You are currently viewing آیا استفاده از فیناستراید برای درمان ریزش مو توصیه می‌ شود؟

آیا استفاده از فیناستراید برای درمان ریزش مو توصیه می‌ شود؟

فیناستراید یکی از قرص‌های هورمونی است که با دز بسیار پایین برای درمان ریزش موی آندروژنیک استفاده می‌شود. این دارو یکی از راهکارهای جلوگیری از ریزش مو به صورت هورمونی است. در دوره‌ای توسط FDA نیز به تایید رسیده بوده است. در حال حاضر برخی از متخصصین و پزشک‌های فعال در حوزه کاشت مو استفاده از این دارو را پس از کاشت مو یا برای درمان ریزش موها توصیه می‌کنند و برخی دیگر از متخصصین پوست و زیبایی مخالف استفاده از آن هستند.

سازوکار استفاده از فیناستراید به چه صورت است؟

فیناستراید با تغییر عملکرد هورمون‌های مردانه در پوست سر می‌تواند باعث کاهش ریزش مو شود. فیناستراید با مهار کنترل شده استروئید‌های فعال در بدن باعث کنترل و کاهش روند ریزش مو می‌شود. حتی در برخی اوقات می‌تواند فرآیند ریزش مو را متوقف کند.

علت اصلی ریزش موی آندروژنیک در مردان، واکنش پوست سر به تستوسترون است. این موضوع باعث می‌شود تا فرآیند ریزش مو در پوست سر برخی از آقایان، با الگویی مشخص رخ بدهد. سازمان غذا و داروی آمریکا نیز استفاده از این دارو را برای کاهش، کنترل و متوقف کردن ریزش موی مردانه به صورت موقت تایید کرده است. با این حال نظرات نسبت به این دارو همچنان در میان متخصصین ضد و نقیض است.

تحقیقات و نظرات در مورد فیناستراید چیست؟

استفاده از فیناستراید در صورتی که علت و ریشه اصلی ریز مو افزایش هورمون‌های تستوسترون باشد، به مردان توصیه می‌شود. سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده که استفاده از این دارو با کنترل سطح استروئیدها در بدن مردان می‌تواند به کنترل صفات ثانویه جنسی مردانه، از جمله ریزش مو کمک کند. استفاده از این دارو روی دیگر صفات ثانویه جنسی مردان نیز تاثیر می‌گذارد. همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از مردان تمایل کمتری نسبت به استفاده از این دارو داشته باشند.

نظرات در مورد فیناستراید

تحقیقات پیشین FDA حاکی از آن بود که استفاده از این دارو به صورت موقت روی روند دریافت هورمون‌های مردانه تاثیر می‌گذارد؛ عوارض جانبی ناشی از استفاده آن به محض قطع مصرف این دارو متوقف خواهند شد.

همچنین بخوانید: ماینوکسیدل

با این حال تحقیقات اخیر ادعا کرده‌اند که استفاده طولانی مدت از این دارو ممکن است تاثیرات طولانی مدت و حتی دائمی روی صفات ثانویه جنسی مردان داشته باشد. حتی پس از قطع مصرف این دارو نیز این تغییرات به حالت عادی باز نمی‌گردد. این ادعا، هرچند که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز تایید نشده، اما می‌تواند یکی از دلایلی باشد که بسیاری از متخصصین پوست و مو را به سمت منع استفاده از این دارو متمایل کند.

استفاده از این دارو در بانوان برای کنترل صفات ثانویه جنسی، کاهش سطح تستوسترون یا ریزش مو توسط FDA تایید نشده است. هنوز شک و شبهات بسیار زیادی در مورد آن وجود دارد.

ایا استفاده از فیناستراید بعد از کاشت مو توصیه می‌شود؟

برخی از متخصصین زیبایی استفاده از داروی فیناستراید را پس از کاشت مو به زیباجویان خود توصیه می‌کنند. این کار از ریزش مجدد موهای کاشته شده و طبیعی جلوگیری می‌کند. برخی متخصصین بسته به شرایط زیباجویان با استفاده از این دارو مخالف هستند. علاوه بر این بسیاری از زیباجویان ممکن است به دلیل بروز عوارض جانبی ناخواسته، تمایلی به استفاده از این دارو به صورت طولانی مدت نداشته باشند.

حقیقت این است که تاثیرگذاری فیناستراید پس از کاشت مو مشخصاً به نوع و روش کاشت، جنس موها و سطح واکنش بدن فرد به این دارو مربوط است. در روش‌های نوین کاشت مو، فولیکول‌های مو به همراه سلول خونی آن‌ها برداشت می‌شود. در این حالت به بافت زنده در ناحیه کاشته شده به حیات خود ادامه دهند، اما گیرنده‌های هورمونی این فولیکول‌ها برداشت نمی‌شود. علاوه بر این در روش‌های کاشت مدرن، تلاش می‌شود تا فولیکول‌هایی برداشت شوند که دارای گیرنده‌های هورمونی نیستند و در حالت اولیه نیز واکنشی نسبت به ترشح هورمون‌ها در بدن ندارند.

فیناستراید بعد از کاشت مو

با توجه به این توضیحات، باید در نظر داشت که تنها کسی که می‌تواند استفاده از فیناسترید بعد از کاشت مو را به شما توصیه کند، پزشک متخصص شما است که در جریان کامل فرآیند کاشت موی شما بوده است. برخی پزشکان نیز برای تقویت موها بعد از کاشت تزریق آمپول‌های بیوتین و بپانتین را توصیه می‌کنند.

در چه صورتی بعد کاشت فیناستراید تجویز می شود؟

معمولاً پزشک‌ها با مشاهده علائم زیر استفاده از این دارو را توصیه می‌کنند.

  • موهای برداشته شده همچنان حاوی دریافت کننده‌های هورمونی باشند.
  • موی سر فرد با تعداد کمی گرافت کاشته شده باشد.
  • ناحیه کاشت شده دارای موهای طبیعی خودش هم باشد.

در چه صورتی بعد کاشت فیناستراید تجویز نمی شود؟

اگر ریزش مو به صورت سرتاسری رخ دهد و فرد کاشت موی کامل را با برداشت گرافت‌های فاقد دریافت‌کننده‌های هورمونی انجام داده باشد، پزشک متخصص معمولاً استفاده از این دارو را توصیه نخواهد کرد.

نتیجه‌گیری

فیناستراید یکی از بحث برانگیزترین داروهای درمان ریزش موی مردانه است. استفاده از این دارو می‌تواند با عوارض ناخواسته هورمونی و تغییراتی در صفات ثانویه جنسی نیز همراه باشد. به همین دلیل استفاده از این دارو تنها باید با تجویز پزشک متخصص انجام پذیرد. در فرآیند کاشت مو، این دارو را با تایید پزشک متخصصی که در جریان فرآیند کاشت موی شما بوده مصرف کنید. در صورت عدم تایید، نباید این دارو مصرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید