You are currently viewing چربی و حرارت کبد و ریزش مو | آنچه باید در مورد آن بدانید

چربی و حرارت کبد و ریزش مو | آنچه باید در مورد آن بدانید

آیا بین کبد و ریزش مو نیز رابطه ای نهفته است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که عوامل زیادی در سلامت و شادابی پوست و موها دخیل هستند که کبد نیز از این قائد مستثنی نیست. از طرف دیگر کبد نیز یکی از ارگان‌های به شدت مهم در بین اعضای بدن است و نقش کلیدی را ایفا می‌کند.

نقش اساسی کبد در تنظیم درست متابولیسم بدن است. پس در حقیقت حفظ سلامت کبد به معنای حفظ یک جریان سالم و موثر متابولیک در بدن بوده که اثرات مثبتی بر کل سیستم فیزیولوژیک انسان دارد. کبد مسئول جذب ویتامین‌های محلول در چربی، سم‌زدایی از استروژن، و تنظیم سطح قند خون نیز هست.

نقش کبد در ریزش مو

  • تولید صفرا، جذب و انتقال ویتامین‌ها و مواد مغذی:

وظیفه کبد تولید صفرا بوده که نقش مهمی در هضم چربی‌ها در روده کوچک دارد. پس از ترشح ماده‌ای به نام زرده (بایل) یا همان صفرا از کبد، این ماده در کیسه صفرا ذخیره شده تا هنگام مصرف غذاهای چرب به روده کوچک ریخته شود. صفرا همچنین برای انتقال مواد مغذی، از جمله ویتامین‌های محلول در چربی و مواد معدنی، به اعضای بدن نیز اهمیت دارد. این موضوع شامل انتقال این مواد به ریشه‌های مو نیز می‌شود که برای چرخه طبیعی رشد فولیکول‌های مو بسیار مهم هستند.

کبد و ریزش مو

وقتی کبد به درستی عمل نکند، مقدار کافی صفرا تولید نشده و این موضوع به خودی خود می‌تواند منجر به ریزش مو شود. اما وقتی کبد به درستی عمل می‌کند، مقدار کافی صفرا تولید می‌شود و انتقال مواد مغذی به ریشه‌های مو نیز تضمینی است. اما اگر کبد به خطر افتاده باشد (به دلیل بیماری‌های کبد چرب، هپاتیت و غیره)، تولید صفرا ممکن است کاهش یابد و این وظایف به خوبی انجام نشود. در اینجاست که اهمیت چربی کبد و تأثیر آن بر ریزش مو خود را نمایان می‌کند.

  • ترکیب هورمون‌ها و تولید لیپیدها و پروتئین‌ها:

کبد در ترکیب هورمون‌ها، ساخت و ساز پروتئین‌ها و انواع لیپیدها مختلف که برای رشد کلی بدن از جمله رشد مو لازم هستند، نقش دارد. این مواد همچنین برای سلامت پوست، مو و انرژی نیز ضروری هستند. وقتی کبد به درستی عمل نمی‌کند، این هورمون‌ها و پروتئین‌ها نیز به مقدار کافی تولید نمی‌شوند که این موضوع نیز به ریزش مو منجر شود.

به عنوان مثال، فاکتور رشد شبیه به انسولین 1 (IGF-1) یک هورمون است که توسط کبد تولید می‌شود. IGF-1  به رشد و تقسیم سلول‌ها، از جمله در ریشه‌های مو، کمک می‌کند. تقسیم درست سلول‌ها به شادابی و تقویت مو کمک می‌کند. علاوه بر این، کبد پروتئین‌هایی مانند آلبومین تولید می‌کند که در حفظ حجم خون و انتقال مواد مغذی نقش دارند.

نقش کبد در ریزش مو

پس در نتیجه وقتی کبد به هر دلیلی (بیماری‌های کبد، سوءمصرف الکل و دیگر عوامل)، درست عمل نمی‌کند تولید هورمون‌ها و پروتئین‌ها ممکن است مختل شود. این می‌تواند به رشد مو و در نتیجه ریزش مو منجر شود.

  • سم‌زدایی، تصفیه و دفاع آنتی‌اکسیدانی:

کبد اصلی‌ترین عضو برای تصفیه بدن و در واقع مرکز سم‌زدایی بدن است. این عضو سم‌ها، داروها و محصولات زائد متابولیکی را شناسایی کرده و از گردش خون حذف می‌کند .تصفیه برای حفظ سلامت انواع بافت‌ها، از جمله ریشه‌های مو ضروری است. به این صورت سم‌زدایی کبد به حفظ سلامت موها نیز کمک می‌کند.

حرارت کبد و ریزش مو

مصرف زیاده از حد غذاهای چرب و پرکلسترول، استرس و خشم زیاد، مصرف نوشیدنی بین یا فوراً بعد از غذا، عدم فعالیت بدنی کافی، مصرف الکل و مواد مخدر از عوامل بروز کبد گرم در افراد هستند.

همچنین بخوانید: تاثیر ورزش بر رشد مو

حرارت کبد نیز مانند هر بیماری دیگری عملکرد کبد را با مشکل روبرو کرده و در پی آن باعث ریزش مو نیز خواهد شد. از نشانه‌های این بیماری می‌توان به خشکی و تلخی دهان، فشار خون بالا، بی‌خوابی، یبوست، میگرن، کاهش اشتها، احساس داغی بیش از حد و … اشاره کرد.

آیا کبد چرب با گریدهای مختلف روی ریزش مو تاثیر می‌گذارد

به تجمع چربی درکبد استئاتوز کبدی یا در اصلاح کبد چرب گفته می‌شود. اگر بیش از 5 تا 10% وزن کبد شما چربی باشد، شما به کبد چرب دچار هستید. این بیماری خاموش و متداول از سبک زندگی نادرست، تغذیه نامناسب و به ویژه سطح استرس بالا می‌آید. کبد چرب بسته به میزان چربی تجمع یافته در بدن به گرید‌های مختلف تقسیم می‌شود که هرچه این گرید بالاتر رود اختلالات کبد بیشتر شده و به الطبع ریزش مو نیز بیشتر خواهد شد.

ایا کبد گرم و کبد چرب باعث ریزش مو میشود

همانطور که در ابتدای متن گفتیم هر موردی که باعث اختلال در عملکرد کبد شود منجر به ریزش مو نیز خواهد شد. بیماری‌های کبد نیز از این موارد هستند.

راهکار درمان ریزش موی ناشی از کبد چرب

درمان ریزش موی ناشی از بیماری‌های کبد تنها با رفع مشکلات کبد خود به خود قابل درمان است. اما اگر ریزش شما شدیدتر بود و قصد داشتید از کاشت مو برای بازیابی تارهای از دست رفته کمک بگیرید، مطالعه مقاله آزمایش‌‌های کاشت مو قبل از هر اقدامی به شما پیشنهاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید