You are currently viewing ورم بعد از کاشت مو | دلایل و درمان

ورم بعد از کاشت مو | دلایل و درمان

  • نویسنده پست:
  • دسته‌بندی پست:کاشت مو
  • دیدگاه‌های پست:0 دیدگاه
  • زمان مطالعه:زمان مطالعه: 2 دقیقه

کاشت مو در دسته عمل‌های زیبایی قرار دارد. پس مانند هر عمل دیگری بیمار با برخی عوارض پس از عمل روبه‌رو شود. مثلا ممکن است مقداری تورم در نواحی پوست سر، اطراف چشم و پیشانی رخ بدهد که این موضوع جای نگرانی ندارد. اکنون این سوال مطرح می‌شود که ورم بعد از کاشت مو به چه علت به وجود می‌آید؟ و درمان آن چیست؟
تورم بعد از کاشت مو بسیار شایع است و معمولا قسمت پیشانی را درگیر می‌کند. به صورتی که زندگی فرد تا چند روز مختل می‌شود. راهکارهای متفاوتی وجود دارد که به کاهش تورم بعد از کاشت کمک می‌کند، که در ادامه می‌خوانید.

همچنین می‌توانید به مطالعه مقاله بعد از کاشت مو چه بخوریم؟ بپردازیم.

آیا ورم بعد از کاشت مو طبیعی است؟

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفتیم، کاشت مو هم مانند هر عمل دیگری، عوارض پس از عمل دارد که یکی از این عارضه‌ها، ایجاد تورم در قسمت کاشت است. ورم بعد از کاشت مو، واکنش طبیعی بدن و درواقع نشان‌دهنده بهبودی است. بنابراین جای هیچ نگرانی وجود ندارد زیرا در این مرحله، بدن دارد به صورت طبیعی به ترمیم قسمت‌های ملتهب می‌پردازد. پس می‌توان گفت تورم، آغاز فرآیند بهبودی است. برخی از افراد با دیدن این عوارض دچار اضطراب می‌شوند و در حالی که بعد از یک یا دو هفته خود به خود برطرف می‌شود.

در آخر برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مطالعه مقاله ورم چشم بعد از کاشت ابرو بپردازید.

دلایل ایجاد ورم بعد از کاشت مو

تزریق سرم حین جراحی

در حین جراحی کاشت مو، برای شکاف راحت پیازهای مو، بعد از تزریق بی‌حسی، مقداری سرم به پوست سر تزریق می‌شود. بعد از انجام جراحی به دلیل خارج نشدن این سرم، ورم بعد از کاشت اتفاق می‌افتد.
در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مطالعه مقاله بی‌حسی درموجت بپردازید.

داروی بی‌حسی

تجمع داروی بی‌حسی هم یکی از عوامل به ورم کردن سر بعد از کاشت استو

فرایند جراحی

یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد تورم بعد از کاشت مو این است که در هنگام عمل کاشت مو شکاف‌ها و سوراخ‌هایی به وجود می‌آید. این شکاف‌ها باعث بروز زخم می‌شود و بدن برای ترمیم این زخم‌ها تلاش می‌کند که این شکل بهبود به صورت تورم رخ می‌دهد.

خون‌ریزی

در حین انجام کاشت مو، ممکن است خونریزی رخ دهد. این اتفاق باعث تجمع خون در ناحیه کاشت می‌شود و تجمع خون موجب تورم در آن ناحیه می‌شود.

عفونت

عفونت یکی از عواملی است که باعث به وجود آمدن ورم در ناحیه کاشت می‌شود. ایجاد عفونت دلایل مختلفی دارد از جمله رعایت نکردن بهداشت در حین عمل و یا حساسیت داشتن به مواد استفاده شده.

ورم بعد از کاشت چه زمانی خطرناک است؟

درست است که ورم بعد از کاشت مو امری طبیعیست اما باید به این نکته توجه کنید که اگر این ورم خیلی شدید باشد یا بیش از 1 هفته بعد از عمل ادامه پیداکند و همراه با علائم غیرعادی دیگری مانند چرک، خارش، درد زیاد یا خون‌ریزی باشد، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

درمان ورم بعد از کاشت مو

استراحت پس از عمل برای کاهش تورم

بعد از عمل کاشت مو مانند هر جراحی دیگری باید استراحت کنید و بهتر از تا 5 روز برای طولانی‌مدت نایستید. همچنین از انجام ورزش و فعالیت‌های سنگین بدنی به مدت دوهفته اجتناب کنید. یکی دیگر از توصیه‌های برای جلوگیری از ایجاد ورم بعد از کاشت مو این است که سر خود را زیاد به سمت پایین نگه ندارید.

قراردادن کمپرس سرد روی محل

استفاده از یخ و یا دستکش سرد راه‌حل خوبی برای کنترل و بهبود تورم است. کمپرس سرد با کاهش جریان خون، تورم را کنترل می‌کند. توجه کنید که یخ را به صورت مستقیم و برای زمان طولانی روی پوست قرارندهید.

مصرف داروهای ضد التهاب

استفاده از داروهای ضدالتهاب مانند آیبوپروفن، پاراستامول، نتی‌الترناتیو، داروهای استروئیده و ضد باکتری‌ها به بهبود تورم کمک می‌کنند اما توجه داشته باشید که از مصرف خودسرانه‌ی دارو به طور جد خودداری کنید و حتما با تجویز پزشک این کار را انجام دهید.

دوری از آفتاب

شما پس از عمل باید از قرارگرفتن زیر تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید تا تورم کمتری را تجربه کنید.

استفاده از آب ولرم

هنگام استحمام سر خود را با آب ولرم شستشو نمایید و از آب داغ به هیچ‌عنوان استفاده نکنید.

نوشیدن آب و مایعات بیشتر

در طول روز آب و مایعات به اندازه کافی بنوشید. آب به جریان خون و کاش تورم کمک به‌سزایی می‌کند.

زاویه مناسب سر هنگام خواب

برای اینکه ورم سر شما از بین برود، در هنگام خواب باید سرتان نسبت به بدن در موقعیت بالاتری قرار بگیرد. جهت انجام این کار می‌توانید از دو بالش استفاده کنید تا سر در زاویه 45 درجه قرار بگیرد.

ماساژ دادن برای بهبود ورم بعد از کاشت مو

ناحیه پیشانی خود را به آرامی و با ملایمت ماساژ دهید تا از این طریق به افزایش جریان خون و کاهش ورم بعد از کاشت کمک کرده باشید.

رعایت کردن دقیق مراقبت‌های بعد از عمل

مهم‌ترین نکته این است که به به دستورات و توصیه‌های پزشک خود با دقت عمل کنید تا دوران نقاهت آسان‌تری را سپری کنید.

برای جلوگیری از ورم بعد از کاشت مو، می‌توانید مطلبی که در این باره نوشته‌ایم را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید