You are currently viewing تاثیر عفونت پوستی بر ریزش مو

تاثیر عفونت پوستی بر ریزش مو

رابطه عفونت پوستی و ریزش مو جز مواردی بوده که در بیشتر بیماران نادیده گرفته شده و آخرین دلیلی است که فرد دارای ریزش مو به آن فکر می‌کند. در حالت طبیعی مقداری قارچ بر روی سطح پوست ما زندگی می‌کنند که باعث بروز بیماری یا مشکل خاصی نمی‌شوند. اما اگر این قارچ‌ها رشد کنند شاهد بروز عفونت‌های قارچی بر روی سر خواهیم بود.

از آنجایی که مو نقش زیادی در زیبایی داشته و همیشه در معرض عامل‌های محیطی و بیرونی است، پس برای حفظ سلامت و شادابی خود نیاز به مراقبت هم دارد. بدن انسان برای حفظ سلامت موها و رویش موهای جدید و جایگزین نیازمند ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و سایر مواد مغذی است. در مقاله بیماری های شایع مو به صورت کامل نسبت به این موضوع پرداخته شده و از شما عزیزان دعوت می‌کنیم تا از این مقاله نیز بازدید کنید. در ادامه به تاثیر عفونت‌های پوستی بر ریزش مو اشاره شده است.

انواع عفونت های پوستی تاثیرگذار بر ریزش مو

اگر متوجه وجود عفونت در ناحیه سر خود شدید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا از ریزش مو جلوگیری شود اما اگر دیرتر متوجه این مشکل شدید و موهای شما شروع به ریزش کرده باز هم هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهید چرا که در بسیاری از موارد این ریزش قابل کنترل و درمان است. در ادامه این بخش به انواع عفونت‌های پوستی که باعث ریزش مو می‌شوند اشاره کوتاهی شده است.

✔️ پسوریازیس

به واسطه بیماری پسوریازیس که از دسته بیماری‌های خود ایمنی است، رشد سلول‌های پوست سریع‌تر شده و همین موضوع باعث ضخیم شدن سلول‌های پوست سر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که این تکثیر سلولی زیاد و در پی آن ضخیم شدن پوست سر باعث آسیب دیدگی فولیکول‌های مو و در نهایت ریزش آن‌ها می‌شود.

✔️ قارچ

این بیماری که بسیار شایع و مسری است، بیشتر کودکان را درگیر می‌کند. علائم عفونت قارچی از خارش پوست سر و قرمزی آن گرفته تا ریزش مو به صورت دایره‌ای را شامل می‌شود. همچنین در هنگام بروز این بیماری موی سر زبر و خشن می‌شود. بیماری قارچ که به عنوان کرم سلولی هم از آن یاد می‌شود علائمی همچون تکه تکه، نرم و سفید شدن پوست برخی از قسمت‌های کف سر را نیز شامل می‌شود. بیماری پوستی قارچ فقط و فقط با مراجعه به پزشک قابل درمان است.

✔️ عفونت فولیکول

تاثیر عفونت پوستی بر ریزش مو

زمانی که علائمی همچون: قرمزی، جوش، تورم، خارش، التهاب و زخم روی پوست دیده شود یکی از دلایل محتمل برای ریزش مو، عفونت فولیکولی است.

این مشکل به دلیل تحریک پیدا کردن فولیکول‌های مو رخ می‌دهد. حالت ابتدایی و شایع آن آلوپسی کششی است که به دلیل جاماندن موهای در حال رشد در زیر پوست به وجود می‌آید. اما حالت بعدی آن به دلیل حساسیت نشان دادن نسبت به مواد شیمیایی دارای الکل به وجود می‌آید.

اگرچه ممکن است حساسیت ایجاد شده به دلیل واکنش در برای مواد و ترکیبات محصولات پوست و مو باشد اما حتی شستشوی نامناسب آن‌ها هم می‌تواند گرد و غبار را به خود جذب کرده و ایجاد عفونت کند.

در صورت بروز این حساسیت هم هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه شود چراکه علاوه بر ریزش مو ممکن است تبدیل به بیماری‌های حاد پوستی شود.

✔️ درماتیت سبورئیک

بیماری های پوستی یکی از دلایل بروز ریزش مو هستند.

این بیماری که با نام آلوپسی سابوریک نیز شناخته می‌شود با دیده شدن تکه‌های رنگی یا بی‌رنگ شبیه به شوره سر همراه است. در واقع این تکه‌ها همین عفونتی هستند که موجب ریزش مو هم می‌شوند. کسانی که دچار این بیماری می‌شوند علاوه بر شوره سر و قرمزی و خارش از حساس شدن پوستشان نسبت به مواد شیمیایی هم گلایه می‌کنند. این بیماری شاید در اوایل تنها ظاهر بدی برای فرد به همراه داشته باشد اما پس از مدتی منجر به بروز عفونت‌های شدیدتری می‌شود.

✔️ آفتاب سوختگی

مو محافظ پوست سر در برابر اشعه مضر خورشید و پوست سر هم محافظ فولیکول‌های مو از آن است. اما اگر سر شما در معرض آفتاب شدید قرار بگید و یا به اصطلاح آفتاب سوختگی برای آن رخ دهد، تار موی شما نازک شده و دچار ریزش مو خواهید. حتی این موضوع ممکن است باعث بروز زخم و سلول‌های پیش سرطانی در پوست شود. این موضوع یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو است.

✔️ آلوپسی اسکار

نام دیگر این بیماری آلوپسی زخم است. در این بیماری فولیکول‌های مو دچار آسیب جدی می‌شوند به طوری که برای همیشه غیر قابل رشد شده و جایگزین نمی‌شوند. در این بیماری پوست سالم سر با زخم و اسکار پوشیده شده و دیگری مجالی برای رویش موی جدید وجود ندارد.

✔️ اسکلرودرم

این بیماری نادر و پیشرونده از خانواده بیماری‌های رماتیسمی و خود ایمن، پوست فرد را خشک و ضخیم کرده و شادابی و طراوت آن برای رویش مو را از آن سلب می‌کند.

کلام آخر اینکه هر ریزش مویی ریزش مو دائمی نیست و ممکن است قابل بازگشت باشد. به طور مثال اگر با مشاهده چند تار موی ریخته شده مشوش می‌شوید، شما را به مطالعه مقاله ریزش چند تار مو در روز طبیعی است ؟ دعوت می‌نماییم.

اما به هر حال برای داشتن زیبایی مطلوب همواره باید از پوست و موهای خود مراقب کنید. منظور از مراقبت استفاده از کرم، ماسک و شامپوهای گران قیمت نیست. تنها توجه به آن‌ها و مراجعه به موقع به پزشک با مشاهده اولین علائم ریز و جرئی، این کمک را به شما می‌کند که بیماری و یا عفونت پوستی خود و یا به طور کلی هر بیماری دیگری را کنترل کرده و هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید تا عارضه بزرگتری را به وجود نیاورد. پزشکان و متخصصان مجرب کلینیک رویش سبز همواره در خدمت شما هستند تا در صورت هرگونه مشکل در رابطه با ریزش مو از مشاوره آن‌ها بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید