You are currently viewing دلایل ریزش ریش

دلایل ریزش ریش

در این مقاله قصد داریم تا به دلایل ریزش ریش و روش‌های جلوگیری از آن‌ها بپردازیم. کسانی که تجربه ناخوشایند ریزش مو را ندارند بر این باورند که ریزش موی سر امری ناخوشایند است. اما حقیقت این است که ریزش تارهای مو در هر ناحیه‌ای که اتفاق بیفتد ناخوشایند است. ریزش ریش یا به صورت کم‌پشتی رخ می‌دهد یا فرد ریزش سکه‌ای را تجربه می‌کند. در صورتی که فرد ریش‌های بلندی داشته باشد، ریزش سکه‌ای شاید زیاد نمایان نبوده و شخص را اذیت نکند. اما برای کسانی که ریش‌های کوتاهی دارند و یا نه اصلاً اهل ریش نیستند نیز ناحیه ریزش سکه‌ای بر روی پوست نیز خودنمایی می‌کند. در نتیجه این افراد کاندیداهای کاشت ریش هستند.

چه چیزی باعث ریزش ریش می‌شود؟

عوامل مختلفی در این امر دخیل هستند. البته بیشتر این عوامل با ریزش مو مشترک هستند. در ادامه به عوامل مهم این نوع ریزش اشاره شده که بهتر است در صورت مشاهده اولین علائم از آن‌ها به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • ژنتیک

ریزش ریش یک بیماری ارثی است که می‌تواند در خانواده‌ها منتقل شود. این نوع ریزش نیز مانند ریزش مو معمولاً به تدریج و با افزایش سن رخ می‌دهد.

دلایل ریزش ریش

  • استرس

استرس می‌تواند باعث ریزش مو در هر قسمت از بدن، از جمله ریش شود. ریزش مو ناشی از استرس معمولاً موقتی است و پس از رفع استرس، موها دوباره رشد می‌کنند.

  • کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی مانند آهن، روی و ویتامین‌های B  علاوه بر ریزش مو می‌تواند باعث ریزش ریش نیز بشود.

  • داروها

برخی از داروها، مانند داروهای شیمی‌درمانی می‌توانند باعث ریزش ریش شوند. البته در بیشتر مواقع با قطع دارو موها به حالت قبلی خود باز می‌گردند.

  • بیماری‌ها

برخی بیماری‌ها، مانند: بیماری‌های پوستی، تیروئید کم‌کار، آلوپسی آره آتا و لوپوس، می‌توانند باعث ریزش شوند.

  • تغییرات هورمونی

نیز از جمله مواردی است که باعث ریزش مو در تمامی نواحی می‌شود.

  • سانحه و تصادفات

در هنگام سوختگی و بخیه پوست، عصب‌های آن نقطه دچار مشکل شده و رویش مو در آن محل متوقف می‌شود. کاشت ریش برای این دسته افراد یکی از رایج‌ترین عمل‌های کاشت مو به حساب می‌آید. البته در این موارد نیاز است قبل از عمل، اسکار توسط پزشک معاینه شده و امکان انجام کاشت در این نقطه را مورد بررسی قرار دهد.

  • کهولت سن

به طور کلی افزایش سن پوست و موها را دستخوش تغییر قرار می‌دهد.

انواع ریزش ریش

  • ریزش ریش سکه‌ای: به این بیماری آلوپسی باربا گفته می‌شود که هم در ناحیه سر و هم در ناحیه ریش و حتی در مواردی در ابرو و سبیل هم دیده می‌شود.
  • نازک شدن موهای ریش: نازک شدن تارهای ریش مانند ناحیه سر، باعث نازیبایی چهره و بروز حس ناخوشایندی در فرد می‌شود.
  • کاهش رشد موهای ریش: این مورد کمتر از بقیه موارد آزاردهنده است اما باز هم تا حدی دردسرساز است.

دلایل ریزش سکه ای ریش

  • بیماری‌های خود ایمنی: ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی مثل: پسوریازیس، دیابت نوع ۱، لوپوس و ویتیلیگو می‌تواند علت این نوع از ریزش باشد.
  • سابقه خانوادگی بیماری‌های خود ایمنی: در صورتی که یکی از اعضای خانواده فرد به بیماری‌های خود ایمنی مبتلا باشد، احتمال آلوپسی باربا در فرد افزایش می‌یابد.

"دلایل

  • سایر عوامل ژنتیکی: آلوپسی باربا بیشتر در افراد مبتلا به آسم، آلرژی و سایر انواع آلوپسی رخ می دهد. همچنین افرادی که اعضای خانواده آن‌ها به این بیماری‌ها مبتلا هستند، بیشتر در معرض آلوپسی باربا قرار دارند.
  • استرس و شوک‌های عصبی: در برخی افراد شوک‌های عصبی نیز می‌تواند عامل ریزش ریش شوند.
  • بیماری‌های پوستی و مصرف داروها: این عوامل نیز می‌تواند منجر به ریزش سکه‌ای ریش شوند.

جلوگیری از ریزش ریش

در ابتدای نمایان شدن علائم ریزش ریش، ابتدا باید علت آن شناسایی شود چون درمان آن به علتش بستگی دارد. اگر ریزش ریش به دلیل ژنتیک باشد، درمان قطعی وجود نخواهد داشت. با این حال، برخی از درمان‌ها می‌توانند روند ریزش را کنترل کرده و یا به تعویق بیندازند. اگر ریزش ریش به دلیل استرس، کمبود مواد مغذی، داروها یا بیماری‌ها باشد، قابل درمان بوده و بایستی با مشورت پزشک فرد تحت درمان قرار گیرد. اما خواب و استراحت کافی، رژیم غذایی سالم، استفاده از محصولات مراقبتی ملایم و رعایت بهداشت می‌تواند از این موضوع جلوگیری کند.

کاشت ریش و سبیل

اگر روش‌های جلوگیری مانع از ریختن نشد، از درمان ریزش ریش منصرف نشوید چون جای هیچ نگرانی نیست. چرا که امکان کاشت مو در این ناحیه نیز وجود دارد. فرد ابتدا باید توسط پزشک مورد معاینه قرار بگیرد تا امکان کاشت برایش بررسی شود. اگر فرد مشکل پوستی داشته یا تحت درمان با داروهای خاصی باشد باید قبل از کاشت معالجه شده یا صبر کند تا مصرف داروهایش به اتمام برسد. پس از آن دیگر می‌تواند برای کاشت اقدام کند. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که پیوند در سن کاشت ریش مناسب نتیجه بهتری خواهد داشت. معاینه پزشک برای افرادی که قصد کاشت روی اسکار و جای بخیه خود دارند مهارت و تجربه بیشتری می‌‌طلبد. همچنین برای افرادی که به صورت ذاتی در صورت آن‌ها ریش رشد نکرده و در عموم به آن‌ها کوسه گفته می‌شود نیز امکان کاشت وجود دارد.

در هر صورت اگر نگران ریش خود هستید، با پزشک یا متخصص پوست و مو مشورت کنید. برای تشخیص علت آن ابتدا  پزشک معاینه فیزیکی انجام داده و آزمایش‌های خون و پوست لازم را تجویز می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید