You are currently viewing راهکارهای درمان ریزش مو چیست؟

راهکارهای درمان ریزش مو چیست؟

ریزش مو در آقایان و بانوان یکی از رنج‌آورترین رخدادهایی است که ممکن است برای زیبایی رخ دهد. در این میان راهکارهای درمانی بسیار زیادی برای ریزش مو در بازار وجود دارد و هر پزشک یا فرد متخصصی ممکن است بسته به شرایط فرد و دلایل رخداد این مشکل، راهکار مشخصی را برای درمان ریزش مو ارائه دهد.

ریزش مو

معمولاً بخشی از موهای سر یا ابرو هر روز در طی چرخه رشد معمول مو از دست می‌رود. برای بیشتر مردم، موی از دست رفته رشد می‌کند و شما موی سر کامل را حفظ می‌کنید. اما بیماری، تغییرات هورمونی، استرس، پیری و شرایط ارثی می‌توانند با چرخه رشد موی شما مختل کنند. موی بیشتری از دست می‌رود، اما رشته‌های جدید همیشه رشد نمی‌کنند.

تشخیص دلایل و درمان ریز مو چیست؟

برای درمان در گام اول وابسته به انجام یک راهکار درست و اصولی از طرف پزشک متخصص است و آن هم تشخیص دلایل آن است که در ادامه به ‌آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

بیشتر افراد سالم تا 100 تار مو در روز از دست می‌دهند. به عنوان بخشی از چرخه رشد موی شما، تارهای جدید رشد می‌کنند و جایگزین تارهایی می‌شوند که شما از دست داده‌اید.

وقتی شروع به از دست دادن تارهای بیشتر می‌کنید و تعداد کمتری یا هیچکدام بازرشد نمی‌کنند؛ در این وضعیت به عنوان آلوپسی (ریزش مو) در نظر گرفته می‌شود. چندین نوع از ریزش مو وجود دارد و می‌تواند بر بزرگسالان هر جنسیتی و حتی کودکان تأثیر بگذارد. شما ممکن است فقط موی سر خود را از دست بدهید یا از بدنتان نیز بریزد.

همچنین بخوانید: تاثیر رژیم بر ریزش مو

انواع ریزش مو چیست؟

برخی از انواع ریزش مو دائمی هستند، در حالی که برخی دیگر موقتی هستند. متداول‌ترین انواع ریزش مو عبارتند از:

آلوپسی اندروژنیک: این نوع کچلی وراثتی می‌تواند بر هر کسی تأثیر بگذارد (کچلی الگوی مردانه یا ریزش مو در زنان). برای این مورد می‌توانید ریزش موی ارثی را مطالعه کنید.

آلوپسی آرئاتا: آلوپسی آرئاتا یک بیماری اتوایمیون است که منجر به ریزش مو از سر و بدن می‌شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید در مورد تاثیر عفونت پوستی بر ریزش مو نیز مطالعه کنید.

تلوژن افلوویوم: این نوع ریزش مو شامل ریزش سریع مو در مدت زمان کوتاه است. این معمولاً چند ماه پس از اینکه بدن شما از چیزی فیزیکی یا عاطفی استرس آور عبور می‌کند رخ می‌دهد. همچنین می‌تواند نتیجه تغییرات هورمونی ناگهانی باشد.

ریزش موی زنانه

آناژن افلوویوم: این ریزش موی بسیار سریع به دلیل برخی از درمان‌های پزشکی، مانند شیمی درمانی رخ می‌دهد.

برای درمان ریزش مو چه بخوریم

درمان ریزش آن‌هم به خوردن مواد مغذی در بسیاری از اوقات ممکن است بسیار کارساز باشد. با این حال باید در گام اول فرایند تشخیص و علت اصلی ریزش مو در بدن فرد شناخته شود و پس از آن اقدام به پیشنهاد مواد مغذی مو داد.

با وجود این مسئله توصیه می‌کنیم تا در گام اول پیش از اقدام به خوردن مواد مغذی، ابتدا با یک متخصص و پزشک پوست و مو مشورت کنید و پس از آن از مواد مغذی استفاده کنید. با این حال در ادامه به معرفی برخی از مواردی که باعث افزایش پرپشتی و درمان می‌شود اشاره خواهیم کرد.

در این میان توصیه می‌کنیم تا از مصرف سرخود قرص‌ها و داروهای ریز مو آن هم دارو‌های هورمونی بدون مشورت پزشک خودداری کنید. برای اطلاع بیشتر می‌توانید در مورد تاثیر فیناسترید بر ریزش مو مطالعه کنید.

پیش از اینکه به مواد خوراکی مناسب برای درمان ریزش اشاره کنیم، بهتر است عوامل ریزش مو را بشناسید؛ سلامت موهای شما و سرعت رشد آن به بسیاری از عوامل بستگی دارد، از جمله:

  • سن
  • سلامت کلی
  • ژنتیک
  • برخورد با محیط
  • داروها
  • رژیم غذایی

اگرچه نمی‌توانید برخی از این عوامل را تغییر دهید، احتمالاً بر رژیم غذایی خود کنترل بیشتری دارید.

ویتامین‌ها و مواد معدنی از غذا نقش مهمی در چرخه رشد فولیکول مو و تجدید سلولی دارند. رژیم غذایی که در مواد مغذی مورد نیاز کمبود دارد می‌تواند منجر به ریزش مو شود، از جمله کمبود مواد مشابه:

  • ویتامین‌های B12 و D
  • بیوتین
  • ریبوفلاوین
  • آهن

خوردن یک رژیم غذایی متعادل غنی از این ویتامین‌ها و مواد معدنی ممکن است به ترویج رشد مو کمک کند، به خصوص اگر ریزش موی شما به دلیل تغذیه نامناسب است.

در حالی که برای درک ارتباط بین میکرونوترین‌ها و ریزش مو تحقیقات بیشتری لازم است، اطمینان از اینکه شما از این 13 غذای غنی از مواد مغذی که به حمایت از رشد مو کمک می‌کنند به اندازه کافی دریافت می‌کنید، ایده خوبی است.

روش‌های درمان خانگی ریزش مو

روش‌های درمان خانگی ریزش مو نیز بر اساس خوردن همین مواد معدنی و خوراکی ویژه در نظر گرفته می‌شود. با این حال هیچ یک از این موارد ممکن است به صورت کامل درمان‌کننده عامل اصلی ریزش موی شما نباشند، در نتیجه این موضوع بهتر است در گام اول با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید که احتمالا طی آن آزمایش‌های مختلفی از شما در این زمینه نیز ممکن است گرفته می‌شود تا عوامل اصلی ریزش مو را پیدا کنند.

با این حال مصرف موادی نظیر تخم مرغ، بیوتین، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند در بهبود بهتر ریزش مو موثر باشند.

درمان کم پشتی مو در زنان

درمان کم پشتی مو در زنان

ریزش مو در زنان می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، تغییرات هورمونی، بیماری‌های ریشه‌ای و استرس اتفاق بیفتد که در ادامه به ‌آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • مصرف داروها: برخی داروها می‌توانند کمک کنند تا از ریزش موی بیشتر جلوگیری کنند و رشد مو را تحریک کنند. این داروها شامل پردنیزون (یک کورتیکواستروئید خوراکی برای کاهش التهاب)، اسپیرونولاکتون و فلوتامید (تنظیم کننده هورمون) و فیناسترید (یک مهار کننده 5-آلفا ردوکتاز) می‌باشند. با این حال به یاد داشته باشید که مصرف بسیاری از این داروها بدون مشورت پزشک ممکن است عواقب بدی برای شما داشته باشد و بهتر است قبل از مصرف با یک متخصص و پزشک پوست و مو مشورت کنید.
  • پیوند مو: در برخی موارد، پیوند مو می‌تواند گزینه‌ای باشد. این شامل برداشتن بخش‌های کوچکی از پوست حاوی موی سالم و پیوند آن‌ها بر روی نواحی کم مو است.
  • تغییرات سبک زندگی: حفظ سبک زندگی سالم نیز می‌تواند به حفظ سلامت مو کمک کند. این موضوع شامل مصرف یک رژیم غذایی مغذی غنی از آهن، ویتامین آ، پروتئین و روی (زینک) است. همچنین مهم است که به موهایتان به طور ملایم رفتار کنید، کمتر آن را بشویید، از شینیون‌های تنگ اجتناب کنید و با محصولاتی که بر روی مویتان استفاده می‌کنید مراقب باشید.
  • درمان با نور: درمان با نور گزینه دیگری برای درمان ریزش و طاسی در زنان است.
  • درمان هورمونی: درمان هورمونی نیز می‌تواند مفید باشد، به خصوص برای زنانی که به دلیل ناهنجاری‌های هورمونی ریزش مو دارند.

 

مجددا تاکیید می‌کنیم: یادتان باشد که مهم است که برای تعیین علت اصلی ریزش مو و گزینه‌های درمانی مناسب، با یک متخصص پزشک پوست و مو مشورت کنید.

درمان ریزش موی مردانه

درمان ریزش مو در مردان

ریزش موی اندروژنی، که به عنوان الگوی ریزش موی مردانه شناخته می‌شود، نوعی رایج از ریزش مو در مردان است. در اینجا برخی از بهترین روش‌ها برای درمان آن آورده شده است:

  1. داروها: سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) چندین دارو را برای درمان ریزش با الگوی مردانه تأیید کرده است. این داروها عبارتند از:
    • فیناسترید: این یک داروی تجویزی است که باید به مدت طولانی مصرف شود. این دارو نشان داده است که می‌تواند ریزش موی بیشتر را در حدود 80 تا 90 درصد مردانی که آن را مصرف می‌کنند کند کند.
    • فیناسترید موضعی، اسپیرونولاکتون، کافئین و ملاتونین: این درمان‌ها می‌توانند کمک کنند به ترویج رشد مو و کاهش ریزش مو.
  2. کاشت مو: این راهکار درمانی شامل برداشتن بخش‌های کوچکی از پوست حاوی موی سالم و پیوند آن‌ها بر روی نواحی کم مو است.
  3. درمان با لیزر: این گزینه دیگری برای درمان ریزش با الگوی مردانه است.
  4. میکرونیدلینگ پوست سر و مزوتراپی مو: این‌ها گزینه‌های درمانی فعلی دیگری هستند.
  5. تغییرات سبک زندگی: از درمان‌های سخت مانند رولرهای داغ، اتوی مو، درمان‌های روغن داغ و دائمی خودداری کنید. تنش روی مو از سبک‌هایی که از بندهای لاستیکی، کلیپ‌ها و شینیون‌ها استفاده می‌کنند را محدود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید