You are currently viewing شوره سر کاشت مو

شوره سر کاشت مو

در این مقاله قصد داریم تا با انواع شوره سر آشنا شویم و ببینیم که آیا این شوره‌ها در فرآیند کاشت مو خللی ایجاد خواهند کرد؟ یا خیر؟ و اگر ایجاد کنند راهکار رفع آن‌ها چیست؟ به طور کلی شوره سر مورد نگران‌کننده و خطرناکی به حساب نمی‌آید. البته این تا زمانی صادق است که بسیار شدید نباشد. ابتدا به نکات قبل و سپس به مواردی که بعد از کاشت مو باید فردی که شوره سر دارد به آن‌ها دقت کند اشاره می‌کنیم.

شوره سر قبل از کاشت مو

به طور کلی هنگام عمل کاشت مو، پوست سر باید عاری از هرگونه بیماری و زائده باشد. در جلسات مشاوره قبل از کاشت پوست سر بیمار توسط پزشک معاینه می‌شود و در صورتی که پوست درگیر بیماری باشد از انجام عمل اجتناب خواهد شد. در این زمان پزشک دارو، محلول و پمادهای مناسب را برای فرد تجویز کرده تا با مصرف آن‌ها و اتمام یافتن بیماری بتواند کاشت را هرچه سریع‌تر انجام دهد. حتی برای افرادی که پوست سر آن‌ها سلامت است نیز قبل از عمل شامپویی با نام کتوکنازل تجویز می‌شود تا پوست برای ورود به اتاق عمل کاملاً استریل باشد و بروز عفونت بعد از کاشت به حداقل برسد. همانطور که پیش‌تر گفتیم شوره سر در حالت کلی خطرناک نیست و بیشتر ظاهر افراد را آزاردهنده خواهد کرد.

شوره سر بعد از کاشت مو

حتماً ظاهر سر افرادی را که به تازگی کاشت مو کرده‌اند دیده‌اید و برای شما جلب توجه کرده‌ است. دلمه‌های خونی که بعد ازکاشت روی سر افراد ظاهر شده و تا حدی شاید ترسناک به نظر برسند را با شوره سر اشتباه نگیرید. این دلمه‌ها دو هفته بعد از کاشت و با اولین شستشوی معمولی خواهند ریخت. اما برویم سراغ شوره سری که بعد از آن دیده می‌شود.

انواع شوره سر بعد از کاشت مو

شوره معمولاً یا بخاطر چربی اضافه سر و یا بخاطر خشکی بیش از حد آن رخ می‌دهد. پس شوره به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

شوره خشک:

این نوع شوره بسیار همه‌گیر است و بیشتر افراد حتی یکبار در زندگی آن را تجربه می‌کنند. این نوع شوره که احتمال رخ داد آن با شروع فصل سرد سال زیاد می‌شود، ناشی از کاهش شدید و ناگهانی دما است. دانه‌های ریز و سفید رنگی که مانند برف بر روی شانه افراد دیده می‌شوند. از دیگر علائم این عارضه می‌توان به خشکی پوست کف سر و تمایل به خاراندن اشاره کرد. در حالت عادی با مصرف شامپوهای ضدشوره این مشکل به سرعت رفع خواهد شد اما در افرادی که تازه کاشت انجام داده‌اند شرایط کمی سخت‌تر است. چون شامپوی مصرفی این افراد باید تاًیید شده پزشک باشد تا از ریزش گرافت‌های تازه کاشت شده جلوگیری کند. اما جای نگرانی نیست و برای اطلاع به پزشک معالج عجله نکنید چون به وجود آمدن این شوره‌ها بعد از کاشت تا یکماه اولی طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.

شوره چرب:

این نوع شوره با نام شوره زرد نیز شناخته می‌شود. قارچی به اسم مالاسزیا همواره و در حالت طبیعی روی پوست سر وجود داشته که تغذیه آن از چربی کف سر است. وقتی ترشح چربی در این نقطه زیاد باشد، این قارچ شروع به رشد کرده و پوسته‌های زرد رنگی را تولید می‌کند که به سر و موها می‌چسبند. این شوره‌ها احساس خارش، سوزش و التهاب را در فرد ایجاد می‌کنند. این دست از شوره‌ها بعد از کاشت مو دردسرساز هستند.

علت شوره سر بعد از کاشت مو

رطوبت کم و زیاد کف سر

دو هفته حمام نکردن سر پس از کاشت، از جمله مواردی مراقبتی بعد از این عمل است. در این مدت آب به سر اسپری خواهد شد. حجم و مدت زمان بین وعده‌های پاشش باید دقیق باشد چون هم کم بودن آن باعث خشکی و بروز شوره خواهد شد و هم شستشوی بسیار زیاد احتمال این رخداد را بیشتر می‌کند.

خشکی زخم ها

خواه ناخواه هر زخمی بعد از مدت زمان کافی شروع به خشک شدن و بهبودی می‌کند. سوراخ‌های ایجاد شده بر روی سر برای کاشت هم بعد از مدتی خود به خود خشک و ترمیم می‌یابند که همین امر باعث بروز شوره خواهد شد.

عوارض داروی بیهوشی

استفاده از داروهای بیهوشی حین عمل پیوند مو نیز باعث ایجاد شوره خواهد شد. این مورد برای کسانی که پوست سرشان ذاتاً خشک است تشدید پیدا می‌کند.

ترشحات سر

بعد از عمل به دلیل باز بودن منافذ پوست موادی ترشح می‌شوند. این مواد در مواجهه با هوا خشک و تبدیل به شوره می‌شوند که شوره‌های چرب از این دست موارد هستند.

کمبود ویتامین‌ها

این مورد را نیز می‌توان از عوامل پوسته شدن سر بعد از کاشت به حساب آورد.

شوره سر چه زمانی باعث ریزش گرافت‌های کاشت شده می‌شود؟

همانطور که گفته شد این شوره‌ها خطرناک نیستند و آسیبی به کاشت نمی‌رسانند. ضمن اینکه با مصرف داروهایی که کلینیک برای شما تجویز کرده تا حدی زیادی سریع و راحت از بین خواهند رفت. اما در مواقعی که حاد شوند حتماً باید به پزشک مراجعه کرد. از علائم حاد شدن می‌توان به خارش، سوزش، ایجاد جوش، التهاب، خونریزی، مسدود شدن زخم‌های کاشت و … اشاره کرد. در جریان باشید که هر عاملی که باعث انسداد گردش خون و هوای گرافت‌ها شود باعث ریزش آن‌ها خواهد شد.

معمولاً ریزش این شوره‌ها مصادف با خواب تارهای مویی تازه کاشته شده در ماه 3 و 4 بعد از کاشت می‌شود. پس نگران نباشید تارهای مویی با شوره‌ها نریخته‌اند بلکه فقط به خواب رفته‌اند و مجدد شروع به رشد می‌کنند.

مراقبت بعد از کاشت در برابر شوره سر

در نکات مراقبتی بعد از کاشت آمده است که برای حفظ گرافت‌ها منطقه کاشت شده را نخارانید. از روغن‌ها و شامپوهای تجویزی پزشک برای جلوگیری از خشک شدن پوست مرتب استفاده کنید. پاشش آب و مرطوب کردن منظم گرافت‌ها را فراموش نکرده و بیش از حد نیز این کار را انجام ندهید. پس با این حساب، رعایت دقیق و اصولی این نکات مراقبتی شوره‌ها را خود به خود رفع خواهند کرد. مگر در موارد خاص که فرد متوجه بیش از حد بودن شوره‌ها شده و باید سریع به کلینیک مراجعه کند تا با دستورات جدید از خطر ریزش گرافت‌ها جلوگیری به عمل آید. در مقاله بعدی به داروها و نکاتی که در این زمان تجویز می‌شود اشاره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید