You are currently viewing تاثیر رژیم بر ریزش مو

تاثیر رژیم بر ریزش مو

رابطه مستقیم رژیم و ریزش مو غیر قابل انکار است. حتماً در بین نزدیکانتان افرادی را دیده‌اید که به دلیل پیروی از رژیم‌های غذایی خودسرانه دچار ریزش مو شده‌اند. اگرچه ریزش مو در ابتدا قابل درمان و یا کنترل است اما در مواردی هم غیر قابل بازگشت بوده و فرد زیبایی خود را برای همیشه از دست خواهد داد.

به همین دلیل است که افراد برای دریافت رژیم غذایی و کاهش وزن به پزشکان متخصص رجوع می‌کنند تا با دریافت رژیم غذایی اصولی از ریزش موهای خود در این دوران جلوگیری کرده و یا حداقل میزان آن را کنترل و کمتر کنند.

رژیم و ریزش مو

البته این نوع ریزش را با ریزش عادی روزانه اشتباه نگیرید. ریزش تعداد محدودی مو در روز طول روز امری طبیعی است. همه افراد در طی روز 50 الی 100 تار از موهای خود را دست می‌دهند. همانطور که گفته شد ریزش این تعداد کاملأ طبیعی است اما به محض اینکه متوجه شدید میزان ریزش شما از این تعداد تجاوز کرده است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

در ادامه شما عزیزان را به مطالعه مقاله ریزش مو روزانه دعوت می‌نماییم.

عوارض رژیم غذایی نادرست

اگرچه رژیم‌های لاغری می‌تواند به کاهش وزن و در پس آن افزایش سلامتی و زیبایی افراد بسیار مؤثر هستند اما باید در نظر داشته باشید که شایع ترین دلیل ریزش مو،کمبود مواد مغذی است. به همین دلیل است که پزشکان تغذیه با روش‌های لاغری که میزان مواد غذایی مورد نیاز برای رشد و سلامت بدن را به کمینه می‌رسانند مخالف هستند.

همچنین متخصصان کلینیک رویش سبز نیز معتقد هستند که رژیم غذایی نادرست ممکن است عواقب بدی را برای بدن در بر داشته و صدمات شدید و جبران‌ناپذیری را به پوست و مو افراد وارد کند. البته ریزش مو تنها عارضه رژیم‌های غذایی نادرست نیست بلکه ضعف بینایی، فشارهای عصبی، سردرد، سرگیجه، مشکلات فشار خون و … نیز از عوارض رژیم‌های غذایی نادرست به حساب می‌آیند.

ریزش مو در بارداری و تاثیر رژیم غذایی بر آن

دوران بارداری بانوان نیز یکی از مواردی است که ریزش مو بخاطر رژیم غذایی نادرست رخ می‌دهد. اگرچه برخی از بانوان در این دوران موهای ضخیم‌ و کلفت‌تری نسبت به قبلشان دارند اما برخی نیز دچار ریزش مو می‌شوند. یکی از دلایل این موضوع اختلالات هورمونی است ولی دلیل دیگر آن تأمین ویتامین و مواد مغذی برای نوزاد از بدن مادر است که منجر به کمبود آن‌ها در بدن مادر می‌شود. در مقاله ریزش مو بارداری به صورت مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم.

کدام ویتامین‌ها برای ریزش مو مفید هستند؟

  • ویتامین B:

به طور کلی ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در رشد پوست و مو داشته و بسیار ضروری هستند. ویتامین‌های این خانواده عبارتند از: B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B5 (اسید پانتوتنیک)، B6 (پیریدوکسین)، B7 (بیوتین)، B9 (فولات) و B12 (کوبالامین) هستند که بیوتن یکی از مؤثرترین آن‌ در رشد مو است.

نقش مهم ویتامین‌ B در رشد پوست و مو

اگرچه ویتامین B در غلات، حبوبات، آجیل و سبزیجاتی که برگ تیره دارند موجود است اما منبع اصلی آن گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ است. پس اگر گیاه‌خوار هستید مطمئن باشید که ویتامین B کافی مصرف می‌کنید چون علاوه بر آن این گروه از ویتامین‌ها حل شده در آب هستند، پس بدن توانایی ذخیره آن‌ها را نداشته و مقدار اضافی را دفع می‌کند.

  • ویتامین A:

همه سلول‌ها برای رشد نیاز به ویتامین A دارند که مو هم یکی از آن‌ها است. این ویتامین به تولید چربی سر کمک کرده و باعث می‌شود پوست سر همواره مرطوب و بستر مناسبی برای رشد و سلامت مو باشد. فرآورده‌های دامی نظیر: شیر، ماست، تخم مرغ و سبزیجاتی مانند: هویج، اسفناج، کدو حلوایی و … منبع خوبی برای این ویتامین هستند.

  • ویتامین E:

این ویتامین که مشابه ویتامین C عمل می‌کند در تخمه آفتابگردان، اسفناج، جوانه گندم، بادام و ماهی موجود است. همچنین ویتامین E از موها در برابر نور خورشید محافظت می‌کند.

  • ویتامین C:

بدن برای جذب آهن در روده، خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و همچنین ساخت پروتئین کلاژن که ماده اصلی در ساختار مو است، نیاز به ویتامین C دارد. این ویتامین در مرکبات، فلفل قرمز، توت‌فرنگی و کلیه سبزیجات برگ سبز یافت می‌شود.

  • ویتامین D:

وجود ویتامین D برای ساخت فولیکول‌های جدید ضروری است. اگرچه مصرف زیاد این ویتامین موجب رشد مو نشده اما کمبود آن در سلامت مو مؤثر است. همچنین کمبود این ویتامین علت شایع‌ترین نوع ریزش مو به ویژه در زنان است. بهترین منبع این ویتامین نور خورشید و جذب آن از طریق پوست است چراکه این ماده ارزشمند در غذاهای کمی مثل: ماهی، زرده تخم‌مرغ، لبنیات و آب پرتغال غنی شده یافت می‌شود.

  • پروتئین

پروتئین یکی از مهم‌ترین مواد آلی در ساختار مو بوده که کمبود آن باعث ریزش شدید می‌شود.

پروتئین پایه اصلی ساختار مو

اما از آنجایی که پروتئین در مواد غذایی متنوعی مثل: گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات و … وجود دارد معمولاً افراد با کمبود پروتئین مواجه نمی‌شوند.

  • آهن

آهن موجود در خون باعث عملکرد بهتر گلبول‌های قرمز در چرخه اکسیژن رسانی به سلول‌ها می‌شود. این موضوع آهن را به ماده‌ای ضروری برای رویش مو تبدیل کرده است. آهن در گوشت قرمز، عدس، جگر و اسفناج به شدت یافت می‌شود اما آهن موجود در مواد گیاهی کمتر جذب می‌شود.

  • روی

روی عملکرد غدد چربی اطراف فولیکول‌های مو را تسریع بخشیده و کمبود آن باعث تولید بیشتر دی هیدورتستوسترون شده که خود عامل شدیدتر شدن ریزش مو است. این ماده مغذی در گوشت، حبوبات، آجیل و دانه‌ها وجود دارد اما قرص‌های زینک هم گزینه مناسبی برای دریافت روی کافی است.

البته در نظر داشته باشید مصرف دوز بالای این قرص‌ها خود باعث ریزش مو می‌شود پس زیر نظر پزشک از این قرص‌ها استفاده کنید تا دوز مناسب برای شما تجویز شود.

شاید جالب باشد بدانید که بیش از حد بودن ویتامین‌ها در بدن هم باعث بروز مشکلات می‌شود به عنوان مثال: مصرف بیش از حد ویتامین A و E نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود.

راهکار جلوگیری از ریزش مو در رژیم لاغری

در بیشتر رژیم‌های غذایی تجویزی توسط متخصصان تغذیه، تلاش می‌شود تا در ابتدا مواد غذایی مفید جایگزین غذاهای پرکالری، چرب و… شده تا با مصرف حجم کمتری از غذا، مواد مغذی زیادتری به بدن وارد شود. در این برنامه‌ها میزان مصرف موادغذایی تا جایی کاهش میابد که ضرری برای بدن نداشته باشد.

تاثیر رژیم بر ریزش مو

البته پزشک با بررسی آزمایش‌ها، عادات غذایی و پرونده پزشکی شما، رژیم غذایی متناسب با شرایط هر فرد را بررسی کرده و آن را تجویز می‌کند. در غیر اینصورت اگر نیازی به ویتامین و مواد مغذی بیشتر باشد، پزشک برای فرد مکمل‌های دارویی تجویز خواهد کرد.

در آخر اینکه از رژیم‌های خودسرانه اجتناب کنید و اگر قصد کاهش وزن دارید با مراجعه به پزشک، رژیم غذایی متناسب با شرایط خود را دریافت کرده تا در ادامه دچار مشکلاتی از قبیل: ریزش مو، چروک و افتادگی پوست و … نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید