You are currently viewing ورزش بعد کاشت مو

ورزش بعد کاشت مو

ورزش بعد کاشت مو نیز از جمله موارد مراقبتی بعد پیوند است که باید به آن اهمیت داد. حداقل 50% از میزان موفقیت‌آمیز بودن عمل کاشت مو به رعایت نکات مراقبتی بعد از آن بستگی دارد. یعنی هرچقدر هم که عمل کاشت مو به درستی انجام شود تا زمانی که زیباجو مراقبت‌های بعد از عمل را به درستی انجام ندهد نتیجه نهایی قابل قبول نخواهد بود. یکی از مواردی که پزشک حتماً در نکات مراقبتی به شما گوشزد خواهد کرد؛ نداشتن فعالیت سنگین بعد از عمل است. البته پیوند مو یک عمل کم تهاجم است و رعایت مراقبت‌های بعد از آن نیز تنها به کمی صبر و حوصله نیاز دارد.

بعد از کاشت مو چه کار نکنیم؟

بعد کاشت مو باید از انجام هر فعالیتی که باعث آسیب رسیدن به گرافت‌ها و در نتیجه کاشت موی ناموفق شود، خودداری کرد. حالا این آسیب ممکن است از نوع ضربه و فشار باشد و یا بروز اختلال در سیستم گردش خون در گرافت‌ها و یا باعث بروز عفونت در محل کاشت شود.

چرا بعد از عمل کاشت مو نباید فعالیت سنگین انجام داد؟

فعالیت‌های سنگین بعد از کاشت می‌توانند اثرات مخربی بر گرافت‌های نوپا داشته و باعث متوقف شدن رشد آن‌ها و یا کنده شدنشان شود. از جمله مشکلاتی که این دسته از فعالیت‌ها برای گرافت‌ها ایجاد می‌کنند به شرح زیر هستند.

  • فشار و ضربه به گرافت‌ها: گرافت‌ها با فشار از جای خود بیرون زده و یا اصطلاحاً پاپ شوند. این گرافت‌ها دیگر از بین رفته و امکان بازیابی آن‌ها وجود ندارد.
  • کشیده شدن پوست ناحیه دونر: ورزش کردن تنها باعث کشیده شدن گرافت‌ها و کنده شدن آن‌ها‌ نمی‌شود. اگر متد کاشت شما نواری بوده و با بخیه همراه باشد، با کشیده شدن پوست سر امکان خونریزی بسیار زیاد خواهد شد.
  • تغییر گردش خون: فعالیت‌های جسمانی شدید باعث تغییر در روند فشار و گردش خون می‌شوند که برای گرافت‌های پیوند شده مخرب است.ورزش بعد کاشت مو
  • بروز عفونت و حساسیت: در حین تمرین ممکن است به صورت ناخودآگاه به سر دست بزنید و باعث عفونی شدن آن شوید. از طرف دیگر ورزش در نور آفتاب می‌تواند حساسیت پوست در این دوران را چندین برابر کند.
  • تعریق در ناحیه سر: علاوه بر بروز عفونت و تحریک پوست بخاطر تعریق پس از ورزش، احساس کلافگی و سوزش بعد از آن نیز بخاطر ممنوعیت استحمام دوچندان و آزاردهنده‌تر خواهد شد.
  • گیجی در روزهای اول: بخاطر گیجی بعد از مصرف مسکن‌ها ممکن است ورزش در روزهای ابتدایی باعث اتفاقات بدی برای فرد شود.

آیا بعد از کاشت مو می توان ورزش کرد؟

جواب این سؤال هم بله و هم خیر است. بله چون بعد از دوران نقاهت فرد به حالت عادی خود باز می‌گردد و امکان این کار وجود دارد. خیر چون به محض انجام پیوند قابل انجام نیست و فرد باید تا پایان دوران نقاهت صبر کند.

چه مدت بعد از کاشت مو می توان ورزش کرد؟

بهترین زمان برای بازگشت به تحرکات ورزشی سابق و شدید فرد، 30 تا 45 روز بعد از عمل است. اما اگر فرد ورزشکار است یا تحت تمرینات خاصی قرار دارد؛ پیشنهاد می‌شود حداقل تا دو هفته صبر کند. البته زمان بازگشت به فعالیت ورزشی بعد کاشت مو به عوامل مختلفی مانند: متد کاشت فرد، شدت و نوع ورزش و شرایط جسمی وعمومی فرد بستگی دارد و بهتر است پزشک شما در این خصوص نظر بدهد.

ورزش در هفته اول بعد کاشت

این زمان به دوران طلایی کاشت مو معروف است. در هفته اول بعد از کاشت از هرگونه حرکت اضافی و غیر ضروری خودداری کنید. برای انجام کارهای روزانه مانند بستن بند کفش و … نیز از اطرافیان کمک گرفته و سر خود را خم نکنید. همچنین بخوانید: کارهای روزانه بعد کاشت مو

آیا بعد از کاشت مو می توان ورزش کرد؟

اگرچه به طور کلی ورزش باعث رشد موها می‌شود اما در این دوران از انجام هرچیزی مانند دویدن که باعث افزایش کاردیو می‌شود؛ جلوگیری کنید. اما اگر همچنان مصر هستید حداقل بعد پس از روز پنجم و فقط پیاده روی را شروع کنید. البته برای جلوگیری از بروز عفونت بهتر است در فضای سرپوشیده باشد تا خاک و … به سر ورود نکند. در اواخر هفته اول می‌توانید برخی ورزش‌های سبک مانند یوگا و دوچرخه سواری آرام را نیز شروع کنید.

همچنین بخوانید: تاثیر ورزش بر رشد مو

ورزش‌ های سنگین بعد کاشت

پیشنهاد می‌کنیم بعد از کاشت تا جای ممکن از ورزش و هر کار سنگین دیگری که بر فشار خون، ضربان قلب و تعریق اثرگذارهستند؛ اجتناب کنید. به همین دلیل برای سونا، دویدن، وزنه‌برداری، فوتبال، بوکس، کشتی، شنا و تمامی ورزش‌های سنگین عجله نداشته و حداقل 4 هفته صبر کنید. برای انجام حرکات کششی نیز که ممکن است به ناحیه گردن و قسمت برداشت فشار وارد کنند؛ تا دو ماه زمان نیاز است.

استخر بعد از کاشت مو

اگرچه شنا را مانند سایر فعالیت‌های سنگین، بعد از 4 هفته جایز می‌دانند اما برای کاهش احتمال بروز عفونت بهتر است مدت زمان بیشتری را صبر کنید.

علت ممنوعیت رابطه جنسی بعد کاشت مو

برای جلوگیری از اختلال در گردش خون و وارد شدن هرگونه آسیب به گرافت‌های کاشته شده، رابطه جنسی تا دو هفته بعد از کاشت ممنوع است.

پیشنهاد می‌شود تا حد امکان بعد از کاشت فعالیت‌های خود را محدود کرده تا گرافت‌ها در سلامت کامل رشد کنند و به نتیجه مطلوب خود دست یابید. بیشتر افراد بعد از گذشت 4 هفته فرد می‌توانند به روال عادی زندگی خود بازگردند. برحسب متد پیوند و جنس پوست، مو و سازگاری آن‌ها ممکن است این زمان به طول بینجامد.

در آخر

با رعایت نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد می‌توانید از گرافت‌های خود محافظت کرده و بازدهی عمل را چندین برابر کنید.

ورزش‌های شدید باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون و تعریق شده که خطر خونریزی، عفونت و ریزش موهای کاشته شده را افزایش می‌دهد. اما به هر حال جنس پوست هر فرد و میزان همکاری آن با کاشت متفاوت است و ممکن است فرد بعد از دو هفته همچنان قرمزی، تورم و سوزش داشته باشد.

شروع فعالیت ورزشی را تحت نظر پزشک انجام دهید و با شدت کم شروع کرده و به تدریج شدت یابد. همچنین به محض اینکه احساس درد یا ناراحتی داشتید فعالیت خود را متوقف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید