You are currently viewing آزمایش‌ های لازم برای کاشت مو

آزمایش‌ های لازم برای کاشت مو

انجام آزمایش‌ کاشت مو از اولین قدم‌های این عمل به حساب می‌آید. در واقع وقتی افراد از کلینیک منتخب خود اطمینان کامل حاصل کرده و وقت عمل خود را رزرو می‌کنند، اصول مراقبتی و لیست آزمایشاتی که برای کاشت مو لازم است را از کلینیک دریافت می‌کنند. سپس لازم است تا در روزهای قبل این آزمایش‌ها را انجام داده و نتایج آن را به کلینیک اطلاع دهند.

البته در بعضی موارد هم با انجام آزمایش‌ کاشت مو در آزمایشگاهی که با کلینیک همکاری دارد، نتایج مستقیم به کلینیک خواهد رسید و نیازی به مراجعه مجدد شما نیست. ادامه این مطلب به یکی از سوالات رایج در بین متقاضیان پاسخ داده خواهد شد آن هم اینکه برای کاشت مو چه آزمایشاتی لازم است؟

چرا انجام آزمایش کاشت مو ضروری است؟

ضرورت انجام این آزمایش به دو دلیل است:

  • مراقبت از بیمار

برای به صفر رساندن ریسک عمل باید پرونده پزشکی متقاضی تکمیل و درست باشد. درست بودن این اطلاعات بسیار حائز اهمیت است. پزشک معالج با دانستن شرایط جسمی بیمار خطرات حین عمل و مراقبت‌های قبل و بعد از آن را پیش‌بینی کرده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند.

  • محافظت از پرسنل کلینیک

از آنجایی که در عمل کاشت مو تکنسین کاشت با تیغ، سوزن و در نتیجه خود سروکار دارد اگر متقاضی کاشت دچار بیماری‌هایی نظیر هپاتیت، HIV و … باشد، باید ترتیبی اتخاذ شود تا پرسنل و تیم پزشکی در مقابل انتقال این بیماری‌ها مصون بمانند.

لیست آزمایش‌های ضروری قبل از کاشت مو

لازم به ذکر است که برخی از آزمایش‌های قبل از کاشت مو عمومی بوده و برای همه افراد یکسان است؛ اما برخی دیگر با توجه به بیماری‌های زمینه‌ای افراد تجویز می‌شود.

آزمایش‌ کاشت مو

البته این موضوع را نیز در ذهن داشته باشید که در صورت وجود بیماری در افراد انجام این عمل کنسل نخواهد شد بلکه براساس شرایط افراد، اصول مراقبتی قبل و بعد از عمل کمی تغییر کرده و همچنین مراقبت‌های مورد نیاز پرسنل حین عمل نیز مجدد به آن‌ها گوشزد خواهد شد.

در ادامه به لیست آزمایشات عمومی و ضروری جهت کاشت مو اشاره شده است و اگر بیماری خاصی دارید حتماً در جلسات مشاوره این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

  • آزمایش CBC

به طور کلی در فرآیند عمل کاشت مو، خون و وضعیت گردش آن بسیار مهم است. تست CBC با هدف اطلاع از مبتلا بودن افراد به بیماری‌هایی از قبیل: کم‌خونی، لوسمی و انواع عفونت‌های خونی انجام می‌شود.

  • آزمایش PT  و PTT

اهمیت سلامت خون در عمل کاشت مو تنها به دلیل وجود عفونت‌ها در آن نیست. وضعیت انعقاد خون فرد چه در حین عمل و چه پس از آن بسیار مهم است. این موضوع به ویژه در افرادی که متد کاشت آن‌ها همراه با بخیه است، تشدید می‌شود.

اگر سرعت انعقاد خون فرد نامنظم و غیرعادی باشد علاوه بر اینکه باعث خونریزی شدید می‌شود در نتیجه عمل یعنی پیوند خوردن گرافت‌ها و بهبود پوست سر نیز اختلال ایجاد می‌کند. به خاطر همین اهمیت زیاد است که آزمایش‌های انعقاد خون در لیست آزمایشات قبل از کاشت مو قرار دارد.

  • آزمایش FBS

این تست نیز برای سنجش قندخون ناشتا انجام می‌شود. در صورتی که فرد دچار بیماری دیابت و یا به طور کلی هر کاهش یا افزایشی در سطح قندخون باشد، کلینیک باید بتواند شرایط عمل وی را از قبل مهیا کرده و مراقب آن باشد.

همچنین بخوانید: کاشت مو افراد دیابتی

  • آزمایش چربی تری گلیسرید و کلسترول

چربی اضافه خطر تشکیل پلاکت خون را افزایش داده و در نتیجه ممکن است باعث لخته شدن خون شود. پس برای جلوگیری از بروز سکته‌های قلبی و مغزی در افراد این موضوع نیز باید لحاظ شود.

لیست آزمایش‌های ضروری قبل از کاشت مو

  • آزمایش ادرار

این آزمایش برای تشخیص بیماری‌های شایع و سایر اختلالات متابولیکی از جمله: عفونت ادرار، دیابت و مشکلات کبد و کلیه تجویز می‎‌شود.

  • تست بیهوشی

در متد‌های جدید کاشت، نیازی به بیهوشی کامل نیست و تنها با بی‌حسی موضعی (جز در موارد خاص) عمل انجام می‌گیرد. در برخی موارد هم برای راحتی بیشتر، درد کمتر و اثربخشی سریع‌تر از بی‌حسی درموجت استفاده می‌شود. اما اگر در ابتدای عمل بدن فرد به داروهای بی‌حسی حساسیت نشان دهد، تیم اتاق عمل ابتدا تلاش می‌کنند تا مورد را رفع کنند اما در مواردی ممکن است حتی عمل کنسل شود.

  • تست بارداری

از آنجایی که کاندیدهای کاشت مو بیشتر آقایان هستند این آزمایش در موارد خاص کاشت موی سر در بانوان و یا برای عمل کاشت ابرو تجویز می‌شود؛ تا پزشک داروها را براساس عدم آسیب به جنین تجویز کند.

موارد گفته شده در بالا تنها برای فرد متقاضی و نتیجه عمل آن مهم است اما برخی بیماری‌ها قابل انتقال به کاشت‌کار هستند که باید آن‌ها را نیز در نظر داشت و از سرایت آن‌ها جلوگیری کرد. پس اطلاع از وجود این گونه بیماری‌ها ضروری بوده و باید نام آن‌ها در لیست آزمایشاتی که برای کاشت مو لازم است، قرار گیرد.

  • آزمایش HBs Ag

این آزمایش با بررسی سطح آنتی‌ژن از وجود ویروس هپاتیت B خبر می‌دهد.

  • آزمایش HCV Ab

تست میزان آنتی‌بادی هپاتیت C موجود در خون نیز بروز این بیماری در فرد را نشان می‌دهد.

  • آزمایش HIV

کاشت مو برای افراد مبتلا به بیماری ایدز نیز مانند بیماران هپاتیتی با مراقبت‌های شدیدتری انجام می‌شود.

  • تست کرونا

پس از شیوع بیماری کرونا این تست نیز به آزمایش‌های لازم قبل از کاشت مو و ابرو اضافه شد؛ چون وجود ویروس کووید 19 در فرد هم برای خود او، هم برای پرسنل کلینیک و حتی برای سایر مراجعین نیز خطرناک خواهد بود.

در نهایت نسخه‌ تجویز شده توسط کلینیک برای آزمایشگاه شامل موارد زیر است:

PT, PTT, BT, CT, CBC, BG, INR

BS, BUN, Cr, ALT, AST, ALP, U/A

HCV Ab, HIV ab, HBS Ag

ESR, CPR, LDH, PCR

IgG, IgM

البته تست آلوپسی هم در زمان مشاوره به صورت معاینه فردی انجام می‌شود تا پوست سر مشکلی نداشته باشد. قبل از شروع عمل نیز فشار خون فرد حتماً باید چک شود تا در صورت هرگونه مشکلی عمل متوقف شود.

در موارد خاص هم بنابر صلاح دید پزشک، انجام آزمایش‌های آهن، هورمون، بیوشیمیایی و سونوگرافی غده تیروئید هم به لیست آزمایش‌ کاشت موی فرد اضافه می‌شود. برای کاشت مو بیماران قلبی نیز دریافت نوار قلب ضروری است.

برای آزمایش کاشت مو باید ناشتا بود؟

از آنجایی که تست قند خون ناشتا، در بین آزمایش‌های قبل از کاشت مو وجود دارد، پس نیاز است تا فرد ناشتا باشد. البته برخی معتقدند برای آزمایش‌ کاشت مو نیازی به ناشتا بودن نیست، پس بهتر این است که نظر پزشک خود را در این خصوص ملاک قرار دهید.

هزینه آزمایشات کاشت مو

هزینه کلی آزمایش‌ کاشت مو به دو مورد وابسته است:

هزینه آزمایشات کاشت مو

  • تعداد و نوع آزمایش‌ها

همانطور که گفته شد ممکن است بسته به سوابق پزشکی فرد، آزمایش‌های خاصی به لیست بالا اضافه شود که در این صورت هزینه نسبت به افراد دیگر متفاوت می‌شود.

  • پوشش بیمه فرد

به دلیل تفاوت میزان پوشش هزینه این آزمایش‌‌ها در شرکت‌های مختلف بیمه‌، هزینه نهایی قابل پرداخت افراد نیز با هم فرق خواهد داشت. البته جای نگرانی نیست چون بیشتر بیمه‌ها هزینه آزمایش‌های عمومی این عمل را پوشش می‌دهند.

اگر بیماری زمینه‌ای خاصی ندارید تنها انجام لیست آزمایشات قبل از کاشت مو که در بالا به آن‌ها اشاره شد برای شما کفایت می‌کند. در غیر این صورت حتماً پزشک خود را از بیماریتان مطلع کرده تا شرایط عمل و دوران نقاهت را براساس آن تنظیم کند. البته پزشک در ابتدا آزمایش‌های خاصی را برای شما تجویز کرده و سپس براساس نتایج آن‌ها شما را راهنمایی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید