You are currently viewing ریزش مو ارثی

ریزش مو ارثی

ریزش مو ارثی یکی از دلایل شایع طاسی در بسیاری از افراد است. آمار نشان می‌دهد که 40% زنان و 50% مردان در طول زندگی خود با این مشکل روبرو هستند. علت این مشکل ترکیبی از عوامل هورمونی و ژنتیکی است.

ریزش مو ارثی از چند سالگی شروع می‌شود؟

نمی‌توان زمان دقیقی برای شروع ریزش موی ارثی تعیین کرد. چون بدن، شرایط و ژنتیک افراد با هم متفاوت است. اما باید گفت 20% از افراد در سن 20 سالگی و 30% در 30 سالگی با این مشکل روبرو می‌شوند. البته علائم آن از شروع بلوغ و در سن 16 یا 18 سالگی هم قابل مشاهده است. ریزش مو ارثی مردان در سن 30 تا 40 سالگی به اوج خود می‌رسد در حالی که این زمان برای زنان بازه سنی 50 تا 60 سالگی است. در برخی افراد هم شاهد هستیم که در 60 سالگی دو سوم موهای خود را از دست داده‌اند.

ریزش مو ارثی تا چه سنی ادامه دارد؟

متأسفانه در جواب این سؤال باید بگوییم فردی که ریزش موی ارثی دارد تا آخر عمر با این مشکل مواجه است. البته با روش‌های زیادی می‌توان آن را کنترل کرده و تا حدی بهبود بخشید. اگر تا 40 سالگی دچار ریزش مو ارثی نشدید تبریک می‌گوییم شما جزو افراد خوش شانس هستید و دیگر با این مشکل روبرو نخواهید شد.

از کجا بفهمیم ریزش موی ارثی داریم؟

ممکن است با مراجعه به پزشک و آزمایش خون این مورد تشخیص داده شود. پزشک ابتدا با تجویز دارو سعی می‌کند عواملی که ممکن است باعث ریزش موی مقطعی شوند را رفع کند. اگر پس از آن باز هم ریزش ادامه داشت می‌توان گفت فرد دچار ریزش مو ارثی شده است.

ریزش مو از چه کسانی به ارث می‌رسد؟

در گذشته عموم جامعه بر این باور بودند که طاسی و ریزش مو از پدر و خانواده پدری به ارث می‌رسد. اما متخصصان علم ژنتیک همواره به دنبال این بودند که بفهمند بالاخره ریزش مو ارثی از طرف پدر است یا مادر؟

آن‌ها در جواب این سؤال به کروموزم X رسیدند که حاوی ژن رمزگذاری شده آندورژن‌ها است. از آنجایی که زن‌ها دارای دو کروموزوم X و مردها یکی از آن‌ها هستند پس می‌توان گفت این ارث بیشتر از طرف مادر به فرد منتقل می‌شود. باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که 280 ژن در فرآیند طاسی اثرگذار هستند که بیشتر آن‌ها در کروموزوم X است و نه تمام آن‌ها.

با این حال ما در طراف خود افرادی را دیده‌ایم که مشابه پدرانشان دچار ریزش شده‌اند و در خانواده مادری فردی را با این سابقه ندارند. به همین دلیل هم بوده که هنوز با قطعیت ثابت نشده که ریزش مو ارثی از مادر به ارث برده می‌شود.

علت ریزش مو ارثی

همانطور که در بالا گفتیم ریزش مو ارثی به علت ترکیب اختلالات هورمونی و ژنتیکی است. اما بیشتر این مشکل تقصیر هورمون آندروژن بوده و به همین خاطر به این الگوی ریزش، آلوپسی یا ریزش مو آندروژنیک می‌گویند. سطح این هورمون در زنان و مردان و به طور کلی همه افراد متفاوت است.

ریزش مو ارثی

قوی‌ترین آندروژن تستسترون است. با افزایش سن، سطح ترشح این هورمون در بدن افزایش می‌یابد که بدن انسان نسبت به آن واکنش داده و ریزش مو آغاز می‌شود.

افزایش ترشح تستسترون باعث کاهش سطح استروژن در بدن شده و هورمون دی هیدوروتستسترون تولید می‌کند. این هورمون فرآیند تغذیه‌رسانی به فولیکول‌های مو را دچار اختلال کرده و ریزش موی ارثی پدید می‌آید.

همچنین بخوانید: تاثیر هورمون ها بر ریزش مو

درمان ریزش مو ارثی

برای خیلی از افرادی که با این مشکل روبرو شده‌اند سؤال است که آیا ریزش مو ارثی قابل درمان است؟

در جواب این سؤال باید گفت که روش درمانی قاطعی برای مواجه با ریزش مو ارثی وجود ندارد. روش‌های زیادی برای کنترل این ریزش و یا ترمیم موهای ریخته شده وجود دارد. تمام این روش‌ها برای کم کردن الگوی ریزش و یا ترمیم موها پس از ریختن هستند. اما نگران نباشید چون امکان دارد بدن شما به روش‌های معمول کنترل ریزش جواب داده و دچار مشکل شدیدی نشوید.

در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره خواهیم کرد:

درمان‌های موضعی و خوراکی

  • دارو

در بیشتر مردان برای کاهش حساسیت بدن نسبت به هورمون تستسترون مصرف قرص فیناستراید تجویز می‌شود. این قرص میزان ریزش موی آن‌ها را کاهش داده یا حتی کمک به رویش مجدد آن‌ها می‌کند. اما باید بدانید که خود این قرص عوارض جانبی دیگری نیز داشته و اسنفاده بیش از حد آن بدون عیب نیست.

درمان ریزش مو ارثی

داروهای دیگری مثل اسپیرونولاکتون، سیپروترون استات و … نیز برای کنترل سطح دی هیدوروتستسترون تجویز شده که روش درمان آن‌ها نیز به صورت علمی هنوز تأیید نشده است.

  • ماینوکسیدیل:

استفاده موضعی از ماینوکسیدیل یکی از رایج‌ترین روش‌هایی بود که در گذشته برای این دسته از افراد تجویز می‌شد. اما نتیجه این بود که تنها در بخشی از مصرف‌کنندگانش اثربخش بود و در برخی دیگر هیچ تأثیری مشاهده نمی‌شد. البته این اثر بخشی در همان افراد هم تنها تا زمان ادامه مصرف بود بلکه با قطع مصرف آن ریزش مجدد شروع می‌شد.

  • تزریق استروئید:

در افرادی که ریزش موی ارثی بخاطر نقص سیستم ایمنی بدن باشد با تزریق استروئید سیستم ایمنی را سرکوب کرده تا به فولیکول‌های مو حمله‌ور نشود.

روش‌های درمانی موقتی

  • پی آر پی / مزوتراپی / لیزرتراپی:

فارغ از تفاوت عملکرد هرکدام از این موارد بیاید واقع‌ بینانه به این روش‌ها نگاه کنیم. این سه روش که امروزه هم بسیار شایع شده‌اند تنها به رشد مجدد فولیکول‌های موی ریخته شده کمک می‌کنند. پس نمی‌توان از این روش‌ها به عنوان روشی برای درمان ریزش موی ارثی یاد کرد.

روش‌های درمانی دائمی

  • کاشت موی طبیعی:

کاشت مو نیز جلوی ریزش را نخواهد گرفت. فقط پس از اینکه ریزش عمده انجام شد با ترمیم موهای ریخته شده زیبایی فرد را برمی‌گرداند. حالا چرا از این روش به عنوان روش دائمی درمان ریزش موی ارثی یاد می‌شود؟ چون فولیکول‌های مویی که حین عمل پیوند می‌خورند دیگر نمی‌ریزند. ممکن است فرد بعد از کاشت هم ریزش داشته باشد اما از قسمت‌هایی که کاشت روی آن‌ها انجام نشده است. برای اطلاعات بیشتر درباره پیوند موی طبیعی می‌توانید با مشاوران ما در کلینیک تخصصی کاشت موی رویش سبز در تماس باشید.

در آخر

برای درمان ریزش مو تاکنون روش جامع و دقیقی یافت نشده است. روش‌هایی برای کنترل آن و یا ترمیم قسمت‌های ریخته شده به وجود آمده‌اند. اگر در ابتدای ریزش موی ارثی هستید با مراجعه به پزشک می‌توانید آن را کنترل کرده و به تعویق بیندازید.

اگر بخشی از موهایتان ریخته می‌توانید با یکی از روش‌ها به کمک فولیکول‌های مو شتافته و به رویش مجدد آن‌ها کمک کنید. اما در افرادی که دچار طاسی شده‌اند بهترین روش کاشت موی طبیعی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید