You are currently viewing برای ورم صورت بعد از کاشت مو چه باید کرد

برای ورم صورت بعد از کاشت مو چه باید کرد

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با درمان ورم صورت بعد از کاشت مو نکاتی خدمت شما عزیزان عرض کنیم تا در صورت مواجه با این مشکل بتوانید آن را به راحتی برطرف کنید.

یکی از روش‌هایی که به وسیله آن فرد زیبایی از دست رفته خود را به دست می آورد، کاشت مو بوده که متدهای آن از ابتدا تا به امروز تغییرهای زیادی داشته است. متدهای فراوانی برای کاشت مو به روش‌های مختلف و با رویکرد دریافت نتیجه‌ای بهتر با عوارض و درد کمتر معرفی شده است. اگرچه ابزار آلات و نوع کاشت در هرکدام متفاوت است اما در نهایت چیزی که در تمامی روش‌های کاشت مو ثابت است ورم صورت بعد از کاشت مو است.

این امر یکی از عوارض کاشت مو بوده که همانطور که اشاره شد فرقی ندارد با استفاده از چه متد یا روشی صورت بگیرد، در هر صورت عارضه ورم صورت بعد از عمل کاشت مو برای فرد وجود خواهد داشت.

مشاهده تورم صورت در اکثر بیماران

همان‌طور که گفته شد ورم صورت یکی از شایع‌ترین عوارضی بوده که در اکثر افرادی که کاشت مو انجام می‌دهند؛ دیده می شود. ورم کردن سر، اطراف چشم، پیشانی و … طبیعی بوده و در حین عمل کاشت مو و با توجه به اقداماتی که بر روی سر صورت می گیرد، به وجود می آید.

دکتر جراحی که عمل کاشت مو را  انجام می‌دهد اقدامات لازم را انجام داده و توصیه‌های مربوط به جلوگیری یا بهبود ورم صورت را به فرد یا همراه او ابلاغ خواهد کرد. در صورتی که به این موارد توجه شود ورم صورت تا حد قابل توجهی کاهش یافته و بعد از چند روز کامل برطرف خواهد شد. در صورتی که به این موارد توجه نشود ورم صورت مدت زمان بیشتری همراه بیمار است.

در ادامه به نکاتی در رابطه با درمان ورم صورت بعد از کاشت مو اشاره خواهیم داشت تا بتوانید با این مسئله به راحتی رو به رو شده و آن را حل کنید.

چرا بعد از کاشت مو صورت ورم می کند

به این موضوع اشاره شد که در حین جراحی تورم در ناحیه سر و صورت شروع خواهد شد و تا چند روز آینده نیز ادامه پیدا می‌کند. اما سوال این است که عوامل موثر در ایجاد ورم سر و صورت بعد از کاشت مو چه مواردی هستند و چه عواملی در بروز ورم سر و صورت بعد از کاشت مو دخیل هستند؟

تزریق سرم مخصوص حین کاشت گرافت‌های برداشت شده

یکی از عواملی که می توان آن را از دلایل مهم ایجاد تورم در صورت و به طور کلی در نواحی مختلف سر دانست؛ تزریق سرم است. این سرم مخصوص بعد از برداشت گرافت مو و قبل از کاشت آن‌ها به پوست سر تزریق می شود. شاید این سوال پیش بیاید که چرا باید این سرم به پوست سر تزریق شود و در صورتی که نشود چه تبعاتی به همراه خواهد داشت؟

علت تزریق این سرم به مناطقی که قرار است در آن‌ها پیوند یا کاشت مو صورت بگیرد افزایش میزان موفقیت آمیز بودن پیوند یا کاشت مو است. میزان تزریق این سرم متناسب با شرایط هر فرد متفاوت بوده و به همین علت است که هر فرد تورم صورت متفاوتی را تجربه می‌کند.

علت ایجاد ورم صورت بعد از تزریق سرم چیست؟

برای کاشت مو لازم است تا منافذ کوچکی در پوست ایجاد شود. علت تزریق نیز فاصله انداختن بین پوست سر و جمجه خواهد بود. در این صورت سرم تزریق شده منافذ گرافت‌ها را به خوبی در برگرفته و عمل پیوند موفقیت آمیزتر می‌شود. در حقیقت داروی بی حسی و این سرم تزریق شده راهی برای خارج شدن نخواهند داشت و بین پوست و جمجمه باقی می‌ماند.

سرم باید به تدریج دفع شود تا تورم نیز کم شود. مقدار این سرم تزریق شده هر چه بیشتر باشد فرد تورم بیشتری خواهد داشت. مقدار تزریق یا استفاده از این سرم متناسب با شرایط و میزان گرافت‌هایی است که باید کاشته شود. هرچه نواحی وسیع‌تر بوده و تراکم بیشتری مد نظر باشد طبیعتاً سرم دریافتی و تورم بیشتر است.

بنابراین یکی از علت‌هایی که باعث ایجاد تورم می‌شود همین مورد خواهد بود. راه درمان ورم صورت بعد از کاشت مو در این رابطه تنها با عمل کردن به نکات مراقبتی و توصیه‌های پزشک و صبر برای جذب یا دفع تدریجی این سرم از سطح زیرین پوست سر خواهد بود.

متد کاشت مو

یکی دیگر از عواملی که باعث می شود تا فرد ورم صورت یا برخی از نواحی سر را داشته باشد، نوع متد استفاده شده برای عمل کاشت مو خواهد بود. در واقع هر نوع متدی، شیوه و ابزار‌های مختلفی را لازم دارد. در برخی از این متدها میزان تهاجم و فشاری که به پوست سر وارد می‌شود بیشتر و در برخی دیگر کمتر خواهد بود که در صورت تهاجم و فشار کمتر، میزان تورم کمتری نیز به همراه خواهد داشت.

نکته ای که در رابطه با این موضوع لازم است تا به آن اشاره کنیم تمایل ترمیم بدن در مقابل هرگونه تهاجم یا زخم است. این دو مورد از دلایل اصلی به وجود آمدن تورم در سر یا صورت فرد هستند. زمانی که در پوست سر منافذ یا سوراخ‌هایی ایجاد می‌شود با توجه به تهاجمی که بدن متوجه آن می شود، سعی می کند تا هر چه سریع تر اقدام به بازسازی یا ترمیم خود کند.

همین امر موجب می شود تا پوست طی واکنشی که بدن از خود نشان می‌دهد و سعی در ترمیم کردن خود دارد، دچار تورم شود که میزان یا شدت آن، در هر فرد متفاوت بوده اما به صورت کلی تورم وجود خواهد داشت و تنها شدت تورم متفاوت خواهد بود.

استفاده از داروی بی حسی

از دیگر مواردی که در ورم سر و صورت نقش دارد استفاده از داروی بی حسی است. این نوع داروها با توجه به مواد تشکیل‌دهنده‌ای که دارند ممکن است برای فرد اثرات آلرژیکی به همراه داشته باشند. همین امر موجب می شود تا زمانی که این داروها به پوست سر تزریق می شوند با واکنش پوست سر مواجه شوند که امری کاملاً طبیعی است.

میزان ورم صورت بعد از کاشت مو به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان تورم نیز به چند عامل که مهم‌ترین آنها میزان استفاده از داروی بی حسی، نوع داروی بی حسی و میزان واکنش نشان دادن بدن فرد به این نوع دارو و … بستگی دارد. ممکن است بدن فرد نسبت به برخی از مواد تشکیل‌دهنده این نوع دارو حساسیت داشته باشد، پس طبیعی است که مقداری تورم را برای فرد به همراه داشته باشد.

چگونه ورم بعد از کاشت مو را از بین ببریم

تا اینجا در رابطه با چگونگی به وجود آمدن ورم سر و صورت و اینکه چه دلایلی باعث آن می‌شود توضیحاتی ارائه شد. حال به توصیه های مهم در رابطه با درمان سریع ورم بعد از کاشت مو اشاره خواهد کرد. در این بخش قصد داریم تا به موضوع اصلی مقاله یعنی عوامل موثر و راهکار درمان ورم صورت بعد از کاشت مو بپردازیم.

استراحت کافی و درست

استراحت می تواند یکی از مواردی به شمار بیاید که در بهبود و کاهش تورم سر و صورت تاثیر بسزایی دارد. تا 7 روز اول سعی کنید در تخت خود استراحت کنید و از تغییر حالت دادن طولانی نظیر ایستادن یا نشستن به صورت طولانی مدت خودداری کنید.

در واقع تغییر وضعیت آن هم به صورت طولانی به بهبود تورم سر و صورت کمک که نمی کند هیچ بلکه ممکن است باعث طولانی‌تری شدن این مشکل شود. همینطور نباید سر را زیاد خم و راست کنید، چرا که خم کردن سر باعث خواهد شد تا تورم صورت از بین نرود و در مواردی حتی تشدید نیز بشود. بنابراین به منظور تسریع بخشیدن دوران نقاهت خود در هفته اول از خم کردن سر تا جایی که امکان دارد، جلوگیری کنید.

استفاده از غذای مناسب

شاید برایتان جالب باشد که استفاده از غذای مناسب نیز در روند بهبود و جلوگیری از تشدید تورم سر و صورتتان جلوگیری خواهد کرد. همچنین شاید این سوال پیش بیاید که بعد از کاشت مو چه بخوریم؟ و چه نخوریم؟

در واقع در هفته اول بعد از کاشت باید از خوردن غذای تند و شور تا حد امکان جلوگیری شود. این کار باعث شده تا روند بهبود سریع‌تر شده و از بروز ورم تازه یا تشدید آن نیز جلوگیری به عمل آید. همانطور که اشاره شد خورد و خوراک در این مقطع زمانی یعنی هفته اول بعد از کاشت مو بسیار مهم بوده و به صورت مستقیم بر میزان تورم تاثیرگذار است.

نوشیدن زیاد مایعات

نوشیدن مایعات برای کاهش تورم یکی از موارد درمان ورم صورت بعد از کاشت مو به شمار می‌رود. در واقع با خوردن مایعات زیاد سرم و داروهای بی‌حسی که زیر پوست فرد انباشته شده به تدریج از طریق ادرار دفع خواهد شد. به همین ترتیب ورم سر و صورت فرد نیز کاهش پیدا خواهد کرد و فرد دوران نقاهت کوتاه‌تری را سپری خواهد کرد. بهترین مایعات قابل استفاده در این مدت آب آشامیدنی، آب آناناس، آب انبه و آب کرفس است.

توجه به توصیه‌های پزشک

توصیه‌ها و دارو‌هایی که پزشک برای فرد تجویز می کند در اولویت همه نکات قرار دارد. یکسری از داروهایی که توسط پزشک برای فرد تجویز می شود صرفاً برای بهبود و جلوگیری از تشدید ورم سر و صورت فرد است. مصرف به موقع و مرتب آن‌ها مخصوصاً داروهایی که منحصراً برای بهبود ورم سر و صورت تجویز شده است، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

عدم استفاده از برخی داروها

نکته دیگری که بی ربط به این مورد نبوده و باید به آن توجه داشت عدم استفاده از داروهایی نظیر آسپرین یا ایبوپروفن در روند درمان است. استفاده از این داروها با توجه به رقیق نمودن خون بهبودی ورم سر و صورت فرد را به تعویق خواهند انداخت.

رعایت روش درست خوابیدن پس از کاشت مو

نوع خوابیدن نیز از دیگر مواردی است که می تواند در بهبود یا درمان ورم صورت تاثیر بسزایی داشته باشد. در رابطه با نوع و حالت درست خوابیدن بعد از کاشت مو نکات مهمی به صورت جامع در مقاله‌ای مجزا خدمت شما ارائه شده است. برای اطلاعات بیشتر شما را به مطالعه مقاله نحوه خوابیدن درست بعد از کاشت مو دعوت می‌نماییم.

در هفته اول و دوم برای آسیب نرسیدن به گرافت‌های تازه کاشته شده و بهبود تدریجی ورم سر و صورت باید به صورت مشخصی استراحت کنید. اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم باید گفت که وضعیت سر نسبت به قلب باید بالاتر باشد.

برای این کار می‌توانید با استفاده از چند بالش و ملحفه سطح 45 درجه‌ای برای قرارگیری سر خود درست کنید. در این وضعیت سر باید نسبت به قلب و بدن به نوعی تنظیم شود که در ارتفاع بالاتری باشد. این عمل ضمن بالا بردن میزان موفقیت‌آمیز بودن پیوند می‌تواند در بهبود و کاهش ورم سر و صورت نیز بسیار تاثیرگذار باشد.

سخن آخر

در این مقاله به نکاتی در رابطه با درمان ورم صورت بعد از کاشت مو پرداختیم و به تمامی مسائل پیرامون آن نظیر اینکه چرا صورت ورم می‌کند؟ راه‌های درمان آن چیست؟ و … پرداختیم. به صورت کلی همانطور که اشاره شد ورم صورت مسئله‌ای کاملاً طبیعی بوده و در صورتی که عمل کاشت مو داشته باشید این عارضه در روزهای اول یا بهتر بگوییم هفته‌های اول امری عادی به شمار می رود.

همه افرادی که اقدام به کاشت مو می کنند بعد از اتمام عمل و دوران نقاهت با این عارضه رو به رو هستند و تنها میزان زیاد یا کم بودن و مدت زمان بهبودی آن‌ها نسبت به یکدیگر متفاوت است. متفاوت بودن میزان و مدت زمان درمان ورم صورت هر فرد متناسب با شرایط آن، میزان استفاده از بی حسی و سرم و همچنین شرایط جسمانی خود فرد است.

توجه داشته باشید که استفاده مرتب و به موقع داروها، نحوه درست خوابیدن و استراحت کردن، توجه به توصیه‌های پزشک و ….  همه در مدت زمان بهبودی یا دوران نقاهت فرد تاثیر مستقیم دارد. بنابراین به تمامی نکاتی که متخصصین کلینیک رویش سبز در این مقاله به آن اشاره کردند، توجه داشته باشید اما قبل از آن تمامی توصیه‌های پزشک خود را جدی گرفته و آنها را در اولویت و دستور کار خود قرار دهید.

توجه داشته باشید که هر متدی برای کاشت مو، ورم سر و صورت را به همراه دارد تنها مدت زمان و شدت آن در متد‌های جدیدتر کمتر است. فرد با رفتار درست و توجه به نکات و توصیه‌های گفته شده باید آن را کنترل کرده و بهبودی خود را تسریع ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید