You are currently viewing آیا روش کاشت مو در زنان توصیه می‌شود؟

آیا روش کاشت مو در زنان توصیه می‌شود؟

زنان هم همانند مردان ممکن است با چالش‌های مربوط به ریزش مو یا طاسی مواجه شوند و به همین دلیل نیز ممکن است نیاز به کاشت مو داشته باشند. کاشت مو در زنان البته به دلیل برخی از روندهای ساختاری ممکن است در روش‌های به کار گرفته شده در آقایان تفاوت‌هایی داشته باشد، اما از لحاظ ماهیت به همان صورت است.

روش کاشت مو در زنان همانند روشی که برای آقایان مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیاز به برداشت فولیکول‌های مو از ناحیه پرمو و بانک مو و انتقال آن‌ها به ناحیه کم پشت دارد. بانوانی که با کم‌پشت شدن موها یا طاسی ناحیه‌ای مواجه شده‌اند، معمولا از روش‌های کاشت مو برای برطرف کردن مشکل ظاهری خود استفاده می‌کنند. با توجه به این موضوع انجام فرایند کاشت، نیاز به تراشیدن سر، گذراندن دوره نقاهت، و دوره مناسب برای نتیجه‌دهی فرایند کاشت دارد.

با وجود این توصیف‌ها معمولاً ذات روند ریز مو در زنان با مردان متفاوت است و این موضوع می‌تواند در روند کاشت موی زنان تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

تفاوت ریزش موی آقایان و زنان در چیست؟

به طور کل، ریزش موی مردانه که معمولا به آن ریز موی آندروژنیک نیز می‌گویند ناشی از خصوصیات ارثی واکنش به «دی‌هیدروتسترون» است که ترشح آن با بلوغ در مردان شروع می‌شود. پوست سر مردانی که ارث طاسی را دارند، به این هورمون واکنش نشان داده و طبق الگویی خاص روند ریز مو در طول سالیان مختلف ادامه پیدا می‌کند تا در نتیجه به طاسی کامل برسد و صرفا نوار پشت سر از آن باقی می‌ماند.

از طرف دیگر ریزش موی زنان لزوما به خاطر الگوهای هورمونی در مردان نیست و دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. عدم تغذیه موها، بروز رخدادهای بیرونی و آسیب به پوست سر، سبک زندگی از جمله مواردی هستند که در کنار تغییرات هورمونی ممکن است باعث ریز مو در زنان شود. ریزش مو در زنان برخلاف آقایان از الگویی خاص پیروی نمی‌کند و ممکن است از هر بخشی از سر، حتی نوار پشت سر که در آقایان امکان ریزش را ندارد نیز رخ دهد. این موضوع باعث می‌شود تا در بسیاری از موارد، کاشت مو به عنوان آخرین راهکار برای بانوان توصیه شود.

پزشک‌های متخصص معمولا توصیه می‌کنند تا بانوان پیش از ریز کامل موی سر خود اقدامات لازم را در جهت بهبود تغذیه موهای خود را انجام دهند و از طرف دیگر در صورت وجود اختلالات هورمونی اقدامات لازم درمانی در این زمینه انجام شود تا درمان طاسی سر در بانوان به مرحله نیازمند به کاشت نرسد.

با این حال بروز حوادثی و ایجاد آسیب فیزیکی به پوست سر در کنار اختلالات هورمونی طولانی مدت ممکن است باعث شود تا بانوان نیاز به کاشت مو پیدا کنند.

کاشت مو در بانوان در چه شرایطی انجام می‌شود؟

دلایلی که معمولا باعث می‌شود تا بانوان نیازمند به کاشت مو شوند شامل این موارد می‌شود:

  • ریزش موی سراسری و ارثی که به خاطر مشکلات هورمونی و مشابه ریزش آقایان
  • ریزش مو به دلیل آسیب‌های فیزیکی به سر
  • وجود عیوب پوستی و مشخصه‌های ظاهری خاص نظیر خط رویش متفاوت
  • ریزش مو به خاطر عوامل دیگر نظیر بیماری‌ها یا انجام عمل‌های دیگر

روش‌های توصیه شده برای کاشت مو در زنان به چه صورت است؟

در ابتدای این مطلب در مورد علل ریز موی زنان و تفاوت آن با روند ریز آندروژنیک در مردان صحبت کردیم. همین موضوع باعث می‌شود تا روند کاشت مو در زنان نیز با روند کاشت موی مردان متفاوت باشد. در ابتدایی‌ترین مرحله‌ی کاشت موی سر آقایان اقدامات لازم برای تراشیدن کامل سر انجام می‌شود و عملا مردان برای انجام فرایند کاشت مو به طول کامل سر خود را کچل می‌کنند.

اما از آنجایی که معمولاً علت ریز موی زنان به صورت سراسری نیست و به شکلی نقطه‌ای و ناحیه‌ای موی سر بانوان ریخته می‌شود، می‌توان صرفا مرحله تراشیدن سر را به ناحیه اهداکننده و ناحیه دریافت کننده محدود کرد. با توجه به این موضوع، در صورتی که از روش‌هایی نظیر FUE برای کاشت استفاده شود، دستگاه‌های پانچ، صرفا فولیکول‌های مو را از ناحیه‌ای مشخص از سر بانوان برداشته و آن را در ناحیه نیازمند به کاشت قرار می‌دهند. گفتنی است که در این روش، به صورت معمول بخش‌هایی از سربانوان ممکن است نیاز به تراشیدن نقطه‌ای را داشته باشد تا دستگاه‌های برداشت مو که به آن‌ها دستگاه پانچ گفته می‌شود بتوانند فولیکول‌ها را از ناحیه اهدا کننده جدا کنند.

از طرف دیگر، تراشیدن کامل سر یا کچل کردن کامل برای کاشت موی زنان یکی از موارد چالش‌برانگیز برای زیباجویان به حساب می‌اید. دوره نقاهت کاشت مو هرچند که کوتاه است، اما تراشیدن کامل موها باعث می‌شود تا بانوان با چالش‌های بیشتری نیز مواجه شوند و مدت زمان بیشتری را تا زمان رشد مجدد موهای خود منتظر دریافت نتیجه باقی بمانند. در نتیجه این موضوع در کلینیک‌های مجهز تلاش می‌شود تا میزان ناحیه نیازمند به تراشیدن در فرایند کاشت موی بانوان به حداقل ممکن برسد.

در چه صورت کاشت مو در زنان نیاز به تراشیدن کامل سر دارد؟

در مواردی که ریزش یا کم‌پشت شدن موهای سر زنان به صورت کامل و سراسری باشد، فرایند کاشت مو نیاز به تراشیدن کامل سر خواهد داشت. با این حال این روش تنها در مواقع و شرایطی ویژه انجام می‌شود که کم‌پشتی یا طاسی در تمامی یا اکثریت بخش‌های سر وجود داشته باشد.

اما در صورتی که نیاز به کاشت سراسر موها وجود نداشته باشد، فرایند کاشت مو در زنان تنها نیاز به تراشیدن بخشی خاص از ناحیه اهدا کننده و ناحیه مورد نیاز به کاشت خواهد داشت. در این فرایند کافی است ناحیه دونر تراشده شده و فولیکول‌های برداشته شده با استفاده از دستگاه پانچ برداشته و برای کاشته شدن آماده شوند. علاوه بر این نواحی نیازمند به کاشت نیز باید تراشیده شوند تا برای کاشتن فولیکول‌های برداشت شده آماده شوند.

در چه مواردی کاشت مو زنان نیاز به تراشیدن کامل دارد؟

عوامل موثر بر اینکه کاشت موی سر زنان را نیازمند به تراشیدن کامل سر می‌کند شامل این موارد می‌شود:

  • نوع و عوامل ناشی از ریزش مو
  • گسردگی ناحیه طاسی نازمند به کاشت
  • تعداد فولیکول‌های لازم برای ایجاد پوشش در ناحیه کاشت
  • تخصص و توانایی تکنسین کاشت
  • تجهیزات لازم در کلینیک

با توجه به این موارد، در صورتی که بانوان نیاز به کاشت مو پیدا کرده‌اند توصیه می شود تا روند کاشت مو را در کلینیک‌های معتبر و مجهز به فناوری‌های به‌روز دنیا انجام دهند تا کمترین میزان تراشیدن در نواحی مختلف سر را تجربه کنند.

بهترین روش برای کاشت موی سر بانوان کدام است؟

امروزه روش‌های مختلفی برای کاشت مو استفاده می‌شود که هر یک از آن‌ها بسته به نوع ریزش موی سر و نوع بانک موی افراد ممکن است متفاوت باشد. در نتیجه این موضوع متخصصین و پزشک‌های فعال در حوزه کاشت مو، روش‌های مختلفی را به زیباجویان معرفی می‌کنند. با این حال به دلیل حساسیت بسیار بالایی که فرایند کاشت مو در زنان دارد و به این دلیل که بسیاری از بانوان تمایلی به تراشیدن و کچل کردن کامل سر خود ندارند، بهتر است از روش‌هایی استفاده شود که کمترین تغییر ظاهری را پس از انجام فرایند جراحی کاشت برای فرد به همراه دارد.

با توجه به این توضیحات بهترین روش کاشت برای موی سر بانوان، روش FUE است که طی آن به صورت نقطه‌ای فولیکول‌ها از بخش مشخصی از بانک مو برداشته می‌شود و به صورت دانه به دانه روی ناحیه‌های نیازمند کاشت قرار داده می‌شود. گفتنی است که روش FUE به دلییل حساسیت بسیار بالای خودش، ممکن است مدت زمان انجام عمل کاشت را افزایش دهد، با این حال این موضوع باعث می‌شود تا کمترین آسیب به نواحی پرموی سر وارد شود.

دیدگاهتان را بنویسید