You are currently viewing بهترین شامپو بعد از کاشت مو چیست؟

بهترین شامپو بعد از کاشت مو چیست؟

مصرف شامپو کاشت مو نیز از عوامل تأثیرگذار در نتیجه کاشت است. این موضوع علاوه بر اینکه از بروز عفونت جلوگیری کرده، به رشد گرافت‌های تازه کاشته شده و بهبود سریع‌تر پوست هم کمک کند.

اگرچه سوال بیشتر مراجعین این است که بعد از کاشت مو چه شامپویی استفاده کنیم؟ باید گفت هرچند تأثیر شامپو بعد از عمل مهم‌تر است اما مراقبت‌های قبل از کاشت و شامپوی مصرفی در آن دوران هم در نتیجه اثرگذار است.

در ادامه ابتدا به تأثیر شامپوی مصرفی در این دوران خواهیم پرداخت و سپس شامپوهای مناسب برای استفاده در پروسه کاشت مو را معرفی کرده و در آخر اشاره‌ای به شیوه صحیح شستشوی موها در این زمان خواهیم داشت.

تأثیر شامپو در پروسه کاشت مو

فردی که اقدام به کاشت مو می‌کند باید برای کسب نتیجه مطلوب یعنی رشد طبیعی موها و بدست آوردن زیبایی از دست داده خود، مراقبت‌های قبل و بعد از عمل را به صورت دقیق رعایت کند.

شامپو کاشت مو

پس همانطور که گفته شد، شستشوی موها چه قبل و چه بعد از عمل جزو اصول مراقبتی بوده و باید رعایت شوند. حال اینکه فرد نمی‌تواند در این دوران از هر شامپویی استفاده کند.

به طور کلی در فرآیند کاشت شما نیاز به دو مدل شامپو خواهید داشت که توسط کلینیک برایتان تجویز می‌شود. شامپوی مصرفی برای قبل از کاشت، با شامپویی که باید در دوران نقاهت از آن استفاده کنید، کاملاً متفاوت است.

تأثیر شامپو قبل از کاشت مو

برای جلوگیری از عفونت سر حین عمل کاشت مو، باید در روزهای قبل از عمل سر به خوبی شستشو شده تا عاری از هرگونه عامل بیماری مثل: قارچ، میکروب و… باشد. اگرچه باید در نظر داشت که ضدعفونی شدن سر بسیار مهم است اما نباید بخاطر اینکار پوست سر خشک و حساس هم شود یعنی باید میزان چربی سر کنترل شده باشد. در ادامه می‌توانید با مطالعه مقاله عفونت‌های پوستی و اثرات آن بر ریزش مو بیشتر به اهمیت و ضرورت این موضوع پی ببرید.

تأثیر شامپو بعد از کاشت مو

از طرف دیگر فرمولاسیون شامپویی که بعد از کاشت مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید علاوه بر دارا بودن ویژگی‌های شامپوی قبل از کاشت، باعث کاهش التهاب، سوزش و خارش نیز شود. همچنین میزان PH آن نیز کنترل شده باشد.

با اینکه هردوی این شامپوها در نتیجه کاشت دخیل هستند اما استفاده از شامپوی مناسب برای بعد از کاشت اهمیت‌ بیشتری دارد چراکه به صورت مستقیم با گرافت‌های تازه کاشته شده و سست در ارتباط است.

شامپوهای مورد نیاز در پروسه کاشت

ابتدا در نظر داشته باشید که مانند سایر موارد، شامپوهای معرفی شده در زیر مورد تأیید کلینیک رویش سبز هستند و اولویت شما با شامپوهای تجویز شده توسط پزشکتان باشد. چون پزشک معالج، داروها و سایر تجهیزات مراقبتی افراد را با توجه به سوابق پزشکی، شرایط و معاینات انجام داده از فرد، تجویز می‌کند.

پس در ادامه ما به معرفی شامپوهای متداول خواهیم پرداخت چون ممکن است براساس شرایط افراد، شامپوهای تجویز شده برای آنان متفاوت باشد. به عنوان مثال شامپوی مورد نیاز فردی که چربی سر زیادی دارد با فردی که موهای خشکی داشته، متفاوت خواهد بود.

شامپوی مناسب قبل از کاشت مو

شامپوی کتوکنازول مورد تأیید بسیاری از پزشکان بوده و برای بیشتر متقاضیان کاشت مو همین شامپو تجویز می‌شود.

این شامپو علاوه بر اینکه ترکیبی ضد قارچ دارد تا از ایجاد خارش، حساسیت و شوره سر جلوگیری کند، خاصیت آندروژنی نیز دارد. این خاصیت آندروژنی به صورت موقت و موضعی از تبدیل تستسترون به دی هیدروتستسترون که علت اصلی در ریزش موهای ژنتیکی است، جلوگیری می‌کند.

شامپو کتوکنازول، مناسب برای قبل کاشت مو

اگرچه این شامپو در دوزهای مختلف و برای مصارف متفاوت تولید می‎‌شود ولی برای شستشوی سر قبل از کاشت مو دوز 2% آن توصیه می‌شود.

شامپوی مناسب بعد از کاشت مو

همانطور که در تمامی مقالات گفتیم این بار هم یادآور می‌شویم که عمل کاشت مو تنها نیمی از راه است و نیمه دیگر آن رعایت درست نکات مراقبتی بعد از کاشت است. هرچقدر هم که عمل رضایت‌بخشی را داشته باشید بدون گذراندن دوره نقاهت اصولی به نتیجه خوبی دست نخواهید یافت.

یکی از مهم‌ترین اصول مراقبت بعد کاشت مو، شیوه صحیح و منظم شستشوی سر در این دوران است. البته منظور از شستشو، استحمام کامل نیست بلکه در دوران نقاهت فقط می‌توانید با استفاده از آبپاش‌های استریل گرافت‌های تازه کاشته شده را مرطوب کنید.

شاید تا اینجا کمی سردرگم شده باشید اما اگر کلینیک رویش سبز را برای کاشت مو انتخاب کرده‎‌اید، جای هیچ نگرانی نیست. پرسنل مجرب این کلینیک با ارائه دقیق و شفاف نکات مراقبتی شما را در قدم به قدم فرآیند کاشت همراهی خواهند کرد.

چرا شستشوی سر در دوران نقاهت مهم است؟

در جواب این سوال باید گفت که مرطوب نگه داشتن پوست سر از میزان سوزش و خارش آن کاسته و گذراندن دوران نقاهت را ساده‌ و سریع‌تر می‌کند. علاوه بر این مرطوب بودن پوست سر موجب پیوند و رشد سریع‌تر گرافت‌هایی که تازه کاشته شده و سست هستند می‌کند که اثر مستقیمی در نتیجه عمل خواهد داشت. همچنین شستشوی لخته‌های خون موجود روی پوست سر از بروز عفونت و مشکلات آن جلوگیری به عمل می‌آورد.

همچنین بخوانید: علائم عفونت بعد کاشت مو

با توجه به نقش مهمی که شامپو بعد از کاشت مو ایفا می‌کند، برندها و کارخانه‌های متعددی اقدام به ساخت و تولید شامپوهای مناسب برای بعد ازعمل کاشت مو کرده و انواع مختلفی از آن‌ها را روانه بازار کرده‌اند.

علاوه بر کارخانه‌های خارجی، نمونه‌های داخلی و باکیفیت زیادی هم از این شامپوها ساخته شده‌اند. پس ما با تنوع زیادی از شامپوها طرف هستیم و دست ما برای انتخاب کاملاً باز است.

از بهترین آن‌ها می‌توان به شامپو اکتی ایمپلنت ژاک آندرل، شامپو فوم ایمپلنت سریتا، شامپوفوم پالمینکس اویدرم، شامپو هیر ترنسپلنت وچه و … اشاره کرد که در این خصوص بهتر است قبل از انتخاب با کلینیک مشورت کنید چون همانطور که گفته شد شرایط افراد با هم متفاوت است.

شامپو بچه، بهترین شامپو بعد کاشت مو

اما در دسترس‌ترین و ارزان‌ترین گزینه، شامپو بچه است. به خصوص شامپو بچه فیروز (ساده و زرد رنگ) می‌تواند بهترین گزینه برای افرادی باشد که نیاز به شامپوهای مخصوص ندارند. البته برندهای دیگری مثل جانسون و آردن (حاوی عصاره بابونه) هم قابل استفاده هستند.

اما مهم‌تر از برند شامپو، ویژگی‌های آن بوده و بهتر است قبل از خرید از آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک شامپوی مناسب بعد از کاشت باید داشته باشد، اشاره شده است.

ویژگی‌های بهترین شامپو بعد از کاشت مو

  • فاقد پارابن و مواد شیمیایی قوی مثل سولفات باشد.
  • دارای PH پایین باشد.
  • فاقد ماینوکسیدیل باشد.
  • باعث تحریک و التهاب نشود.
  • باعث افزایش خون‌رسانی به پوست سر شود.
  • رطوبت مورد نیاز موها را تأمین کند.
  • از بروز عفونت جلوگیری کند.
  • التهاب، سوزش و خارش را تسکین دهد.
  • بهتر است عصاره نداشته باشد. (با دستور پزشک مانعی ندارد.)

مدت زمان استفاده از شامپوهای کاشت

از یک هفته قبل کاشت تا روز عمل باید از شامپوی کتوکنازول 2% استفاده شود اما بعد از کاشت حداقل تا یک ماه باید از شامپوی مناسب  بعد از کاشت استفاده کرده و سراغ شامپوهای معمولی نروید. ولی در نهایت تعیین دقیق این مدت زمان توسط پزشک معالجتان انجام می‌شود.

کلام  آخر اینکه در انتخاب شامپوی مناسب دقت کنید اما رعایت درست نکات مراقبتی تنها با یک شامپو بچه ساده بهتر از شستشوی غیر اصولی اما با شامپویی گران‌قیمت است. پس چه قبل از کاشت وچه بعد از کاشت تمام انرژی خود را صرف اجرای مو به موی این نکات کنید.

دیدگاهتان را بنویسید