You are currently viewing کاشت مو به روش تکثیر سلولی چیست و چگونه آینده را تغییر می‌دهد؟

کاشت مو به روش تکثیر سلولی چیست و چگونه آینده را تغییر می‌دهد؟

کاشت مو به روش تکثیر سلولی یکی از روش‌های پیشرفته و منحصر به فردی است که در در حال حاضر در مراحل توسعه و بررسی و است و در آینده‌ای نه‌چندان دور آینده دنیای زیبایی را تغییر خواهد داد. تحقیقات نشان داده که این روش تا به امروز عملکردی موفقیت‌آمیز برای توسعه و ساخت فولیکول‌های مو برای سازگاری با پوست سر افراد داشته است و به زودی با بهینه‌شدن فرایندهای اجرایی آن می‌توان به درمان دائمی و همیشگی طاسی برای تمامی افراد امید داشت.

چرا وابستگی کاشت به بانک مو دردسرساز است؟

امروزه فرایند کاشت موی سر وابستگی شدید به بانک موی آن‌ها دارد. دلیل این موضوع نیز به سیستم ایمنی بدن افراد باز می‌گردد؛ فولیکول‌های موی قابل کاشت روی پوست سر افراد دریافت‌کننده‌ی خدمات کاشت مو باید از بدن خودشان برداشته شده باشد؛ چرا که در صورت استفاده از فولیکول‌های موی ایجاد شده و رشد کرده در بدن افراد دیگر، سیستم ایمنی بدن فرد دریافت کننده فولیکول‌ها را اصطلاحاً پس می‌زند و نه تنها باعث رشد مو در ناحیه‌ی مورد نظر نمی‌شود، بلکه باعث می‌شود تا پوست سر فرد دریافت‌کننده نیز عفونت کند. 

در نتیجه‌ی این موضوع، متخصصین کاشت مو امروزه برای درمان طاسی نیاز دارند تا بخشی از بدن خود فرد دریافت کننده را برای کاشت موی سر انتخاب کنند. از طرف دیگر بسیاری از نواحی بدن افراد با پوششی از موهای زائد و بی‌کیفیت همراه است که سرمایه‌گذاری برای کاشت روی آن‌ها با نتیجه مناسبی همراه نیست. متخصصین کاشت مو نیاز به استفاده از فولیکول‌های موجود در ناحیه پشت سر را دارند تا آن‌ها را از بدن خود فرد برداشته و در بخشی دیگر از بدن فرد انتقال داده و فرایند کاشت را انجام دهند. وابستگی امروزه فرایند کاشت به بانک موی مناسب در حقیقت به دلایل زیر است:

  • مقابله سیستم ایمنی با فولیکول‌های ساخته شده در بدن افراد اهدا کننده
  • نیاز به انتخاب فولیکول‌های قدرتمند که تنها در بخش‌های خاصی از بدن رشد می‌کنند
  • محدودیت تعداد فولیکول‌های قابل برداشت از ناحیه اهداکننده

در نتیجه این موارد افرادی که معمولا یک یا دوبار فرایند کاشت را انجام می‌دهند یا بانک موی ضعیفی دارند، معمولا نمی‌توانند اقدام به کاشت موی مناسب کنند و نتیجه مناسبی از کاشت مو دریافت نمی‌کنند. این موضوع حتی برای افرادی که نیاز به کاشت مو در نواحی دیگر بدن خود را دارند نیز صادق است؛ به عنوان مثال افرادی که نیاز به دریافت خدمات کاشت ریش و سبیل هم دارند، با چنین محدودیت‌هایی همراه هستند. 

 تکنیک‌های کاشت مو

کاشت مو تکثیری بدون نیاز به بانک مو

روش تکثیری کاشت مو بدون نیاز به بانک مو که در حال حاضر مراحل پایانی تحقیقات خود را در سراسر جهان می‌گذراند یکی از روش‌های پیشرفته‌ای است که به زودی می‌تواند مشکل محدودیت‌های مربوط به بانک مو و محدودیت فولیکول‌های سر را برای افراد حل کند.

با استفاده از این روش نه تنها فرایند کاشت نیاز به فرد اهدا کننده ندارد، بلکه هیچ محدودیتی برای تولد و رشد موها وجود ندارد و عملاً وابستگی کاشت به بانک مو هم حذف می‌شود و در فرد دریافت کننده خدمات کاشت می‌تواند در یک یا چندین مرحله مختلف هر تعداد فولیکول مو که نیاز دارد را در ناحیه مورد نیاز کاشت کند و نتیجه‌ای بهتر را دریافت کند. 

تعریف کاشت مو تکثیری

روند استفاده از کاشت مو تکثیری با توجه به فناوری سلول‌های بنیادی در حال توسعه است؛ در این روش، با استفاده از سلول‌های بنیادی فرد، اقدام به تولد و رشد فولیکول‌های جدیدی می‌شود که سیستم ایمنی بدن فرد با آن سازگار بوده و از طرف دیگر محدودیتی را برای برداشت فولیکول از بانک مو و ناحیه‌ای خاص برای فرد ایجاد نمی‌کند.

مزایای استفاده از کاشت مو تکثیری شامل این موارد است:

  • نیازی به برداشت از ناحیه اهداکننده یا بانک مو نیست
  • محدودیتی برای تعداد فولیکول‌های کاشت شده در هر مرحله وجود ندارد
  • دوره نقاهت کاشت مو به طرز قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد

توسعه فولیکول‌های مو با استفاده از سلول‌های بنیادی

تا پیش از این، در مجله رویش سبز به تفصیل درمورد کاشت مو به روش سلول های بنیادی توضیح داده‌ایم. استفاده از سلول‌های بنیادی باعث می‌شود تا دیگر برای کاشت مو نیاز به ناحیه دونر و اهداکننده از بدن خود فرد نباشد و همین موضوع باعث می‌شود تا فرد با انجام یک یا چند مرحله کاشت، بتواند بدون محدودیت‌های پیشین در تعداد فولیکول‌های قابل برداشت از ناحیه دونر، هر مقدار که نیاز به کاشت دارد را بکارد.

کاشت موهای ساخته شده با سلول‌های بنیادی

کاشت مو تکثیری در ایران

ایران یکی از کشورهایی است که در زمینه توسعه و نگهداری سلول‌های بنیادی پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است. از طرف دیگر کیفیت و فناوری‌های قابل استفاده برای ارائه خدمات زیبایی در ایران همگام با استانداردهای روز دنیا است. با توجه به این موضوع می‌توان امید داشت که به زودی و در کمتر از ۱۰ سال آینده بتوان شاهد ارائه خدمات کاشت مو تکثیری در ایران بود. 

هرچند که این روش در حال حاضر هنوز مجوزهای قانونی برای اجرا در سراسر جهان را دریافت نکرده است، اما امید بر این است که به زودی این روش در سراسر دنیا، از جمله کلینیک‌های کاشت مو در کشور ایران نیز بتوان از این خدمات استفاده کرد.

نتیجه‌گیری:

کاشت مو تکثیری یکی از روش‌های نوینی است که در مراحل پایانی تحقیق و توسعه خود قرار دارد و به زودی قرار است در کلینیک‌های پیشرفته سراسر جهان آماده‌ ارائه به افراد زیباجو شود. هرچند که هنوز این روش به صورت دقیق و بسیاری از کشورهای دنیا پیاده‌سازی نشده است، اما امید بر این است که در کمتر از ۱۰ سال آینده این روش قابل استفاده برای تمامی افراد در سراسر جهان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید