You are currently viewing پلاسمای غنی از پلاکت چه کاربردی دارد؟

پلاسمای غنی از پلاکت چه کاربردی دارد؟

شاید برای خیلی از افراد سوال پیش بیاید که پلاسمای غنی از پلاکت چیست؟ در واقع پلاسمای غلیظ شده خون است که دارای مقادیر فراوان پلاکت است. اسم دیگر پلاسمای غنی از پلاکت، پی آر پی است که طی سال‌های اخیر روش زیادی راجع به روش درمانی تحت عنوان پلاسمای غنی از پلاکت و اثربخشی آن در روند بهبود و درمان صورت گرفته است. کلینیک رویش سبز در مقاله پلاسمای غنی از پلاکت به صورت مفصل به این موضوع پرداخته است و در ادامه بیشتر راجب کاربرد پلاسمای غنی از پلاکت خواهیم پرداخت.

کاربردهای پلاسمای غنی از پلاکت

روش PRP کاربردهای مختلفی در علم پزشکی دارد، اما در جامعه بیش از همه برای کاربرد در عمل‌های زیبابی به خصوص درمان ریزش مو شناخته‌ شده‌ است. در این روش پلاسمای خون را جدا کرده و غلظت آن را افزایش می‌دهند سپس ماده به دست آمده را به بافت مد نظر تزریق می‌کنند. در نتیجه در آن محل، سلول‌های جدید و سالم به‌وجود می‌آیند که این سلول‌‌ها روند بهبود آسیب را تسریع می‌کنند.

درمان ریزش مو

آقایان و خانم‌های بسیاری در سرتاسر جهان، به خصوص در میان‌سالی با مشکل ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنند. ریزش موی ارثی، بارداری، استرس و… از جمله دلایل ریزش موی سر هستند. با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در سر که یک تکنیک جدید، ایمن و اثرگذار است می‌توان ریزش موی غیر ارثی را درمان کرد.

درمان اسکار یا جوشگاه

اسکار یا جوشگاه را نمی‌توان ۱۰۰ درصد درمان کرد و فقط می‌توان آن را بهبود بخشید. تزریق پی آر پی می‌تواند در طولانی مدت موثر باشد‌.

جوان سازی پوست صورت

پیر شدن پوست باعث بروز خشکی و لکه‌های پوستی می‌شود. علاوه بر این با بالا رفتن سن، جایگزینی سلول‌ها و ترمیم زخم بسیار کند خواهد شد و تغییراتی مثل چروک زیر پوست و افتادگی رخ خواهد داد. روش پی آر پی را می‌توان نوعی محرک طبیعی ایمن با اثری طولانی مدت و نتیجه طبیعی در جوان سازی پوست صورت ، از بین بردن چروک‌ها و به صورتی کلی کنترل پروسه پیری پوست دانست.

رفع مشکلات مفصلی

پی آر پی بیشتر برای درمان آرتروز زانو استفاده می‌شود اما برای درمان مشکلات سایر مفاصل هم می‌توان از این روش بهره برد.

درمان ریزش مو با روش پی آر پی چگونه است؟

پی آر پی موی سر، یکی از روش‌های آسان و کم دردسر درمان ریزش مو است که تقریبا 30 دقیقه از بیمار زمان می‌گیرد و بعد از پایان کار، فرد می‌تواند به کارهای روزمره خود برسد. برای انجام آن، ابتدا از فرد نمونه خون گرفته و پی آر پی مدنظر را تولید می‌کنند. در مرحله بعدی محل مورد نظر روی سر را بی‌حس کرده و سپس پی‌ آر پی را زیر پوست سر تزریق می‌کنند. از حالا به بعد نوبت این پلاکت‌هاست که کار را پیش ببرند. آنها فاکتورهای رشد خود را آزاد می‌کنند و روند طبیعی تکثیر سلول رشد و تجدید بافت انجام می‌شود.

نکته حائز اهمیت در انجام این روش، مراجعه به پزشک حاذق و کلینیک معتبر است که موجب پیشگیری از ایجاد عواقب غیرقابل بازگشت می‌شود. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان کلینیک رویش سبز در تماس باشید.

چه بیماری هایی با پی آر پی درمان می‌شوند؟

آسیب مزمن تاندون

پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت یک درمان موثر برای آسیب مزمن تاندون مخصوصا آرنج دست است.

شکستگی

از پی آر پی در موارد محدودی برای درمان سریع شکستگی استخوان استفاده می‌شود.

آرتروز زانو

پژوهش‌های بیشتر نشان داده است که از پی آر پی برای درمان آرتروز زانو می‌توان استفاده کرد که نتایج این درمان تا دو سال باقی می‌ماند. روماتیسم مفصلی، سندرم تونل کارپا، آرتریت پسوریاتیک و فیبرومیالژیا از سایر مواردی هستند که با پی آر پی بهبود پیدا می‌کنند.

نکات مهم در حین درمان پلاسمای غنی از پلاکت

درمان پی آر پی از زمان تزریق آن به شخص شروع می‌شود و در نهایت با پایان تزریقات به اتمام می‌رسد. برای اینکه بیمار در این پروسه، درد کمتری را احساس کند از داروی بی‌حسی استفاده می‌کنند. در این روش، تزریق به صورت مکرر توسط سرنگ‌های کوچک انجام می‌شود.

در ادامه برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مطالعه مقاله بی حسی درموجت بپردازید.

چه کسانی نمی‌توانند پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت انجام دهند؟

افراد دارای بیماری‌های درگیرکننده پلاکت خون، مبتلایان به کم‌خونی شدید، کسانی که دارای عفونت فعال هستند و افراد مبتلا به سرطان نمی‌توانند از روش پی آر پی بهره ببرند.

عوارض و معایب استفاده از پی آر پی

از آنجایی که پی آر پی یک روش ترمیمی است، ایرادات زیادی به آن وارد نیست اما یکی از معایب آن طولانی شدن پروسه درمان و نتیجه‌گیری است. برای مثال نتیجه پی آر پی موی سر بعد از شش ماه قابل مشاهده است و برای حفظ اثر بهبود نیاز است تا مجدد پی آر پی انجام شود.

همچنین معمولا پس از تزریق ممکن است ناحیه، متورم، قرمز یا کبود شود که پس از مدتی فروکش می‌کند.

هماتوم (جمع شدن خون)، آسیب‌های عصبی و عفونت از معدود عوارض پی آر پی هستند که درنتیجه‌ی مراجعه به کلینیک‌های غیربهداشتی و افراد نامعتبر به وجود می‌آیند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید