناشی از آن گاهی باعث آسیب رسیدن به فولیکول‌های مو می‌شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مطالعه مقاله مراقبت های بعد از کاشت مو مراجعه کنید.

✔️ رژیم غذایی

رژیم غذایی هم تنها در چند روز اول و نهایت تا یک هفته متفاوت است. در این مدت از خوردن غذاهای چرب و تند خودداری کنید. گوشت قرمز و مواد غذایی دارای ویتامین C را نیز مصرف نکنید اما مصرف مایعات را بیشتر کنید تا داروها از بدن شما خارج شوند.

✔️ ممنوعه ها

در این دوره استفاده از کلاه، نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات ممنوع است. از برقراری رابطه جنسی نیز خودداری کنید. همچنین از بلند کردن اجسام سنگین و وزش باد به گرافت‌ها نیز جلوگیری شود.

همانطور که گفته شد در این دوره مشکلی در انجام فعالیت‌های روزمره اساسی وجود ندارد و بیشتر افراد به یک یا دو روز زمان نیاز خواهند داشت. البته ممکن است تا چند روز درد خفیف و سردردی که ناشی از بی حسی‌ موضعی یا بی حسی درموجت است را تجربه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید