You are currently viewing کاشت مو به روش fut

کاشت مو به روش fut

یکی از متدهای کاشت مو طبیعی، کاشت مو به روش fut است. در این روش برداشت از بانک مو به صورت نواری انجام می‌شود. کلینیک رویش سبز این روش را برای افرادی که ناحیه بزرگی از سرشان فاقد مو است، پیشنهاد می‌کند. در ادامه به مزایا، معایب، هزینه و سایر موارد در رابطه با این متد کاشت مو، به صورت مفصل خواهیم پرداخت.

کاشت مو به روش Fut چیست؟

بیش از دو دهه از عمر روش fut برای کاشت مو می‌گذرد. این روش که در اصل پایه و اساس کاشت موی مدرن و طبیعی است، در تمام این سال‌ها نتایج رضایت بخش زیادی داشته به صورتی که تا به امروز به عنوان یکی از روش‌های رایج کاشت مو در تمام دنیا شناخته می‌شود. کلمه fut در حقیقت مخفف کلمه Follicular Unit Transplantation یا به معنای انتقال واحد فولیکولی مو به صورت فلاپ یا نوار است.

در این نوع کاشت ابتدا بخشی از پوست سر در ناحیه بانک مو را جا می‌کنند سپس محلی که پوست آن برداشته شده را با اندکی کشش بهم رسانده و آنرا بخیه می‌زنند اما جای نگرانی برای ماندن جای بخیه نیست. پس از آن فولیکول‌ها یا گرافت‌‌های مو در زیر میکروسکوپ از بافت پوست جدا شده و آماده کاشت می‌شوند. پس منظور از کاشت مو به روش fut برداشتن قسمتی از پوست پشت سر بیمار است.

مراقبت های بعد از کاشت مو به روش fut

به طور کلی مراقبت‌های پس از کاشت مو به روش fut با سایر روش فرقی ندارد. تنها موردی که آن را با سایر روش‌ها متمایز می‌کند مراقبت از ناحیه دونر یا همان قسمتی از پوست پشت سر بیمار بوده که بخیه دارد. در دوره نقاهت پس از کاشت مو به روش fut  بیمار علاوه بر تورمی که در سر و صورت خواهد داشت احساس کشش پوست از پشت سر را هم تجربه می‌کند. برخی افراد نگرانی به جا ماندن جای اسکار بخیه را دارند اما بایستی بگوییم که در صورت رعایت اصول بعد از کاشت و همچنین استفاده منظم از داروها و پمادهای تجویز شده توسط پزشک متخصص دیگر نگرانی جایز نیست.

علاوه بر لزوم رعایت نکات کلی بعد از کاشت مو، در این روش بهتر است تا مدتی از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کرده و هرچه بیشتر سعی کنید که سر خود را خم نکرده و به صورت درست بخوابید. البته توجه داشته باشید که محل بخیه باید کاملا استریل باشد تا عفونت نکند. زمانی هم که پمادهای ترمیمی پوست را مصرف می‌کنید فشار زیاد به این ناحیه وارد نکنید.

در ادامه شما عزیزان را به مطالعه مقاله تاثیر ورزش بر رشد مو دعوت می‌نماییم.

مزایای کاشت مو به روش fut

کاشت مو به روش fut یکی از روش‌های رایج و باسابقه است که همچنان طرفداران خاص خود را دارد. با توجه به اثربخشی مطلوب این روش در ادامه به مزایای آن اشاره خواهیم کرد:

✔️ بازدهی بهتر نسبت به سایر روش‌ها

✔️ مدت زمان کاشت کمتر نسبت به سایر روش‌ها

✔️ دقت بالا در برداشت گرافت‌ها تا 90% به دلیل استفاده از میکروسکوپ

✔️ امکان انتخاب گرافت‌های بهتر (آسیب وارده کمتر به آن‌ها بخاطر زمان کمتری که گرافت‌ها خارج از بدن هستند.)

✔️ امکان کاشت فولیکول‌های بیشتر در یک روز

✔️ هزینه کمتر نسبت به سایر روش‌ها

معایب کاشت مو به روش fut

تهاجمی بودن اصلی‌ترین و به نوعی بزرگترین عیب این روش است. در کاشت مو به روش fut از آنجایی که قسمتی از پوست سر برداشته شده و بخیه زده می‌شود؛ بیمار با مسائلی مثل: درد، خونریزی، سوزش، خارش، عفونت و تلاش برای التیام آن روبرو است. در برخی افراد علائمی همچون تورم، قرمزی و حتی کبودی در ناحیه پیشانی و دور چشم هم دیده می‌شود که پس از چند روز از بین می‌روند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام کاشت مو به روش fut باید در نظر داشته باشید انتخاب پزشک معالج معتبر و ماهر است چرا که در این روش اگر اندازه و زاویه برداشت فلاپ درست نباشد ممکن است به اعصاب آسیب وارد شده و برای همیشه آن ناحیه بی‌حس یا دردناک شود.

همچنین افرادی که بیماری زمینه‌ای مثل دیابت دارند و جای بخیه آن‌ها دیرتر خوب می‌شود با این مسئله نیز روبرو هستند. به همین خاطر هم بوده که توصیه می‌شود تا افراد دارای بیماری زمینه‌ای برای کاشت مو از این روش استفاده نکنند.

اگرچه در نوار برداشت شده تنوع زیادی از گرافت‌های ضخیم و نازک داریم اما برای استخراج گرافت‌های نازک که بیشتر برای طبیعی‌سازی خط رویش استفاده می‌شود، محدودیت وجود دارد. چراکه تراکم آن‌ها در فلاپ نواری کم است و بیشتر در اطراف بانک مو دیده می‌شود.

کاشت مو به روش fut برای چه فردی مناسب است؟

اگرچه تعیین متد مناسب برای کاشت مو در هر فرد متفاوت بوده و تنها پزشک معالج می‌تواند با توجه به شرایط خاص هر شخص آن را تشخیص دهد اما در ادامه به چند مورد عمومی از گزینه‌هایی که برای این روش مناسب هستند آورده شده است.

✔️ کسانی که پوست سرشان انعطاف پذیر است.

✔️ کسانی که بانک مو پرپشتی داشته تا بعد از بخیه جای آن (هر چند کم) قابل رویت نباشد.

✔️ افرادی که در اثر آسیب‌هایی مثل: تصادف، مشکلات اعصاب، بیماری پوستی، شیمی درمانی و … دچار ریزش مو شده‌اند.

✔️ افرادی که ریزش مو ژنتیکی داشته و ریزش آن‌ها به ثبات رسیده باشد. (معمولا بعد از بازه سنی 25-30 سال)

هزینه کاشت مو به روش fut

اگرچه این روش به دلیل سرعت بالاتر و زحمت کمتر اپراتور کاشت، از سایر روش‌ها ارزان‌تر است اما به طور کلی تفاوت عمده هزینه کاشت مو به میزان طاسی و تعداد گرافت‌های مورد نیاز برای کاشت بستگی دارد. علاوه بر این موضوع میزان دستمزد تیم پزشکی، آزمایش، داروها و تجهیزات اتاق عمل هم بر این مبلغ تاثیرگذار هستند. برای محاسبه قیمت دقیق این عمل و اینکه کدام روش برای شما مناسب‌تر است، می‌توانید از مشاوره رایگان کاشت مو کلینیک رویش سبز بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

کاشت مو به روش fit و fut انجام می‌شود. این دو روش مزایا و معایب فراوانی دارد. روش fut مقرون به صرفه تر است و نتیجه بهتری دارد.مشاوران کلینیک رویش سبز برای افرادی که تمایل به کاشت ابرو یا کاشت مو در جلوی سر را دارند می‌توانند از روش fit استفاده کنند.زیرا در این روش فرد پس از انجام عمل به مراقبت های کمتری نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید