You are currently viewing کاشت موی مجدد و متعدد – تا چند بار میتوان کاشت مو انجام داد؟

کاشت موی مجدد و متعدد – تا چند بار میتوان کاشت مو انجام داد؟

کاشت مو فرایندی دائمی برای درمان ریزش مو به حساب می‌آید؛ با این حال بسیاری از افراد ممکن است نیاز به انجام کاشت موی مجدد و متعدد داشته باشند. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که تا چند بار می‌توان کاشت مو انجام داد و آیا کاشت موی متعدد برای تمامی افراد امکان‌پذیر است؟

در اغلب اوقات، افراد با انجام یک بار کاشت مو به نتیجه مورد نظر خود می‌رسند؛ اما این موضوع برای همه افراد صادق نیست و برخی دیگر برای رسیدن به نتیجه مطلوب خود تمایل به انجام کاشت موی متعدد دارند. آمارهای کاشت مو از سرشماری ISHRS در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که تنها در کشور انگستان، تقریباً ۳۲٪ از زیباجویان برای رسیدن به نتیجه مطلوب و دلخواهشان حداقل دو بار کاشت مو انجام داده‌اند.

کاشت مو مرحله سوم

این موضوع حتی در مورد سلبریتی‌ها و افراد سرشناس نیز صادق است؛ به عنوان مثال ایلان ماسک چندین بار کاشت مو انجام داده تا به نتیجه مطلوب و مورد نظر خود در درمان طاسی برسد.

اما سوال اصلی این است که یک فرد تا چند بار می‌تواند کاشت موی متعدد داشته باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که از لحاظ تئوری هیچ محدودیتی برای تعداد جراحی‌های کاشت مو وجود ندارد؛ اما در عمل، بیشتر افراد به دلایل مختلفی، از جمله محدودیت بانک مو نمی‌توانند بیش از یک یا دوبار کاشت مو را تجربه کنند.

از طرف دیگر، همان‌طور که گفته شد، بیشتر افراد به بیش از یک بار کاشت مو نیاز نخواهند داشت و با همان یک بار نتیجه مطلوب خودشان را دریافت می‌کنند. براساس آمارهای منتشر شده از انجمن بین المللی جراحی ترمیم مو (ISHRS) ، 96.8 درصد از زیباجویان پس از یک یا دو عمل کاشت مو نتیجه مطلوب خود را به دست می‌آورند.

دلایل کاشت موی متعدد چیست؟

دلایل مختلفی در کاشت موی متعدد توسط زیباجویان موثر است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  1. محدودیت‌های بانک مو برای برداشت در یک مرحله
  2. تداوم ریزش مو در نواحی دیگر که کاشت انجام نشده در گذر زمان
  3. عدم رضایت از کاشت موی انجام شده در مرحله اول
  4. شکست کامل یا نسبی کاشت مو

دلایل فوق مهم‌ترین عواملی هستند که باعث می‌شوند تا یک زیباجو نیاز به کاشت موی متعدد داشته باشد، با این حال عواملی چون عدم رضایت از نتیجه کاشت مو یا شکست آن معمولا به این خاطر رخ می‌دهد که انجام فرایند کاشت مو توسط پزشک‌ها و تکنسین‌های کم‌تجربه یا افراد غیرحرفه‌ای انجام شده باشد.

به همین دلیل نیز توصیه می‌شود تا کاشت مو در کلینیک‌های زیبایی حرفه‌ای و تخصصی و تحت نظارت پزشک حرفه‌ای انجام شود؛ کلینیک کاشت مو رویش سبز با شماره مجوز ۲۷۲۵۶۲-۳ تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و خدمات زیبایی و مراقبت از پوست خود را توسط متخصصین رشته پوست و هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر در ایران به زیباجویان ارائه می‌دهد.

ترمیم نتیجه کاشت موی انجام شده توسط افراد متخصص

همانطور که گفته شد یکی از شایع‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تا افراد به کاشت موی متعدد و چند مرحله‌ای نیاز داشته باشند، شکست یا عدم رضایت از نتیجه به دست آمده از کاشت موی مرحله اول است.

کاشت مو مجدد

در نظر داشته باشید که اعتماد به افراد غیرحرفه‌ای و بی‌تجربه در زمینه کاشت مو نه تنها باعث هدر رفتن هزینه‌های شما می‌شود، بلکه به بانک مو و ناحیه اهداکننده گرافت‌های مو که شانس اصلی شما برای انجام یک کاشت موی موفق است نیز ضربه‌ای جدی وارد می‌کند.

بسیاری از افرادی که اقدام به کاشت مو در مراکز غیرتخصصی می‌کنند ممکن است به دلیل ضربه‌ای که به بانک موی آن‌ها وارد شده، دیگر امکان دریافت خدمات کاشت موی مناسب را نداشته باشند؛ با این حال در صورتی که ناحیه بانک مو سالم باقی مانده باشد، ترمیم کاشت موی انجام شده توسط افراد غیرمتخصص یکی از شایع‌ترین دلایل برای انجام دومین یا سومین عمل کاشت مو در زیباجویان است.

بسیاری از زیباجویان، فریب تبلیغات وسوسه‌انگیز کلینیک‌های غیرتخصصی را می‌خورند؛ تبلیغاتی همچون کاشت مو ارزان قیمت یا انجام کاشت تک مرحله‌ای در طول چند روز از جمله مواردی است که افراد غیرمتخصص برای فریب زیباجویان استفاده می‌کنند.

البته این موضوع فقط به کشور ایران محدود نیست؛ بلکه در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه امروزه تبلیغاتی از این دست توسط کلینیک‌های غیرتخصصی انجام می‌شود. در بازار سیاه در ترکیه و بسیاری کشورهای دیگر، افرادی سودجو هستند که بدون رعایت کردن استانداردهای ایمنی جراحی اقدام به انجام فرایندی حساس نظیر کاشت مو می‌کنند.

آمارهای منتشر شده از انجمن بین المللی جراحی ترمیم مو (ISHRS) نشان می‌دهند که ۹۶.۴ درصد از جراحان کاشت مو در سراسر جهان گزارش داده‌اند که تا یک چهارم از موارد ترمیم کاشت موی انجام شده توسط آن‌ها به دلیل اعتماد زیباجویان به افراد غیرحرفه‌ای در مرحله اول کاشت مو بوده است.

 دلیل شکست کاشت موی انجام شده توسط افراد غیر متخخص چیست؟

احتمال شکست کاشت مو در مراکز غیرتخصصی و افراد غیرحرفه‌ای بسیار بیشتر از کلینیک‌های تخصصی و افراد باتجربه است. هر چند که حتی کاشت موی انجام شده توسط کلینیک‌های تخصصی نیز ممکن است به دلیل شرایط و امکانات فرد با شکست مواجه شود، اما احتمال بروز این رخداد در کلینک‌های تخصصی و مناسب بسیار کمتر است.

از جمله دلایل شکست کاشت موی انجام شده توسط افراد غیرحرفه‌ای می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. برداشت بیش از حد گرافت از ناحیه اهداکننده
  2. عفونت کاشت مو و سایر عوارض ناشی از عدم رعایت اصول بهداشتی و جراحی
  3. طراحی ضعیف خط مو توسط تکنسین‌های غیرحرفه‌ای کاشت
  4. مراقبت نادرست بعد از کاشت که منجر به کنده شدن گرافت‌ها شود
  5. عدم رعایت اصول زیبایی شناختی در برداشت و کاشت توسط جراح بدون تجربه

کاشت موی ناموفق اغلب باعث می‌شود تا زیباجویان تمایل به ترمیم مجدد کاشت مو پیدا کنند. در حالی که برخی افراد می‌توانند ۲، ۳، ۴ یا حتی ۵ عمل کاشت مو را بسته به توان بانک مو، نواحی اهداکننده و جنس گرافت‌ها داشته باشند انجام دهند، اما انجام کاشت موی متعدد همیشه به نفع زیباجویان نخواهد بود و بهتر است کاشت موی مرحله اول به طور کامل اصولی و بدون مشکل انجام شود.

آیا به طور کلی کاشت مجدد مو امکان پذیر است؟

بسیاری از افراد ممکن است این باور نادرست را داشته باشند که چون مشاوران کاشت مو، آن‌ها را کاندیدای مناسبی برای کاشت مو در مرحله اول در نظر گرفته‌اند، می‌توانند برای مرحله دوم یا سوم نیز مجددا این عمل را تکرار کنند.

ترمیم کاشت مو متعدد

عوامل موثر در کاشت موی متععد

صلاحیت برای کاشت مو به عوامل زیادی بستگی دارد که میزان آن بسته به شرایط هر فرد و با انجام هر مرحله برداشت ناحیه اهدا کننده کاهش پیدا می‌کند.

عواملی مهم از جمله جنس‌ گرافت‌های مو، نوع بانک مو و ناحیه اهداکننده در این موضوع تاثیرگذار است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

جنس‌ گرافت‌های مو

اگر از اولین عمل کاشت موی شما سال‌ها گذشته باشد، ممکن است اکنون برای کاشت مو دیر شده باشد. مشاورین کاشت مو باید قبل از هر عمل اضافی باید وضعیت بانک موی شما را مجدداً ارزیابی کند.

وضعیت بانک مو و ناحیه اهدا کننده

در دسترس بودن فولیکول‌های موی سالم در ناحیه اهدا کننده مهم‌ترین عامل در تعیین صلاحیت شما برای انجام دومین جراحی کاشت مو است؛ ناحیه اهداکننده به طور متوسط حدود ۱۰,۰۰۰ تا ۱۵,۰۰۰ واحد فولیکولی دارد. بنابراین اگر جراحی‌های قبلی ناحیه اهداکننده شما را با برداشت بیش از حد فولیکول‌های مو خالی کرده باشد، ممکن است برای جراحی‌های آینده موی کافی باقی نمانده باشد.

به یاد داشته باشید که در یک عمل جراحی استاندارد معمولا ۲۵ درصد از گرافت موهای ناحیه اهدا کننده برداشت می‌شود؛ البته در شرایطی خاص، طبق توافق پزشک متخصص و توافق زیباجو ممکن است تعداد گرافت‌های بیشتری نیز برای بهبود نتیجه برداشت شود.

کلینیک کاشت مویی که به آن مراجعه کرده‌اید

کلینیک کاشت موی خوب همیشه باید نیاز به جراحی‌های آینده را در نظر بگیرد. در کلینیک کاشت مو رویش سبز حداقل تعداد فولیکول‌های مورد نیاز برای بهترین نتایج پیش از انجام هر گونه عمل در گام اول ارزیابی میشود. مشاورین رویش سبز به طور کاملا صادقانه و واقع‌گرایانه در مورد نتیجه مطلوب و قابل پیش‌بینی خط موی مطلوب شما با توجه به مقدار موی اهدایی که دارید با شما سخن خواهند گفت.

از دست دادن موها به صورت مداوم یکی از دلایل رایجی است که مردم برای انجام عمل جراحی انتقال مو دوم یا سوم انتخاب می‌کنند. در بسیاری از کلینیک‌های غیرتخصصی، مدیریت گرافت‌های مو به درستی انجام نمی‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا شانس کاشت موی مجدد از شما گرفته شود.

تاثیر بانک مو در تعداد دفعات کاشت مو

بانک مو مهم‌ترین عامل تعیین کننده امکان کاشت موی متعدد و مجدد در افراد به حساب می‌آید. در این میان بسیاری از جوانانی که نیاز به درمان ریزش مو دارند، تمایل کمتری برای انجام راه‌کارهایی نظیر کاشت مو دارند و سعی می‌کنند تا با استفاده از دارو‌ها ریزش موی خود را مدیریت کنند. در این شرایط به این افراد توصیه می‌شود تا راه‌کارهای درمانی کنترل ریزش مو را به گونه‌ای انجام دهند که به بانک موی آن‌ها ضربه وارد نشود و بتوان در آینده از این ناحیه برای برداشت استفاده کرد.

ریزش مو

اگر مشاورین تشخیص داده‌اند که انجام کاشت مو برای شما زود است، می‌توانید به جای آن، راه‌حل‌های دارویی مدیریت از ریزش موها را امتحان کنید. حتی اگر قبلاً یک عمل جراحی کاشت مو داشته‌اید، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که قبل از انجام کاشت موی دو ، به دیگر درمان‌های جایگزین مدیریت ریزش مو مانند مزوتراپی یا PRP را انتخاب کنید.

حداکثر تعداد کاشت موی متعدد و مجدد چقدر است؟

کاشت موی مجدد به طور کامل به تعداد گرافت‌های ناحیه اهدایی و بانک موی شما وابسته است؛ پس اگر مشاوران تایید کرده باشند که شما امکان کاشت موی مجدد را دارید، به این معنا است که تعداد فولیکول‌های موجود در ناحیه اهدایی شما مناسب است؛ همچنین برعکس، اگر تعداد گرافت‌های ناحیه بانک کم باشد، مشاورین ممکن است کاشت م را برای شما توصیه نکنند.

با توجه به این موضوع، نمی‌توان گفت که تمامی افراد با یک الگوی خاص می‌توانند تعداد دفعاتی مشخص کاشت مو انجام دهند؛ چرا که ناحیه بانک موی هر فرد با دیگری متفاوت است.

از طرف دیگر، روند کاشت مرحله اول مو نیز در این موضوع دخیل است؛ پس اگر جراح اولیه عمل جراحی انتقال موی شما بیشترین بخش از فولیکول‌های اهدایی شما را برداشته باشد، ممکن است حتی برای کاشت مو دوم واجد شرایط نباشید. به همین دلیل انتخاب کلینیک متخصص و قابل اطمینان از همان ابتدا برای کاشت مو بسیار حیاتی است.

کاشت مو دوم

آیا می‌توان از انجام کاشت مو مجدد خودداری کرد؟

تمامی زیباجویان ترجیح می‌دهند که با انجام یک مرحله از کاشت به نتیجه مورد نظر خود برسند و به همین خاطر نیز تصمیم می‌گیرند تا به کلینیک‌های تخصصی و حرفه‌ای قابل اطمینان مراجعه کنند تا بهترین نتیجه را در یک مرحله دریافت کنند. اما حقیقت این است که در این میان بانک مو و جنس گرافت‌های آن در نوع کاشت مو و نتیجه آن موثر است.

کلینیک مناسب برای کاشت مجدد کدام است؟

هر چند که انتخاب یک کلینیک کاشت موی معتبر شانس شما برای کاشت بهتر را بهبود می‌دهد، اما حقیقت این است که بانک موی شما تاثیر مستقیم روی وضعیت کاشت موی مجدد شما خواهد داشت. در این میان مواردی که یک کلینیک کاشت مو برای اجتناب از کاشت موی مجدد شما باید انجام دهد عبارتند از:

  • متعهد به کمک به شما در مدیریت ریزش موهای مداوم و حفظ چگالی موهای مطلوب باشند
  • توسط پزشک‌ها، متخصصین و تکنسین‌های حرفه‌ای اداره شود
  • دارای مجوز رسمی و تحت نظارت وزارت بهداشت باشد
  • دارای تجربه مناسب برای ایجاد خط رشد مناسب باشد
  • متخصصین اهمیت آماده‌سازی و برنامه‌ریزی برای کاشت‌های آینده را حتی با وجود عدم تمایل شما درک کنند و راهی برای انجام آن باقی بگذارد

دیدگاهتان را بنویسید