You are currently viewing ریزش مو استرسی

ریزش مو استرسی

ریزش مو استرسی یکی از شایع‌ترین الگوهای ریزش مو در افراد است. به طور کلی عواملی همچون: استرس، رژیم غذایی، اختلالات هورمونی و داروها تأثیر به سزایی در شادابی و سلامت پوست و مو دارند. چه بسیار افرادی که براثر اختلالات خلقی و تنش‌ها دچار بروز مشکلات شدید و حتی جبران ناپذیری در پوست و موهای خود شده‌اند.

آیا موهای ریخته شده ناشی از استرس بازگشت پذیر هستند؟

از آنجایی که استرس و اضطراب حالتی گذرا است، ریزش موی استرسی نیز غالباً برگشت پذیر است و تارهای مو ترمیم شده و مجدد رشد خواهند داشت. البته برخی موارد از این قاعده مستثنی هستند و ممکن است تارهای مو دیگر رشد طبیعی نکنند و صدمات جدی‌تر باشند.

استرس چطور باعث ریزش مو می‌شود؟

در واقع هورمون‌هایی که زمان اضطراب در بدن تولید می‌شوند چرخه رشد تارهای مو را مختل می‌کند. اصلی‌ترین هورمون تولیدی بدن هنگام بروز استرس، کورتیزول است. این هورمون فعالیت فولیکول مو و در نهایت رشد مو را کم می‌کند. تا حدی که ابتدا  تارهای مو به حالت خواب می‌روند و هرچه سطح این استرس بالاتر رود و یا برای مدت طولانی در فرد بروز کند ممکن است موجب ریزش موقت و یا دائمی موها شود.

استرس به یک شکل دیگر نیز باعث ریزش خواهد شد. استرس می‌تواند باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و حمله آن به فولیکول‌های مویی شود. در این صورت فولیکول‌ها تخریب شده و فرصت رشد پیدا نخواهند کرد.

علائم ریزش مو استرسی

جمله‌ای در باب سلامتی وجود دارد که می‌گوید: بدن در مواجه با مشکلات و مخاطرات سریعاً به فرد آلارم می‌دهد و بیشتر تأخیر در درمان‌ها به خاطر غفلت خود فرد و گوش ندادن به این علائم رخ می‌دهد. پس بهتر است همیشه خوب به این دست علائم گوش فرا دهیم. در رابطه با ریزش مو نیز این علائم به شدت مشهود هستند. اگرچه علائم تمامی الگوهای ریزش مو مشابه و علت آن غیر قابل تشخیص است اما ریزش‌های ناگهانی و شدید عموماً دلایلی همچون استرس، مصرف دارو و بیماری دارند. مانند هر بیماری دیگر، ریزش مو هم هرچقدر زودتر شناسایی شود، راحت‌تر درمان خواهد شد.

در ادامه به مواردی اشاره شده است که بهتر است همواره در نظر داشته باشید و به آن‌ها اهمیت دهید تا در صورت مشاهده اولین مورد به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

افزایش تعداد ریزش: تعداد ریزش موی طبیعی هر فرد مشخص است پس هروقت تعداد تارهای مو ریخته شده شما از این عدد تجاوز کرد، متاسفانه به ریزش مو دچار شده‌اید. خود چشم فرد این تجاوز را حدس خواهد زد فقط کافیست به تارهای مو ریخته شده بر روی بالش یا لباسهایتان دقت کنید.

خارش پوست سر: ممکن است ریزش با خارش و سوزش پوست سر نیز همراه باشد. البته هر خارش یا سوزشی به علت ریزش مو نیست و می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد.

نمود لکه‌های کمرنگ پوستی: اگرچه امید زیادی برای رویت این علامت نیست اما می‌تواند نشانه‌ای از بروز ریزش مو باشد.

ریزش مو منطقه‌ای: این مورد در بسیاری از افرادی که دچار ریزش مو استرسی می‌شوند بروز می‌کند و خیلی زود نیز قابل تشخیص هست.

نازک شدن تار مو: نازک شدن تار مو اگرچه محسوس و قابل شناسایی است اما می‌تواند به دلایل دیگری نیز رخ داده باشد.

با دیدن هریک از این علائم فارغ از اینکه علت آن چه باشد سریعاً با پزشک متخصص مشورت کنید.

کنترل ریزش مو استرسی

مدیریت سطح استرس: ابتدایی‌ترین و در عین حال اساسی‌ترین روش برای درمان این مدل ریزش مو، کاهش استرس در فرد است. اگرچه در دنیای امروز توقع اینکه فردی اصلاً استرس نداشته باشد کمی خنده‌دار است اما حداقل می‌توان سطح آن را کنترل کرده و کاهش داد. پژوهشگران زیادی همواره در سرتاسر دنیا به دنبال کشف روش‌هایی برای کاهش میزان استرس در افراد هستند.

ورزش: تاکنون روش‌های زیادی نیز همچون: یوگا، شنا، مدیتیشن و انواع ورزش‌های هوازی برای این موضوع به ثبت جهانی رسیده‌اند. حتی اگر زمان زیادی برای فعالیت‌های شدید بدنی ندارید تنها با دقایقی پیاده‌روی نیز می‌توانید از این روش برای کنترل سطح استرس خود استفاده کنید. چون فعالیت‌های بدنی باعث افزایش ترشح هورمون اندورفین و کاهش تولید هورمون کورتیزول در بدن می‌شوند.

تغذیه: داشتن رژیم غذایی درست که حاوی تمام مواد مغذی و ویتامین‌ها باشد نقش بسزایی در کاهش سطح استرس دارد. حتی برخی بیقراری‌ و استرس‌ها ممکن است به دلیل کمبود ویتامین خاصی در بدن باشد. با مراجعه به پزشک و زیر نظر او می‌توانید مکمل‌های دارویی مناسب را مصرف کنید.

خواب کافی: نداشتن خواب کافی منجر به کلافگی، ناتوانی در انجام کارها، بی‌حوصلگی و همچنین بروز استرس خواهد شد. همچنین تغذیه و خواب تأثیر زیادی در سلامت و شادابی پوست دارند و نباید آن‌ها را دست کم گرفت.

کمک گرفتن از مشاور: یک روانشناس مجرب می‌تواند متدهای کارآمدی را برای غلبه بر استرس به شما آموزش دهد.

دوری از محیط‌ها و فعالیت‌های استرس زا: این روش نیز بسیار کاربردی و نتیجه بخش است.

رعایت بهداشت مو، رنگ نکردن و به طور کلی هرعملی که باعث آسیب به آن‌ها شود را متوقف کرده و برعکس هرکاری که به جلوگیری از ریزش فولیکول‌های مو کمک می‌کند را آغاز کنید.

 

در آخر اینکه سلامت روان افراد تأثیر بسیار زیادی بر سلامت پوست و مو دارد. استرس از دسته عواملی است که در صورت متوقف نشدن ممکن است باعث ریزش مو شده و صدمات جبرات ناپذیری را در پی داشته باشد. بهتر است با مشاهده اولین علائم ریزش مو سریع به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و اگر علت آن استرس تشخیص داده شد با روش‌های بالا به مقابله با آن بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید