You are currently viewing آیا استفاده از ماینوکسیدیل بعد از کاشت مو توصیه می‌شود؟

آیا استفاده از ماینوکسیدیل بعد از کاشت مو توصیه می‌شود؟

ماینوکسیدیل یکی از محبوب‌ترین و قدیمی ترین محلول‌هایی است که برای درمان ریز ش مو استفاده می‌شود. در بسیاری از اوقات پزشک‌ها ممکن است استفاده از آن را به افراد توصیه کنند. در این میان، برخی از افراد بر این باور هستند که استفاده از این محلول پس از کاشت مو نیز ممکن است کارساز باشد. اما آیا واقعا استفاده از این محلول، آن‌هم پس از کاشت مو برای افراد پاسخگو خواهد بود؟ یا استفاده از ماینوکسیدیل برای موهای کاشته شده مضر و زیان‌آور است؟ در این مطلب به بررسی روند استفاده از ماینوکسیدیل بعد از کاشت مو و نتایج یا عوارض آن اشاره خواهیم کرد.

ماینوکسیدیل چیست و چرا برای درمان ریزش مو از آن استفاده می‌شود؟

ماینوکسیدیل در حقیقت یک داروی گشاد‌کننده رگ‌های خونی است که معمولا برای درمان مشکلات قلبی و عروقی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. استفاده خوراکی این دارو برای اهداف قلبی و عروقی امروزه به دلیل عوارض بسیار زیادش تنها در مواردی خاص توصیه می‌شود.

ماینوکسیدیل

با این حال از اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی محلول‌های موضعی این دارو برای درمان و جلوگیری از ریزش موی آندروژنیک در مردان مورد استفاده قرار گرفت؛ محبوبیت این داروی موضعی برای درمان ریزش موی آندروژنیک مردان در سال ۲۰۰۱ و با دریافت تاییدیه FDA افزایش نیز پیدا کرد و بسیاری از افرادی که با ریز موی موضعی یا اندروژنیک مردانه مواجه بودند تصمیم به استفاده از این دارو گرفتند.

همچنین بخوانید: ریزش مو ارثی

دیدگاه‌های ضد و نقیض در مورد فواید و ضررهای ماینوکسیدیل

با گذشت بیش از بیست سال از زمان پیدایش این محلول موضعی برای درمان ریزش مو، همچنان بین پزشکان اختلاف نظر وجود دارد. برخی از متخصصین بر این باور هستند که استفاده از آن ممکن است برای رشد موها و طول عمر فولیکول‌های مو مضر باشد. پزشک‌های مخالف استفاده از ماینوکسیدیل بر این باور هستند که استفاده از این دارو شاید در مدت زمانی کوتاه بتواند باعث افزایش و رشد قابل توجه موها شود، اما در طولانی مدت سبب پیری سریع فولیکول‌ها خواهد شد. در نتیجه‌  استفاده از محلول ماینوکسیدیل را در طولانی مدت عامل اصلی ضعیف شدن ریشه موها اعلام می‌کنند.

فواید و ضررهای ماینوکسیدیل

مخالفین سرسخت استفاده از ماینوکسیدیل برای درمان ریزش موی آندروژنیک، دلیل اصلی ریزش موی مردانه را حاصل ترشح هورمونی دی‌هیدرو تستسترون می‌دانند. آن‌ها مدعی عدم توانایی ماینوکسیدیل در خنثی کردن تاثیرات هورمون‌های مردانه ترشح شده در بدن هستند. همچنان معتقدند که علت اصلی ریزش مو را درمان نمی‌کند.

این افراد بر این باور هستند که استفاده از محلول ماینوکسیدیل به دلیل اینکه در کوتاه مدت سرعت رشد موها را افزایش می‌دهد، باعث جلب اعتماد بسیاری از افراد دارای مشکل ریزش مو می‌شود و در نتیجه آن افراد تصمیم به استفاده مداوم از این دارو می‌گیرند که به خودی خود باعث ایجاد ضعف بیشتر در فولیکول‌های مو می شود.

برخی دیگر از متخصصین بر این باور هستند که استفاده از ماینوکسیدیل برای تقویت و رشد بهینه موها می‌تواند مفید باشد و به همین دلیل نیز همچنان استفاده موضعی از این محلول را به افراد دارای ریزش مو توصیه می‌کنند. در این میان حتی برخی از متخصصین کاشت مو استفاده از این محلول را حتی پس از انجام فرایند کاشت به زیباجویان خود توصیه می‌کنند.

حقایقی که باید در مورد استفاده از ماینوکسیدیل بدانید

یکی از مهم‌ترین حقایق در مورد استفاده از ماینوکسیدیل مدت زمان مصرف آن است. استفاده از این دارو هر چند که به عنوان روشی تایید شده برای درمان ریزش مو و حتی تقویت ریشه‌های مو در مدت زمان کوتاه یا طولانی شناخته شده، اما برای درمان انواع ریزش موها، حتی تمامی انواع ریزش موی آندروژنیک مناسب نیست.

در حقیقت پزشک متخصص حوزه پوست و مو بهترین مرجع تصمیم‌گیرنده در مورد این است. باید دید آیا جنس موها و نوع ریزش موی یک فرد می‌تواند با ماینوکسیدیل تقویت شود یا باعث تضعیف ریشه‌های مو می‌شود. در نتیجه‌ بهترین گزینه برای تشخیص اینکه ماینوکسیدیل می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای درمان ریزش مو یا تقویت ریشه‌های مو باشد، پزشک متخصص و مورد اعتماد شما است. پزشک با بررسی نوع موهای شما می‌تواند تاثیر ماینوکسیدیل روی موهای شما را تشخیص دهد.

آیا استفاده از ماینوکسیدیل پس از کاشت مو توصیه می‌شود؟

ماینوکسیدیل به عنوان یکی از راهکارهای امن برای درمان ریزش و تقویت مو در نظر گرفته می‌شود. با این حال برخی از متخصصین به تازگی اعلام کرده‌اند که استفاده از این دارو ممکن است برای برخی از موها نتایج مناسب را ارائه ندهد و حتی باعث افزایش ریزش مو نیز بشود.

ماینوکسیدیل بعد کاشت

استفاه ماینوکسیدیل پس از کاشت مو، معمولا برای آن ناحیه‌هایی توصیه می‌شود که فرایند کاشت در آن‌ صورت نگرفته است و همچنان طاس و کم‌پشت هستند. با این حال استفاده از این محلول باید به طور کامل طبق دستورهای پزشک و با تایید متخصص کاشت انجام شود و در صورتی که پزشک استفاده از این محلول را منع کند، بهتر است استفاده از این محلول به هیچ وجه انجام نشود.

همچنین بخوانید: مراقبت بعد کاشت مو

با توجه به این موضوع، توصیه می‌شود تا حتما پیش از اقدام به استفاده از این دارو با پزشک متخصص خود مشورت کنید. پزشکان بسته به نوع مو و روش کاشت، استفاده کردن یا نکردن از ماینوکسیدیل را به شما توصیه کنند. برخی دیگر استفاده از این ماده را پس از کاشت مو مضر بدانند. مرجع اصلی تشخیص مؤثر بودن ماینوکسیدیل روی موهای کاشته شده، پزشک متخصص کاشت شما است.

دیدگاهتان را بنویسید