You are currently viewing رفع جای بخیه کاشت مو

رفع جای بخیه کاشت مو

باقی ماندن جای بخیه کاشت مو و دیده شدن آن یکی از نگرانی‌های رایج در بین زیباجویان است. البته لازم به ذکر است که تنها افرادی که برای کاشت موی آن‌ها از روش‌های برداشت نواری استفاده می‌شود، با این چالش روبرو می‌شوند. جای نگرانی زیادی نیست چون پس از رویش مو در آن نقطه جای بخیه پوشیده خواهد شد. در ادامه این مقاله به بررسی اینکه چرا اصلاً از روش نواری برای کاشت استفاده می‌شود و سپس به روش‌های رفع جای بخیه کاشت مو می‌پردازیم.

چرا هنوز هم کاشت مو با بخیه مرسوم است؟

در جلسات مشاوره قبل از پیوند مو، پزشک متخصص با توجه به شرایط عمومی بیمار، جنس پوست، حجم طاسی و سایر موارد تشخیص خواهد داد که چه روشی برای کاشت موی فرد مناسب‌تر است. کاشت مو به روش‌هایی که برداشت نواری از پوست سر انجام شده و نیاز به بخیه دارند نیز مزیت‌های خاص خود را دارد.

همچنین بخوانید: کاشت مو به روش fut

بخیه کاشت مو

در این روش‌ها نوار باریکی به ضخامت 1 الی 2 و طول 20 تا 25 سانتی‌متر از بانک مو در پشت سر برداشته می‌شود. بخاطر برداشت و آماده سازی سریع‌تر گرافت‌ها، علاوه بر پرسنل کاشت خود فرد نیز در حین عمل راحت‌تر خواهد بود. از طرف دیگر با توجه به تفاوت در فرآیند برداشت، هدر رفت گرافت‌ها کمتر است . حدود 80% گرافت‌های برداشت شده کاشت موفق خواهند داشت.

به همین خاطر برای افرادی که حجم طاسی آن‌ها زیاد بوده این روش مناسب‌تر از سایر روش‌ها است. البته تهاجمی‌تر بودن این عمل در کنار دوران نقاهت سخت‌تر و احتمال ریسک باقی ماندن جای بخیه برخی افراد را به سمت سایر روش‌های کاشت سوق می‌دهد.

انواع بخیه کاشت مو

به طور کلی بخیه دو نوع دارد: بخیه‌ جذبی و بخیه غیرجذبی

بخیه‌های جذبی پس از مدتی خود به خود جذب بدن می‌شوند، در حالی که بخیه‌های غیرجذبی باید پس از چند روز یا چند هفته توسط پزشک برداشته شوند.

  • بخیه‌ جذبی

بخیه‌های جذبی از جنس موادی مانند کاتگوت یا پلیگلیکولید ساخته می‌شوند. این بخیه‌ها پس از مدتی توسط بدن جذب شده و نیازی به کشیدن آن‌ها نیست. باین دسته از بخیه‌ها برای کاشت مو در ناحیه‌های قابل رویت مانند خط رویش مو و بالای سر مناسب‌تر هستند.

  • بخیه‌های غیرجذبی

بخیه‌های غیرجذبی از موادی مانند نایلون یا پرولین ساخته می‌شوند و باید پس از چند روز یا چند هفته توسط پزشک کشیده شوند. در فرآیند کاشت مو استفاده ازبخیه‌های غیرجذبی برای ناحیه پشت سر مناسب‌ و مرسوم‌تر است.

روش‌های رفع جای بخیه کاشت مو

مهمترین اقدام برای جلوگیری از باقی ماندن اسکار ناشی از بخیه کاشت مو، دقت زیاد و مهارت کافی پرسنل کاشت است. در حقیقت با مراقبت اصولی از یک بخیه درست تا حد زیادی از باقی ماندن جای آن جلوگیری خواهد شد.

کاشت مو با کمترین ماندگاری جای بخیه

تا حدی هم باید واقع بین باشید و از قبل خود را برای این موضوع آماده کنید. هرچقدر هم که پزشک یا پرستار بخیه را با دقت و اصولی زده و شما هم به درستی از آن نگهداری کنید؛ به هر حال بخیه صورت گرفته و اگر موهای آن ناحیه را زیاد کوتاه کنید ممکن است کمی جای آن به چشم بخورد. در بیشتر افراد این نگرانی با روییدن موهای آن نقطه از سر و مخفی شدن جای بخیه در زیر آن‌ها این مشکل برطرف خواهد شد. البته در انتخاب کلینیک وسواس به خرج دهید چون در صورت بخیه نادرست ممکن است پوست دچار گوشت اضافه شود.

البته جای نگرانی هم نیست چراکه با استفاده از پمادهای ترمیمی که پزشک متخصص برای شما تجویز خواهد کرد تا حد بسیار زیادی این نگرانی‌ها رفع خواهد شد. در آخر نیز اگر خیلی حساس و نگران هستید می‌توانید پس از اتمام فرآیند کاشت و التیام کامل پوست سر، اقدام به انجام لیزر در این نقطه کنید.

در ادامه به نکات و روش‌هایی برای نگهداری و مراقبت از بخیه کاشت مو اشاره خواهیم کرد.

مراقبت‌های بعد از بخیه کاشت مو

عفونت در بخیه کاشت را جدی بگیرید. این ناحیه مستعد عفونت بوده و در صورت دچار شدن به آن و پخش در پوست ممکن است علاوه بر بانک مو، ناحیه کاشته شده نیز درگیر شود. به همین خاطر نگهداری درست از جای بخیه از مهمترین نکات مراقبت بعد کاشت مو است.

  • استفاده از پانسمان

پزشک یا پرستار پس از بخیه زدن ناحیه برداشت شده از بانک مو و ضدعفونی آن، محل جراحی را پانسمان می‌کند. این پانسمان باید به مدت 24 ساعت روی محل جراحی باقی بماند.

  • شستشوی سر

پس از برداشتن پانسمان، می‌توانید سر خود را با شامپوی ملایم بشویید اما از ماساژ سر خودداری کنید. شیوه درست شستشو بعد از کاشت در کلینیک برای شما شرح داده می‌شود.

  • اجتناب از فعالیت‌های شدید

به مدت چند روز پس از بخیه کاشت مو، از انجام فعالیت‌های شدید مانند ورزش، بلند کردن اجسام سنگین و خم شدن خودداری کنید. همچنین سر خود را رو به پایین قرار ندهید.

  • مصرف داروهای تجویز شده

پزشک ممکن است داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک یا مسکن برای شما تجویز کند. این داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

عوارض بخیه کاشت مو

روش‌های کاشت مویی که با بخیه همراه هستند عمل‌های سنگین‌تری به حساب می‌آیند اما عوارض آن‌ها معمولاً خفیف و گذرا هستند. این عوارض عبارتند از:

  • قرمزی و تورم

قرمزی و تورم در محل بخیه‌ طبیعی است. این علائم معمولاً طی چند روز برطرف می‌شوند.

  • خارش

خارش در محل بخیه‌ نیز یک امر طبیعی بوده و نشانگر جوش خوردن پوست است. برای کاهش خارش، از کمپرس سرد استفاده کنید اگرچه داروهای تجویز شده نیز کمک زیادی به شما خواهند کرد.

  • عفونت

عفونت یک عارضه نادر در کاشت مو است. اگر علائمی مانند قرمزی، تورم، درد شدید یا ترشح از محل بخیه‌ها را مشاهده کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

اگر نگران باقی ماندن جای بخیه کاشت مو هستید حتماً این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت امکان از سایر روش‌ها برای کاشت استفاده کند. از انتخاب یک کلینیک معتبر و باسابقه نیز غافل نباشید چرا که مهارت و دقت پرسنل خیلی به کمک شما خواهد آمد. بعد از عمل نیز با مراقبت درست می‌توانید این نگرانی را کاهش دهید. پمادهای ترمیمی و دستگاه‌های لیزر نیز تا حد بسیار زیادی جای بخیه را از بین می‌برند. اما در نهایت باید کمی واقع بین باشید و توقع بازسازی کامل پوست را نداشته باشید. با کمی بلند بودن موها در آن نقطه اصلاً جای بخیه دیده نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید