You are currently viewing تفاوت پروتز با کاشت مو

تفاوت پروتز با کاشت مو

پیش از آنکه به تفاوت پروتز مو با کاشت مو بپردازیم ابتدا باید بدانیم پروتز مو چیست و به چه علت این روزها بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده‌است؟
پر پشتی موهای سر یکی از عوامل زیبایی محسوب می‌شود و زیبایی ارتباط مستقیمی با اعتمادبه‌نفس دارد. امروزه روش‌های زیادی برای جبران ریزش مو و رویش مو وجود دارد. پروتز مو، شیوه نوین و روش موقتی (ظاهری) و غیرجراحی برای بازیابی مو روی سر است که در آن تارهای مو به جای پوست سر روی یک پروتز قرارمی‌گیرند. پروتز مو به دلیل هزینه کمتر و فوری بودن آن نسبت به کاشت مو طرفداران بیشتری پیدا کرده است.
در این مقاله کلینیک رویش سبز به تفاوت پروتز مو با کاشت مو خواهدپرداخت.

پروتز مو چیست؟

این یکی از شیوه‌های نوین، موقتی و غیرجراحی برای بازیابی مو روی سر است و به این شکل ساخته می‌شود که تارهای موی مصنوعی، روی یک پروتز نانوی بسیار نازک و مشکب نصب می‌شوند. سپس این پروتز بر روی قسمت بدون موی سر فرد چسبانده می‌شوند. پروتز مو ظاهری بسیار طبیعی‌تر از کلاه‌گیس دارد.

کاشت مو چیست؟

کاشت مو یک روش دائمی و با جراحی برای از بین بردن تاسی است که به دو صورت انجام می‌شود، کاشت موی طبیعی و کاشت موی مصنوعی. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که می‌توانید در مطالب نوشته شده، درباره آنها مطالعه کنید. کاشت موی طبیعی از پروتز مو ظاهر طبیعی‌تر دارد.

پروتز مو بهتر است یا کاشت مو؟

برای اینکه بدانیم کاشت مو بهتر است یا کاشت مو، به مقایسه این دو روش می‌پردازیم.

  • پروتز مو نسبت به کاشت مو، هزینه کمتری دارد.

    درست است که پروتز مو نسبت به کاشت مو هزینه کمتری دارد اما باید به این نکته مهم توجه کنید که پروتز، روشی موقت است که نیاز به ترمیم و جایگزینی سالیانه دارد. در واقع این هزینه کمتر را باید هر سال پرداخت کنید.
    در حالی که کاشت مو یک راه حل دائمی بوده که نیاز به ترمیم ندارد و حتی موهای کاشته شده پس از مدتی رشد می‌کنند. یعنی شما هزینه کاشت مو را فقط یک یا دوبار در طول زندگیتان پرداخت می‌کنید.
    برای اطلاعات بیشتر این مطلب را بخوانید: عمر کاشت مو چقدر است؟

  • کاشت مو احتیاج به تحمل جراحی و دوران درمان دارد

    هر چند که عمل کاشت مو معمولا قابل تحمل است و دوران نقاهته بعد از آن نهایتا تا 10 روز بعد کم می‌شود اما افراد زیادی هستند که تحمل عمل‌های جراحی و دوران نقاهت بعد از عمل را ندارند. برای این دسته از افراد، پروتز مو، گزینه بهتری است زیرا نیازی به جراحی ندارد و نتیجه دلخواه را بدون نیاز به دوران نقاهت و خیلی فوری دریافت می‌کنید.

  • رشد موی طبیعی بعد از کاشت مو

    موی انسان با ریزش طبیعی خود امکان رشد مجدد و تجدید قوای پوست سر را می‌دهد. این امکان را پروتز مو از پوست سر شما می‌گیرد. چون باعث چربی پوست سر در قسمت زیر پروتز می‌شود و همین امر باعث به وجود آمدن حساسیت پوستی و خارش سر می‌شود.
    در صورتی که بعد از گذشت چند ماه از کاشت مو، موهای کاشته شده رشد می‌کنند.

بنابراین در صورتی که شرایط انجام کاشت مو برای فرد وجود داشته باشد، این عمل توصیه می‌شود، چون کاشت مو نسبت به پروتز مو بسیار مقرون به‌ صرفه‌تر است و عوارض کمتری دارد.

در ادامه برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مطالعه مقاله سن مناسب کاشت مو چه زمانی است بپردازید.

تفاوت پروتز با کلاه گیس

پروتز و کلاه‌گیس هر دو از الیاف مصنوعی ساخته شده‌اند و تفاوت آنها در نحوه قرارگیری و دوام روی سر است.

  • کلاه گیس در واقع یک موی کامل است که به راحتی روی سر قرار می‌گیرد و هر زمان که بخواهید می‌توانید آن را بردارید اما پروتز برای ترمیم جاهایی از سر که دچار ریزش شده‌اند، ساخته شده و پوسته آن بسیار نازک است و اصلا دیده نمی‌شود.
  • پروتز با گیره سر یا چسب مخصوص به سر چسبانده می‌شود و مقاوم‌‌تر از کلاه‌گیس است همچنین نیاز به مراقب دارد. ظاهر پروتز مو نسبت به کلاه‌گیس طبیعی‌تر است.
  • یک برتری پروتز مو به کلاه‌گیس این است که شما برای مدت طولانی (مثلا تا 20 روز) با پروتز مو، می‌توانید ورزش کنید، بخوابید و حتی به استخر بروید و یا حمام کنید، بدون اینکه نگران افتادن آن باشید!

آیا پروتز مو هر روز باید برداشته و تمیز شود؟

خیر، مدل‌هایی که با چسب مخصوص به سر متصل می‌شوند، می‌توانند به مدت بیست روز روی سر بمانند. این زمان بستگی به نوع مواد و کیفیت دارد. بعد از هر مدت زمانی پروتز باید برداشته شود و چسب تمیز مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین اینکار باید در کلینیک پوست و مو به صورت کاملا بهداشتی و حرفه‌ای انجام شود. در آخر اگر به دنبال روشی فوری و موقتی برای پرپشت کردن ظاهر موهای خود هستید، شما را به مطالعه مقاله میکرواسکالپ سر دعوت می‌نماییم.

پروتز مو برای چه کسانی مناسب است؟

استفاده از پروتز مو هیچ محدودیت سنی و جنسیتی ندارد و همه زنان و مردان در هر رده سنی می‌توانند از آن استفاده کنند، به جز موارد آلرژی که ممکن است به خاطر مواد استفاده شده در پروتز باشد اما اغلب اجزا و مواد نگهدارنده پروتز مو دارای خاصیت ضد حساسیت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید