You are currently viewing علت ریزش مو در دوران بارداری چیست؟

علت ریزش مو در دوران بارداری چیست؟

  • نویسنده پست:
  • دسته‌بندی پست:ریزش مو
  • دیدگاه‌های پست:6 دیدگاه
  • زمان مطالعه:زمان مطالعه: 2 دقیقه

بارداری در کنار لذت‌هایش مشکلات زیادی را برای خانم‌ها به همراه دارد. ریزش مو یکی از آن مشکلاتی است که علاوه بر شایع بود زودتر هم به چشم می‌آید. در این نوشته به دلیل عمومیت مشکل ریزش مو در دوران بارداری به این موضوع و علل آن پرداخته شده است.

اگرچه این ریزش مو در بیشتر مادران باردار دیده می‌شود اما حتی خانم‌هایی هستند که در هنگام بارداری موهایشان ضخیم و کلفت‌تر نیز می‌شود. پس به این صورت نتیجه می‌گیریم که علائم بارداری هر فردی با فرد دیگر کاملا متفاوت بوده و لزوما همه افراد مثل هم نیستند.

ریزش مو روزانه چیست؟

ریزش مو روزانه

اولین سوالی که پیش می‌آید این است که ریزش چند تار مو در روز را می‌توان ریزش مو دوران بارداری دانست؟ یا ریزش چند تار مو در روز طبیعی است ؟ در جواب به این سوال باید گفت که ریزش مو به صورت روزانه امری عادی است.

هم مردان و هم زنان در شرایط عادی هم به صورت متوسطه روزانه ۵۰ تا ۱۰۰  تار از موهای خود را از دست می‌دهند. این ریزش مو بیشتر در هنگام شستشو و شانه کردن اتفاق می‌افتد. در خصوص بهبود این موضوع می‌توانید به مقاله تاثیر شامپو بر ریزش مو مراجعه کنید.

اما اگر ریزش بیشتر از این تعداد باشد علت دیگری داشته که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

علت‌های ریزش مو

✔️ بارداری

✔️ زایمان

✔️ شیردهی

✔️ تصادف

✔️ تاثیرات هورمونی

✔️ قرص‌های ضد بارداری

✔️ کاهش وزن ناگهانی

✔️ شوک عاطفی ناگهانی

✔️ عدم تعادل تیروئید

✔️ سقط جنین

✔️ کمبود ویتامین

✔️ شیمی درمانی

✔️ کمبود آهن و کم‌خونی

✔️ ابتلا به کرونا

ریزش مو در دوران بارداری چگونه است؟

ریزش مو بارداری

اما ریزش مو در دوران بارداری با ریزش مو روزانه فرق دارد. در این دوران و به ویژه در اواخر آن هورمون پروژسترون بیشتر تولید شده و باعث شکنندگی، خشکی و در نهایت ریزش مو می‌شود. این موضوع تنها به ریزش موی سر منتهی نشده و ابروها نیز در این دوران ریزش را تجربه می‌کنند که در ادامه شما را به مطالعه مقاله دلیل ریزش ابرو در دوران بارداری نیز دعوت می‌نماییم.

البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که خیلی جای نگرانی وجود ندارد و در اکثر مواقع پس از زایمان و با تنظیم هورمون‌ها، شرایط به حالت عادی برمی‌گردد. اگرچه بسیاری از بانوان هم هستند که در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی نه تنها ریزش مو را تجربه نمی‌کنند بلکه موهای ضخیمی داشته و رشد آن‌ها نیز سریع‌تر می‌شود.

دلایل ریزش مو در دوران بارداری

  • تغییرات هورمونی

همانطور که گفته شد علت اصلی ریزش مو در دوران بارداری تغییرات هورمونی است. افزایش سطح پروژسترون در بدن مادر باعث تغییر در استحکام و رشد موها می‌شود و این نوسانات هورمون‌ها در چرخه عادی رشد مو وقفه ایجاد می‌کند.

ریزش مو هورمونی سریع رخ نداده و پس از چند ماه نمود بیرونی پیدا کرده و متوجه سست شدن آن خواهید شد. با این حساب در سه ماه اول بارداری که به بدن شوک زیادی وارد شده و متحمل فشارهای زیادی می‌شود؛ تعادل هورمون‌ها برای تامین کودک به شدت به هم ریخته و مقدار از دست رفتن مو بیشتر است.

  • تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب در دوران بارداری می‌تواند باعث ریزش مو شود. در دوران بارداری بدن به شدت نیاز به آهن، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی دارد. اما در سه ماه اول بارداری که برخی از خانم‌ها دچار حالت تهوع می‌شوند؛ هم ویتامین‌ها از بدن دفع شده و هم در روند تغذیه رسانی اختلال ایجادمی‌شود.

در نتیجه بدن ضعیف شده و اگر ویتامین‌ها به واسطه غذا تامین نشوند باعث ریزش مو می‌شود. علاوه بر این مصرف برخی ویتامین‌های اضافی مثل رتینول نیز در این دوران ریزش مو را به همراه خواهند داشت.

  • ژنتیک

علت‌های ژنتیکی نیز بسیار مهم است. به طور مثال اگر مادر شما در هنگام بارداری دچار ریزش مو شده باشد، احتمال اینکه شما هم در این دوران با این مشکل روبرو باشید؛ زیادتر است. برای این منظور برخی پزشکان داروهایی تجویز می‌کنند تا بدون تاثیر بر روی کودک، مادر بتواند با آن مقابله کند.

  • اختلالات تیروئید

غده تیروئید موظف به ایجاد تعادل در سوخت و ساز بدن، تامین سلامتی گوارشی، روانی و حتی ناخن، پوست و مو است. در دوران بارداری بیشتر با کم‌کاری تیروئید در بانوان روبرو هستیم اما برخی افراد نیز در این دوران پر‌کاری تیروئید را تجربه می‌کنند. به هر حال در هر دو صورت، این اختلال در میزان هورمون تولیدی توسط این غذه باعث بروز ریزش مو در زنان می‌شود.

  • بیماری‌ در بارداری

همانطور که گفته شد در دوران بارداری به دلیل شوکی که به اندام‌ها وارد می‌شود؛ بدن شروع به مقابله کرده و واکنش‌هایی را از خود نشان می‌دهد. در برخی مواقع و بسته به نوع عملکرد بدن هر فرد بیماری‌هایی در افراد بروز می‌کند.

از شایع‌ترین بیماری‌هایی که در دوران بارداری باعث ریزش مو می‌شوند می‌توان به دیابت بارداری، فشارخون، کرم حلقوی، افسردگی و اضطراب اشاره کرد. بعضی اوقات هم داروهایی که برای درمان این بیماری‌ها تجویز می‌شود خود این مشکل را به وجود آورده یا تشدید می‌کنند.

  • حساسیت پوستی

در این شرایط حتی ممکن است مادر دچار بیماری‌ یا آلرژی‌های پوستی در سر شده که منتج به نازک شدن پوست سر و ریزش مو شود.

  • سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

اگرچه این اختلال باعث افزایش سطح هورمون‌های مردانه و به دنبال آن افزایش رشد مو می‌شود؛ اما در بعضی افراد نیز ریزش مو را به همراه دارد.

  • قطع داروهای جلوگیری از بارداری

قطع مصرف داروهای پیشگیری از بارداری هم می‌تواند عامل ریزش مو در مادران باردار شود.

  • تجربه سقط جنین

سقط جنین و یا مرده‌زایی نیز برای بانوان ریزش مو را به دنبال خود دارد که بهتر است فرد زیرنظر پزشک داروهایی را دریافت کرده تا این اثر را کاهش دهد.

چه کسانی بیشتر مستعد ریزش مو در بارداری هستند؟

همانطور که گفته شد بعضی افراد به صورت ژنتیکی مستعد هستند. علاوه بر آن‌ها خانم‌هایی که از موهای ضخیم، موج‌دار و بلندی برخوردار هستند نیز بیشتر از افرادی که موهای نازکی دارند، کم پشتی را در دوران بارداری تجربه می‌کنند.

چگونه ریزش مو در دوران بارداری را کنترل کنیم؟

موهای کم‌پشت یک زن باردار
کم‌پشتی موهای زنان باردار

 

برای جلوگیری از ریزش مو در دوران بارداری یا حتی کاهش آن و داشتن موهایی سالم و شاداب به نکات زیر توجه کنید.

  1. موها را بیش‌ از حد برس نکشید و در ضمن برس مناسب تهیه کنید.
  2. ماساژ پوست سر، گردش خون را زیاد کرده و ریزش مو را کمتر می‌کند.
  3. تا حد امکان از مدل‌های دم‌اسبی، بافت، اکستنشن مو، ابزارهای حالت‌دهی مو و به طور کل هر چیزی که مو را تحت فشار قرار دهد؛ کمتر استفاده کنید.
  4. از مواد شیمیایی سنگین برای صاف‌ و رنگ‌ کردن موها استفاده نکنید.
  5. میوه‌ و سبزی‌جات حاوی فلاونوئید و آنتی اکسیدان‌ هستند که از فولیکول‌‌های مو در برابر آسیب‌دیدگی محافظت می‌کنند. پس بهتر است این اقلام را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

در همین رابطه می‌توانید مقاله اشتباهات رایج مراقبت از مو را نیز ببینید.

در انتها

در این مقاله به تمام نکات اساسی در مورد علت ریزش مو در زنان باردار پرداخته شد. چنانچه در این باره سوالی داشته باشید مشاوران کلینیک رویش سبز تمام وقت آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند. همچنین اگر در دوران کرونا دچار ریزش مو شده‌اید پیشنهاد می‌شود تا مقاله ریزش مو در دوران کرونا را مطالعه کنید.

 

این پست دارای 6 نظر است

  1. سهیلا

    ممنونم از مطالب مفیدتون ممکنه مقاله ای برای درمارن ریزش مو بنویسید؟

    1. خاطره شامقلی

      سلام مقاله علت و درمان ریزش مو را به پیشنهاد شما نوشته ایم و در سایت قرار داده ایم.

  2. Pari

    من اوایل بارداریمه و دچار ریزش مو شدم چیکار باید کنم

    1. خاطره شامقلی

      سلام ریزش مو در دوران بارداری و حتی پس از دوران بارداری امری کاملا طبیعی است و نیاز به درمان خاصی ندارد .

  3. مائده

    من دوران بارداری و تموم شده ولی هنوز موهام می‌ریزه باید چیکار کنم .؟

    1. خاطره شامقلی

      سلام بهتر است کمی مراقب موهایتان باشید و به صورت دائمی سشوار نکشید . از رنگ کردن مداوم دست بکشید و کمی ماساژ سر را ادامه بدهید .جای نگرانی نیست ریزش موها متوقف میشود .

دیدگاهتان را بنویسید