You are currently viewing ریزش مو استرسی چیست؟ آیا استرس روی ریزش مو موثر است؟

ریزش مو استرسی چیست؟ آیا استرس روی ریزش مو موثر است؟

استرس طولانی مدت یا مزمن، افراد را در معرض خطر مشکلات سلامتی متنوعی قرار می‌دهد؛ استرس عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها و از جمله ریزش مو، افسردگی و اضطراب، مشکلات گوارشی و مشکلات خواب است. سال‌ها است که ریزش موی استرسی برای پزشک‌ها اثبات شده است و از طرف دیگر پزشک‌ها مطمئن بوده‌اند که استرس مزمن از دیرباز با ریزش مو مرتبط بوده، هرچند که دلایل دقیق آن به خوبی شناخته نشده بودند. اما امروزه محققین مطمئن هستند که کاهش استرس در زندگی روزمره می‌تواند یکی از مهم‌ترین گام‌ها در زمینه درمان ریزش مو به حساب آید.

در این مطلب به یکی از تحقیقاتی که در مورد ریزش مو استرسی انجام شده و تاثیر استرس روی رشد یا ریزش موها مورد را بررسی قرار گرفته است خواهیم پرداخت.

تحقیقات استرس و ریزش مو

آیا استرس روی ریزش مو تاثیر دارد؟

یکی از تیم‌های تحقیقاتی دانشگاه هاروارد، مطالعه‌ای مهم را روی روند ریزش مو و نقش غدد آدرنال (غدد فوق کلیوی) انجام داده که به طور قابل توجهی تاثیر فعالیت‌های این غدد را روی ریزش مو نشان داده است.

این تحقیقات در وب‌سایت رسمی موسسه ملی سلامت آمریکا (ٔNIH) قابل مطالعه است.

در این فرایند تحقیقاتی محققان با آزمایش هورمون‌های مهم استرس نظیر کورتیکوسترون در موش‌ها و کورتیزول در انسان‌ها متوجه شده‌اند که افزایش سطح استرس که باعث ترشح این هورمون‌ها می‌شود، روی ریزش مو تاثیر زیادی دارد.

مراحل رویش مو

به طور کل، رویش مو شامل سه مرحله است که شامل این موارد هستند:

  • مرحله رشد (anagen)
  • مرحله تخریب (catagen)
  • مرحله استراحت (telogen)

در مرحله رشد (anagen)، رشته‌های مو از پوست بیرون می‌آیند.

در مرحله تخریب (catagen)، مو قادر به رشد نیست و پیچک در پایه رشته کوچک می‌شود و در مرحله استراحت (telogen)، مو افتاده و فرآیند می‌تواند دوباره شروع شود.

در حقیقت، مو یکی از تعداد کمی از بافت‌ها است که پستانداران می‌توانند طی عمر خود بازسازی کنند.

تحقیقات در مورد تاثیر استرس روی ریزش مو

محققین در این آزمایش، ابتدا اقدام به برداشتن غدد آدرنال از بدن موش‌ها کردند که در نتیجه آن متوجه شدند که بدن بدون وجود هورمون‌های ترشح شده توسط این غدد رشد مو‌ها به طرز قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

آیا با درمان و حذف استرس ریز موی استرس نیز درمان می‌شود؟

در این تحقیق حتی مشخص شد که بازسازی فولیکول‌های مو با حتی با افزایش سن این موش‌ها رشد پیدا کرد.

به عبارت دیگر بدن موش‌ها شروع به بازسازی فولیوکول‌های از بین رفته کرد و این تیم تحقیقاتی توانست چرخه معمولی رشد مو را با تزریق هورمون کورتیکوسترون به موش‌ها بازیابی کند.

الگوی ریزش موی استرسی به چه صورت است؟

در گام بعدی، محققین تصمیم گرفتند تا میزانی ملایم از استرس را به موش‌ها وارد کنند و به صورت منظم و هفتگی سطح کورتیکوسترون را افزایش دهند.

در نتیجه این تحقیق مشخص شد که رشد موی موش با افزایش مجدد سطح هورمون‌های استرس‌زا کاهش پیدا میکند و حتی پس از گذشت زمانی مشخص فولیکول‌های مو در فاز استراحت گسترده‌ای رفتند.

در گام بعدی این تحقیقات نیز مشخص شد که کورتیکوسترون بر سلول‌های بنیادی مو تأثیر می‌گذارد و با حذف گیرنده کورتیکوسترون از سلول‌های مختلف، هورمون‌های یاد شده بر دسته‌ای از سلول‌های مو به نام پاپیلا درمال نامیده می‌شوند تاثیرگذار است.

نتیجه‌گیری

بسیاری از پزشک‌ها بر این باور هستند که استرس مادر بسیاری از بیماری‌ها و اختلال‌های موجود در بدن است. بیماری‌ها و اختلالاتی نظیر چاقی، دیابت و حتی فشار خون ممکن است تحت تاثیر استرس روی افراد ایجاد شده باشد.

استرس در عین حال یکی از عوامل اصلی و مهم تاثیرگذار در روند ریزش مو است.

بسیاری از افرادی که با ریزش موی استرسی مواجه هستند نیز با انجام تغییراتی در سبک زندگی خود و انجام تمرین‌هایی ویژه که تحت نظارت یک پزشک متخخص می‌تواند باشد، شانس بهتری برای بازسازی و رشد مجدد موهای خود را پیدا خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید