You are currently viewing دلایل ریزش مو بعد از کاشت

دلایل ریزش مو بعد از کاشت

ریزش مو بعد از کاشت، یکی از عوارض شایع بعد از پیوند مو طبیعی است. در بیشتر افرادی که پیوند مو انجام می‌دهند، این اتفاق رخ می‌دهد. موهای کاشته شده از روز اول که پانسمان سر شما باز می‌شود حدود یک الی دو میلی‌متر شروع به رشد می‌کنند و این روند تا حدود بیست روز ادامه پیدا می‌کند. در ادامه کلینیک رویش سبز به صورت مفصل در مورد دلایل ریزش مو بعد از کاشت مو می‌پردازد.

علت ریزش مو بعد از کاشت

ریزش حدود بیست روز بعد از کاشت مو رخ می‌دهد، در این نوع فقط ساقه‌های مو دچار ریزش می‌شوند و فولیکول‌های مو با عمل پیوند در زیر پوست محکم شده‌اند. پس در این زمان احتمال ریزش مو همراه با ریشه بسیار کم است مگر اینکه شوک یا ضربه‌ای به آن‌ها وارد شده باشد. نکته جالب اینجاست که هر چه قدر ریزش مو در این دوران بیشتر و شدیدتر باشد، احتمال اینکه بعدا تراکم مو افزایش یابد، بیشتر است.

پس همانطور که گفته شد این موضوع طبیعی بوده و جای هیچ نگرانی نیست. افرادی که قبل از عمل کاشت مو دارای ریزش زیادی هستند پس از کاشت هم ریزش بیشتری را تجربه می‌کنند. بهتر است برای این موضوع خود را نگران نکنید و تنها دغدغه رعایت شیوه درست مراقبت های بعد از کاشت مو را داشته باشید چرا که با رعایت درست و اصولی این نکات علاوه بر تقویت پوست و موی سر خود از بروز دائمی ریزش مو و ایجاد عفونت نیز جلوگیری می‌کنید.

ریزش مو بعد از کاشت از چه زمانی شروع میشود؟

ریزش مو بعد از کاشت طبیعی است.

به طور کلی اگر بخواهیم چرخه رشد مو را بررسی کنیم خواهیم دید که این چرخه به سه مرحله تقسیم می‌شود:

✔️ مرحله انتقال: در این مرحله که از هفته سوم بعد کاشت شروع می‌شود، به دلیل شوک وارد شده به گرافت مو حین جابجایی، ساقه مو کنده شده و ریزش دارد اما همانطور که گفته شد این اتفاق تنها برای ساقه رخ داده و فولیکول‌های مو در زیر پوست از این اتفاق مصون هستند. این مرحله حتی ممکن است تا یک ماه الی 40 روز بعد از کاشت هم ادامه داشته باشد. پس در جواب این سوال که مدت زمان ریزش مو بعد از کاشت چقدر است؟ باید بگوییم در بدترین حالت تا روز 40 ام بعد از کاشت این ریزش ادامه دارد.

✔️ مرحله استراحت: بعد از این دوره وارد زمانی می‌شوید که شاید شما را ناامید کند و فکر کنید که موهایتان با قبل از کاشت هیچ تفاوتی نکرده است. اما باید بگوییم این مرحله نیز طبیعی است و از آن هم گذر خواهید کرد. در این زمان مو به دلیل شوک وارد شده به آن وارد مرحله استراحت یا خواب شده است و شاهد هیچ تغییری نخواهیم بود. تنها تغییر قابل مشاهده در این مرحله کاهش قرمزی و تورم پوست سر است. مدت زمان گذر از این مرحله در افراد مختلف متفاوت است ولی در بیشتر افراد از ماه سوم مو از خواب بیدار می‌شود.

✔️ مرحله رشد: این مرحله از ماه دوم تا چهارم بعد از کاشت شروع شده و تا آخر عمر ادامه دارد. در این زمان است که تازه موهایی که توسط پرسنل کاشت برای شما پیوند زده شده شروع به رشد می‌کنند. البته نباید توقع داشته باشید که در همان ابتدا این قسمت از موهای شما مانند سایر نقاط سرتان مرتب و سریع رشد کنند. رشد این منطقه کندتر بوده و موهای آن نازک‌تر است. پس باید کمی بیشتر حداقل 6 ماه صبر کنید تا تراکم و نتیجه بهتری از عمل کاشت موهای خود را شاهد باشید. در این مرحله با گذشت زمان روز به روز تراکم و ضخامت موها بیشتر شده و تقریبا پس از گذشت 9 ماه الی 1 سال موهای این منطقه با سایر سر یکدست می‌شوند. اما ناحیه دونر در زمان کمتری چیزی در حدود 1 الی 2 ماه به حالت قبل خود برمی‌گردد مگر اینکه دچار مشکلات پوستی و عفونت شده باشید.

مو بعد از کاشت چند بار ریزش دارد؟

ریزش مو بعد از کاشت

پس همانطور که گفته شد تنها در یک مرحله از فرآیند کاشت مو، شاهد ریزش هستیم اما استثناهایی هستند که در بازه 20 تا 40 روز پس از کاشت به جای 80 الی 100% ریزش مو تنها 40 الی 60% از موهای خود را از دست می‌دهند. حتی از آن‌ها خوش شانس‌تر هم وجود دارد و 3% از افراد اصلا این ریزش را تجربه نکرده و از روز اول بعد از کاشت گرافت‌های کاشته شده آن‌ها بدون هیچ گونه ریزش و خواب شروع به رشد می‌کنند.

اما این موارد برای زمانی است که فولیکول‌های مو به خوبی در زیر پوست پیوند خورده‌اند. اگر پس از کاشت به ویژه در دو هفته ابتدایی از گرافت‌های کاشته شده به درستی مراقبت نشود ممکن از آن‌ها هم دچار ریزش شوند. این یعنی علاوه بر ساقه ریشه مو نیز کنده شده و عمل کاشت مو به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید. در ادامه به عواملی که باعث ریزش فولیکول‌های مو می‌شوند اشاره شده تا با رعایت آن‌ها از این اتفاق جلوگیری شود.

عوامل ریزش فولیکول‌های مو پس از کاشت

✔️ کاشت در سن نامناسب (بهترین زمان: بعد از 30 سال به دلیل ثبات نسبی هورمون‌ها)

✔️ قطع جریان خون‌رسانی به فولیکول‌ها

✔️ تماس فولیکول‌های مو با ماده‌های بی‌حس‌کننده

✔️ استرس، اضطراب و تنش‌های عصبی

✔️ وارد شدن ضربه و بلند کردن جسم سنگین

✔️ بروز عفونت

✔️ عدم رعایت نکات بهداشتی مثل: درست خوابیدن، استفاده از ویتامین ها و مواد تقویت‌کننده و برنامه غذایی سالم (در ادامه برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مطالعه مقاله بعد از کاشت مو چه بخوریم؟ مراجعه کنید.)

✔️ مراقبت از مو هنگام شستن

پس همانطور که گفته شد ریزش ساقه‌ای در 40 روز ابتدایی کاشت طبیعی بوده و نیازی به نگرانی ندارد و تنها کنده شدن و ریزش فولیکول‌های پیوندی زیر پوست است که در نتیجه عمل دخالت دارد. پس بهتر است تمام تمرکز خود را بر روی مراقبت از این فولیکول‌ها گذاشته و با رعایت نکات گفته شده تلاش کنید تا به نتیجه دلخواه خود دست یابید. در ادامه شما را به مطالعه مقاله دلایل ریزش ابرو بعد از کاشت ابرو دعوت می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید