You are currently viewing انواع رنگ پوست

انواع رنگ پوست

در سرتاسر کرده زمین انسان‌های زیادی با انواع رنگ پوست وجود دارند. هر فرد با دانستن نوع رنگ پوست خود نه تنها می‌تواند رنگ لباس‌ها و آرایش مناسب رنگ پوست صورت خود را بشناسد بلکه با دانستن ویژگی‌های نوع رنگ پوستش می‌تواند مراقبت‌ها و حساسیت‌های لازم برای مراقبت از آن را نیز به کار گیرد. در ادامه این مقاله متخصصان کلینیک رویش سبز ابتدا به تفاوت بین تناژ و رنگ پوست و سپس به معرفی انواع آن‌ها و در نهایت عوامل تاثیرگذار بر آن‌ها پرداخته‌اند.

تفاوت بین تناژ و رنگ پوست چیست؟

تناژ پوست در حقیقت رنگی بوده که در زیر پوست دیده می‌شود و برخلاف رنگ پوست که سطحی بوده و بر اثر عوامل مختلف دچار تغییر می‌شود؛ غیر قابل تغییر است.

انواع تناژ رنگ پوست

  • تناژ سرد
  • تناژ گرم
  • تناژ طبیعی و خنثی

انواع رنگ پوست

به طور کلی سه نوع رنگدانه وجود دارد که عبارتند از:

  •  ملانین: به وجود آورنده رنگ قهوه‌ای
  •  کاروتن: به وجود آورنده رنگ زرد
  • هموگلوبین: به وجود آورنده رنگ سرخ

در حقیقت ترکیب این رنگدانه‌ها، رنگ پوست‌های مختلفی را در 6 تایپ به وجود می‌آورند که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

✔️ پوست روشن

این تایپ پوست، تناژ صورتی کمرنگ داشته و دارای کک و مک است. همچنین استفاده مداوم برای این تایپ از پوست امری ضروری است چون به شدت حساس است و به سرعت دچار سوختگی می‌شود. بیشتر افرادی که در مناطق سردسیری زندگی می‌کنند دارای رنگ پوست روشن هستند.

✔️ پوست سفید رنگ

رنگدانه موجود در این رنگ پوست بسیار کم بوده و قبل از قرارگرفتن زیر نور خورشید کاملا روشن و سفید است. این نوع رنگ پوست هرگز برنزه نمی‌شود و فقط بر اثر سوختگی پوسته پوسته می‌شوند. افراد دارای این رنگ پوست نیز بیشتر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند. البته یکی از راه‌های تشخیص این رنگ پوست هم وجود رنگ آبی کمرنگ در زیر چشم است.

✔️ پوست گندمی رنگ

پوست گندمی رنگ حاوی رنگدانه‌های ملانین بیشتری بوده و از مقاومت بالاتری (نسبت به تایپ‌های قبلی) در برابر خورشید برخوردار است.

انواع رنگ پوست

به همین دلیل هم بوده که این نوع افراد به ندرت دچار آفتاب سوختگی شده و عملیات برنزه شدن برای این افراد راحت‌تر انجام می‌شود. البته به هر حال برای محافظت از این نوع پوست هم باید از ضدآفتاب استفاده شود.

✔️ پوست سبزه رنگ

برخی از افراد رنگ پوستشان متمایل به رنگ زیتونی است که در اصطلاح به آن‌ سبزه می‌گویند. این رنگ پوست از ترکیب رنگدانه‌های قهوه‌ای و زرد به وجود می‌آید. یکی از مشخصه‌های عمومی افراد سبزه رنگ مو تیره آن‎‌ها است.

✔️ پوست تیره رنگ

مقاومت این نوع پوست نیز در برابر خورشید زیاد است و به راحتی برنز می‌شود. تنها برای جلوگیری از سرطان‌های پوستی توصیه می‌شود که این افراد نیز از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنند.

✔️ پوست سیاه رنگ

در این حالت رنگ پوست قبل از اینکه در معرض نور آفتاب قرار گیرد خودش قهوه‌ای است و تیره‌ترین رنگ پوست به شمار می‌رود. به صورت طبیعی مو و چشم‌های این افراد قهوه‌ای تیره رو به مشکی است. برخی از این افراد دارای موهای فر و زبر هستند که در مقاله ترمیم موهای فر به صورت مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم. بیشتر افراد این گروه نیز از میان ساکنان مناطق آفریقایی هستند. این نوع افراد در برابر نور مستقیم خورشید هرگز دغدغه لک‌شدگی و سوختگی را ندارند ولی هرگز برنز نمی‌شوند.

عوامل تاثیرگذار در رنگ پوست

به طور کلی عمده‌ترین علت تفاوت رنگ پوست افراد به دلیل تفاوت‌های ژنتیکی و زمینه ارثی آن‌ها است. اما قرار گرفتن مدام در مقابل تابش مستقیم خورشید هم اثر زیادی در این موضوع دارد.

عوامل تاثیرگذار در رنگ پوست

در ادامه به مواردی اشاره خواهد شد که در رنگ پوست افراد دخیل هستند.

  • سبک زندگی

برخی بر این اعتقادند که ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، نوشیدن آب به اندازه کافی و استفاده مرتب از میوه و سبزیجات نیز در رنگ پوست دخیل است. باید گفت نمی‌توان کامل منکر این موضوع شد اما بیشتر احتمال می‌رود این موارد در شفافیت و سالم بودن پوست اثرگذار باشند. اما دیده شده که در صورت بروز اسهال در افراد و کم‌آبی شدید در بدن، پوست چروک و بد رنگ می‌شود. با این حال نمی‌توان این مورد را در دسته عوامل تاثیرگذار در رنگ پوست جای داد و همانطور که گفته شد بیشتر می‌توان از آن به عنوان روشی برای شفافیت بیشتر و محافظت از پوست در برابر پیری، چین و چروک برشمرد.

  •  ژنتیک

جنس و رنگ پوست جزو ویژگی‌های وراثتی بوده و از بدو تولد تا مرگ با افراد همراه است.

  • جنسیت

پوست زنان نسبت به مردان روشن‌تر است البته این موضوع در رابطه با تمام مردان صدق نمی‌کند و بدون شک دیده‎‌اید که در مواردی مردان پوستی به مراتب روشن‌تر از بانوان دارند ولی تعداد آن‌ها کمتر است.

  • سن

اغلب نوزادان پوستی سفید دارند ولی با افزایش سن به ویژه با رسیدن به دوران بلوغ، رنگ پوست بسیاری از آن‌ها تیره‌تر می‌شود. البته در برخی نیز برعکس این موضوع رخ می‌دهد.

  • عوامل هورمونی

اختلالات هورمونی نیز علاوه بر بروز جوش و لک بر روی صورت باعث تغییر رنگ پوست آن نیز می‌شوند. زمخت و خشن شدن پوست نیز از اثرات اختلالات هورمونی است که در پس آن پوست تیره‌تر دیده خواهد شد.

  • تغییرات ملانین پوست بر اثر آفتاب

قسمت‌هایی از بدن مثل: صورت و دست‌ها که بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند؛ در رنگدانه آن‌ها تغییراتی ایجاد شده و تیره‌تر می‌شوند.

  • عامل های محیطی و اقلیمی

محلی که شما در آن زندگی می‌کنید بسیار در ایجاد رنگ پوست شما تاثیرگذار است. میزان رطوبت، خشکی هوا، میزان تابش خورشید و … از جمله عواملی هستند که بر روی رنگ پوست افراد اثر مستقیم دارند.

  • اختلال خواب

بی‌خوابی و یا کم‌خوابی نیز در رنگ پوست ما تغییر ایجاد می‌کند. البته این تغییر بسیار شدید و چشمگیر نیست ولی برای خود فرد بارز و مشهود است. برعکس این موضوع هم صادق است. به طور حتم صبح روزی که شب‌ قبل از آن را با خوابی کافی و عمیق گذرانده‌اید؛ صورت خود را شفاف و روشن‌تر از قبل در آینه خواهید دید.

  • بیماری

برخی از بیماری‌ها بخصوص آن‌هایی که تغییراتی در گردش خون به وجود می‌آورند نیز در تغییر رنگ پوست دخیل هستند. به عنوان مثال بیماری‌ کم‌خونی یا فقر آهن باعث رنگ‌پریدگی پوست و متمایل به زرد بودن آن می‌شود.

  • مصرف دخانیات

استفاده از دخانیات علاوه بر دندان‌ها بر روی پوست هم اثرگذار است. در این صورت نه تنها شفافیت پوست طرف از بین رفته بلکه زودتر چین و چروک نیز بر آن نمایان می‌شود. ظاهر شدن رنگ زرد مایل به قهوه‌ای در صورت و کبودی در لب‌ها نیز از مضرات استفاده از دخانیات است.

  • مصرف لوازم آرایشی

مصرف بیش از حد و طولانی مدت لوازم آرایشی، عدم استفاده از ضد آفتاب، عدم شستشو و یا شستشوی نادرست صورت پس از پایان هر روز نیز عواملی هستند که علاوه بر شادابی بر رنگ صورت افراد نیز اثرگذار هستند.

آیا رنگ پوست در میزان پیر شدن صورت تاثیرگذار است؟

رنگ پوست سفید رنگدانه کمتری برای محافظت از خود دارد؛ به همین دلیل نیز بیشتر از سایر رنگ‌ها حساس است. پس افرادی که رنگ پوستشان سفید است، بیشتر درگیر چین و چروک در صورتشان شده و در نتیجه صورت این افراد، زودتر پیر می‌شود. اگر به این مطلب علاقه‌مند شدید همچنین می‌توانید با مطالعه مقاله انواع نژاد مو از نوع و نژاد موهای خود نیز باخبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید