You are currently viewing علت تشکیل دلمه کاشت مو و راه درمان آن

علت تشکیل دلمه کاشت مو و راه درمان آن

دلمه‌ کاشت مو التهاب و برآمدگی پوست در اطراف فولیکول‌های کاشته شده یا برداشت شده است. زیباجویان بسیار زیادی بعد از کاشت دچار این عارضه می‌شوند اما جای نگرانی نیست چون این موضوع طی فرآیند پیوند مو امری طبیعی به حساب می‌آید. با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله ابتدا با ماهیت و علت تشکیل این دلمه‌ها بعد از کاشت و سپس به روش‌های پیشگیری و درمان آن‌ها‌ بپردازیم.

دلمه کاشت مو چیست؟

در روند کاشت مو دلمه با توده‌ای از چرک (جوش) یا لخته خون شناخته می‌شود که یا نمود بیرونی داشته و یا از زیر پوست خودنمایی می‌کند. تشکیل دلمه‌های خونی به محض برداشت اولین گرافت از سر شروع شده و تا بهبودی کامل پوست سر فرد یعنی بعد از اتمام دوران نقاهت نیز ادامه خواهد داشت. دلمه‌های هم در ناحیه برداشت (ناحیه دونر یا اهدا کننده) و هم در ناحیه‌ کاشت شده ایجاد می‌شوند.

دلمه بعد کاشت مو چگونه ایجاد می شود؟

دلمه‌های خونی برای همه افراد و فارغ از متد کاشت و هر عامل دیگری رخ خواهند داد. دلمه‌ها پوسته‌های کوچک خونی هستند که پس از کاشت مو در اطراف فولیکول‌های تازه کاشته شده ایجاد می‌شوند.

امکان دارد بخاطر واکنش سر به این پیوند، علاوه بر دلمه‌های خونی دلمه چرکی یا جوش‌هایی نیز در پوست سر فرد (چه در ناحیه دونر و چه در ناحیه کاشت) دیده شود. البته این نوع دلمه برای همه رخ نداده و بسته به عوامل زیادی از جمله جنس پوست و میزان چربی سر است.

علت ایجاد دلمه بعد کاشت مو

علت تشکیل دلمه‌های خونی در اطراف فولیکول‌های مو که واضح و نتیجه واکنش طبیعی بدن است. اما این دلمه‌ها از فولیکول‌‌ها محافظت کرده و از بروز عفونت بعد کاشت جلوگیری می‌کند. دلمه‌های چرکی نیز که در برخی افراد ظاهر می‌شوند؛ نتیجه تلاش پوست سر برای بازسازی خود و سازگار شدن با فولیکول‌های جدید است.

البته در برخی موارد اگر پوست سر فرد چرب باشد ممکن است بخاطر شرایط شستشوی نادرست نیز این دلمه‌ها ظاهر شوند. در این صورت با پزشک خود مشورت کنید تا با تجویز شامپوی جایگزین مشکل شما را رفع کرده و چربی سرتان از بین برود. علاوه بر این‌ها بخاطر خشکی پوست سر، پوسته‌های شفاف و نازکی هم از سر جدا می‌شوند.

دلمه های کاشت مو بعد از چه مدت از بین می روند؟

این دلمه‌ها معمولاً در طی 2-4 هفته پس از کاشت مو از بین می‌روند. البته 90% آن‌ها در هنگام اولین شستشوی کامل سر که بعد از گذشت 2 هفته انجام می‌شود؛ از سر خارج می‌شوند. به یاد داشته باشید که در زمان شستشوی اول نمی‌توان از فشار آب زیاد استفاده کرد و همچنین باید شستشو با نوک انگشتان صورت گیرد نه با ناخن که باعث کنده شدن گرافت‌ها شود. پس به همین دلایل شاید منطقی به نظر برسد که برخی از این دلمه‌ها در شستشوی اول از سر جدا نشوند اما این طور نیست.

علت ایجاد دلمه بعد از کاشت مو

استفاده نادرست از محلول‌های تجویزی برای بعد از عمل، باعث می‌شود تا دلمه‌‌های کاشت مو خشک‌ شده و جداشدن آن‌ها نیز طولانی‌تر شود. این موضوع ممکن است باعث ریزش گرافت‌های کاشته شده شود. چون برای پیوند خوردن این گرافت‌ها نیاز به گردش خون است و خشکی شدید این دلمه‌ها باعث سست شدن گرافت و در نتیجه ریزش آن‌ها می‌شود. علت دستور عدم استعمال دخانیات بعد از کاشت هم همین موضوع است. چون این مواد بر سرعت گردش خون و در نتیجه پیوند خوردن گرافت‌ها تأثیر دارند.

همچنین بخوانید: تاثیر سیگار در کاشت مو

با این حال، در برخی موارد ریزش کامل دلمه‌ کاشت مو ممکن است تا 6 هفته طول بکشد. پس در وهله اول، سرم‌های شستشو را در دوران نقاهت مرتب استفاده کنید تا دلمه‌ها هرچه سریع‌تر بریزند. اما اگر نریختند برای کندن آن‌ها تلاش نکنید چون در این صورت گرافت‌های تازه کاشته شده را نیز از جای خود در می‌آورید.

مراقبت از دلمه های کاشت مو

  • از خاراندن یا فشار دادن دلمه‌ها خودداری کنید. این کار به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند.
  • از شستن سر خود با شامپوهای خشن یا قلیایی خودداری کنید. این شامپوها باعث تحریک پوست سر و دلمه‌ها می‌شوند.
  • از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.  نور خورشید خشک شدن و شکنندگی دلمه‌ها را بیشتر می‌کند.

نتیجه گیری

دلمه کاشت مو یک عارضه جانبی طبیعی از کاشت مو هستند. این دلمه‌ها معمولاً در طی 2-4 هفته پس از کاشت مو از بین می‌روند. با رعایت نکات مراقبتی این مقاله، می‌توانید به روند بهبودی دلمه‌های کاشت مو کمک کنید. به یاد داشته باشید که هرگز تلاشی برای کندن این دلمه‌ها نکنید. اگر دلمه از حالت خود خارج شده و تبدیل به عفونت، خونریزی، تورم شدید، خارش و ناراحتی شد، هرچه سریع‌تر پزشک یا متخصص کاشت مو خود را در جریان قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید